Kereső toggle

Dzsihád az emberiség ellen

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Még a tavaly novemberi párizsi vérfürdő méreteit is felülmúlta az Iszlám Állam Bagdadban elkövetett szadista tömegmészárlása. A minden bizonnyal Fallúdzsa felszabadítására válaszul végrehajtott tömeggyilkosság áldozatainak száma lapzártánkkor meghaladja a 200-at – az már csak a globális nyilvánosság furcsa működését mutatja, hogy a bagdadi áldozatok halálát milyen elképesztő közöny fogadta az Eagles of Death Metal párizsi koncertjének vagy az orlandói melegbárnak a közönségével, illetve az isztambuli reptéren vagy a dakkai étteremben lemészárolt turistákkal szolidáris nyugati közvéleményben.

Pedig a szíriai és iraki frontokon elszenvedett, lapunk 2. és 3. oldalán részletesen taglalt vereségei ellenére al-Baghdadi ördögi szektája az elmúlt hetekben bebizonyította, hogy hosszú távon számolni kell vele. Kiderült ugyanis, hogy az Iszlám Állam (IÁ) képes ellenségeire csapást mérni az Egyesült Államoktól Törökországon át Bangladesig, Iraktól Szaúd-Arábiáig bárhol, ahol kedve tartja, ahol kellően elszánt magányos farkasok készek végrehajtani a „kalifátusból” érkező, dzsihádra szólító felhívásokat.

***

A ramadán az idén azzal kezdődött, hogy két palesztin fegyveres nyitott tüzet Tel-Aviv egyik divatos, üzletekkel és éttermekkel zsúfolt negyedében, megölve négy izraelit és további legalább ötöt megsebesítve. A két támadót elfogták, az egyikük megsebesült – majd’ egy hónappal később az izraeli rendőrség közölte: a két terroristát az Iszlám Állam inspirálta a mészárlás elkövetésére. Alig négy nappal később Orlandóban a Pulse nevű melegbár ötven vendégével végzett az afgán származású, az Iszlám Államra felesküdött Omar Mateen, majd’ újabb két hét telt el, és a nyomozás eddigi állása szerint az Iszlám Állam központjából, Rakkából érkezett és a „kalifátus” vezérkarától utasításokat kapott terroristasejt támadást intézett az isztambuli Atatürk repülőtér ellen, 42 embert meggyilkolva. Az isztambuli vérfürdő előtti napokban a 2014 óta az Iszlám Állam kezén lévő iraki Fallúdzsát felszabadították a kormányerők, de a terrorszervezet ellencsapása ezúttal sem maradt el: az IÁ története talán legvéresebb merényletének, a bagdadi bevásárlóközpont elleni kegyetlen támadásnak több mint 200 ember esett áldozatul. Ugyanezen a napon Bangladesben 20 embert öltek meg a főváros egyik éttermének külföldi vendégeit lemészároló, szintén az Iszlám Államhoz köthető terroristák.

Azt, hogy az Iszlám Állam szadista hóhérait mi motiválhatja, amikor vallásuk szent hónapját a Föld legkülönbözőbb részein elkövetett tömeggyilkosságokkal ünneplik, az atv.hu-n kiválóan összefoglalta Turai Barnabás. A ramadán a muszlimok számára a szent cselekedetek hónapja – sokuk számára ez a böjt mellett többek között jótékonyságot jelent; a szaúdi vahabita szektából eredeztethető dzsihádista szalafizmus irányzata számára azonban (teológiailag ide tartozik az al-Kaida és az Iszlám Állam is) nem létezik nagyobb jócselekedet a hitetlenek legyilkolásánál.

Ez magyarázza a mostani vérfürdő áldozatainak kiválasztását. Al-Baghdadi és társai gondolkodásában ugyanis éppúgy „hitetlennek” számítanak az agyonlőtt tel-avivi zsidók vagy a kegyetlenül lemészárolt francia rendőrfőnök és családja, mint a bangladesi fővárosba látogató keresztények, a floridai homoszexuálisok vagy a bagdadi síiták. Miközben az Iszlám Állam minden jel szerint nehéz helyzetbe került a valóban fordulóponthoz érkezett szíriai és iraki háború frontjain, a Föld legkülönbözőbb pontjain végrehajtott brutális mészárlásokkal mindannyiunk tudomására hozza, hogy nem vagyunk biztonságban tőlük. Ez az általuk újraértelmezett dzsihád lényege.

***

Idén tavasszal az Iszlám Állam al-Naba című kiadványa hosszabb, elméleti jellegű írást tett közzé a globális dzsihád jövőbeni irányairól. A cikket angolul a Commentary Magazine, magyarul a Vigyázó blog szemlézte. Az Iszlám Állam kiadványa egyértelművé tette: az utóbbi évtizedek alapvetően Izrael legyőzésére koncentráló dzsihádja után a „szent háború” új korszaka jött el. Ebben a korszakban a zsidók elleni antiszemita-iszlamista támadások sem fognak megszűnni (ezt mutatja a tel-avivi terrortámadás), de a dzsihád középpontjába a „keresztesek” és „politeisták” elleni globális harc került. Jeruzsálem ennek a dzsihádnak már nem kiemelt színtere; az IÁ a Hamasszal vagy az Iszlám Dzsiháddal ellentétben a Föld minden pontján kész csapást mérni az iszlám, azon belül is az általuk igaznak tartott Korán-értelmezés ellenségeire. Óriásit téved tehát a szabad világ, ha azt gondolja: Izraelt vagy akár az üldözött szíriai és iraki keresztényeket, jazidikat és síitákat koncként odadobva „békét” nyerhet al-Baghdaditól és pribékjeitől.

Az Iszlám Állam által újraértelmezett dzsihád tehát mindenhova kiterjed, és mindenki ellen irányul, aki nem fogadja el az iszlám dzsihádista-szalafista értelmezését. Egy prioritásuk azért van, és a jelek szerint megkezdődött ennek gyakorlati érvényesítése is: ez pedig Mekka és Medina, azaz az iszlám szent helyeinek „felszabadítása” a bálványimádónak tartott szaúdi királyi ház uralma alól. A héten a szaúd-arábiai Dzsiddában, Medinában és al-Katifban elkövetett merényletsorozat azt mutatta: a szaúdi uralkodóház és arisztokrácia által kezdetektől bőkezűen támogatott dzsihádista szalafizmus, amelynek első, világszerte hírhedt képviselője Oszama bin Laden, a szaúdi monarchia dédelgetett kedvence volt, az al-Kaida 1990 utáni lázadásához hasonlóan újra finanszírozói ellen fordul.

***

Ideje belátni: az Iszlám Állam totális háborút folytat ellenünk akkor is, ha vállaljuk ezt a harcot, és akkor is, ha szívünk szerint kitérnénk előle. Elfordulhatunk, amikor izraeli civileket, iraki síita gyerekeket, jazidi vagy keresztény lányokat, vagy éppen Bangladesbe látogató turistákat ér el a tömeggyilkosok tombolása, de jobb, ha tudjuk: mi éppúgy az iszlamista terrorizmus célpontjai vagyunk, mint ők. Éppen ezért óriási tévedés lenne azt hinni, hogy az Iszlám Állammal, az al-Kaidával és általában a vahabita eredetű iszlamista mozgalmakkal szembeni kesztyűs kéz politikája békét eredményez akár a Közel-Keleten, akár Európában.

Az Iszlám Állam és a dzsihádista szalafizmus irányzatához sorolható többi iszlamista szervezet a meglehetősen rossz állapotban lévő Európa és a nyugati civilizáció ellen is háborút visel. Ne értsük félre a helyzetet: az Iszlám Állam ideológiájában, bigottságában, embergyűlöletében és totalitarizmusában nem különbözik az Arab-félsziget dúsgazdag olajmonarchiáitól – kizárólag abban, hogy a korrupt, elkényelmesedett sejkségekkel szemben komolyan veszi a dzsihád eredeti célját, a kalifátus világméretű kiterjesztését.

Éppen ez az oka annak, hogy sem az Iszlám Államot, sem a dzsihádista szalafizmust nem lehet „megszelidíteni” vagy „korlátok közé szorítani”. Nincsen olyan forgatókönyv, amelyben ők elfogadnák a nyugati civilizáció (vagy akár a tőlük eltérő teológiájú iszlámértelmezés) létjogosultságát. Nem akarnak tőlünk semmit, nincsenek velünk szemben követeléseik. Egyetlen bajuk van velünk: a létezésünk; egyetlen céljuk van velünk kapcsolatban: a megsemmisítésünk. Téved, aki azt hiszi, hogy beérik kevesebbel. Éppen ezért mi sem érhetjük be kevesebbel, mint az őrült „kalifátus” és a „dzsihádista szalafizmus” többi halálbrigádjának megsemmisítésével.

Olvasson tovább: