Kereső toggle

Fekete doboz – 150 áldozat a francia Alpokban

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Lufthansa tulajdonában lévő légitársaság egyik Airbus A320 típusú gépe 144 utassal és 6 főnyi személyzettel a fedélzetén zuhant le kedden. A gép Barcelonából tartott Düsseldorfba, de felszállás után fél órával eltűnt a légiirányítás radarjairól. A mintegy 8 percen át tartó, percenkénti ezer méteres süllyedés után 720 kilométer per órás sebességgel a francia Alpokba csapódó gép szilánkokra tört, a rajta tartózkodók közül senki sem élte túl a balesetet.

A szerencsétlenség okai egyelőre feltáratlanok. Egy perccel az után, hogy a gép elérte repülési magasságát 11,5 kilométeren, relatíve gyorsan ereszkedni kezdett, egész addig, amíg a hegybe csapódott. A becsapódás körülményeiből a hatóságok arra következtetnek, hogy nem terrorcselekmény okozta a repülőgép vesztét. Az ereszkedési sebesség túl lassú volt egy robbanáshoz képest, de gyorsabb, mintha pusztán siklórepülést végez a gép, inkább egy irányított leszálláshoz hasonló. A repülési adatokból pedig arra lehet következtetni, hogy egészen a becsapódásig egyben maradt a gép, és nem repülés közben robbant szét.

A balesetet kiváltó lehetséges okok között szerepel az állásszögérzékelők meghibásodása, illetve a kabinnyomás hirtelen leesése, melynek hatására a pilóták elájulhattak az oxigénhiány miatt. A gép egyenletes repülési útvonalából arra következtetnek, hogy az utolsó percekben számítógép irányítása alatt állhatott, nem manuálisan vezérelték. A tény, hogy a pilóták semmilyen vészjelzést nem adtak, szintén a hirtelen eszméletvesztésre enged következtetni.

A gépen elhelyezett két fekete doboz közül az egyiket – a pilótafülke hangrögzítőjét – már megtalálták, sérült állapotban. Bernard Cazeneuve francia belügyminiszter lát még esélyt arra, hogy nyerjenek ki belőle információt, viszont a tragédia megértéséhez kulcsfontosságú, hogy megtalálják a második fekete dobozt, mely a repülési adatokat rögzítette. Lapzártánkig erre nem került sor.

Az utasok között főleg német, spanyol és török állampolgárok voltak, de belgák, hollandok, ausztrálok, argentinok, amerikaiak és kolumbiaiak is utaztak a Düsseldorfba tartó járaton. A gép 144 utasa közül 72-en német állampolgárok voltak – köztük egy gimnáziumi csoport két tanárukkal. A 16 tanuló egy nyelvi cserediákprogramról utazott haza. Egyikőjük a vendéglátóinál felejtette a csomagjait és útlevelét, ám a család még időben utána vitte, ami végül a fiatal életébe került. Iskolájukban, a Haltern am See Gimnáziumban a szerencsétlenség másnapján gyásznapot tartottak. Az egyik helyi polgár szerint a világháború óta nem érte ekkora megrázkódtatás a települést. A német áldozatok között volt két ismert operaénekes is: Oleg Bryjak és Maria Radner egy barcelonai Wagner–előadásban vendégszerepeltek. Maria Radnerrel együtt utazott a férje és kisgyermeke is.

A balesetben legalább két kisgyermek is életét vesztette. Egyikük, egy hét hónapos csecsemő édesanyja egy spanyol származású manchesteri hölgy volt, aki épp rokona temetésére látogatott Spanyolországba gyermekével. A gépen tartózkodott az Esprit ruházati cég egyik igazgatója is, akinek felesége a negyedik gyermekükkel várandós. Egy svéd futballcsapat viszont szerencsésen elkerülte a tragédiát, ugyanis az utolsó pillanatban megváltoztatták az útvonalukat, és másik járatra szálltak.

A mentés irányítói arra kérték az áldozatok családtagjait, hogy ne próbálják megközelíteni a roncsokat, ezzel is akadályozva a történtek feltárását. A barcelonai El Prat repülőtéren viszont megnyitottak egy hozzátartozók számára elkülönített termet, ahol válságspecialisták és pszichológusok segítenek nekik a történtek feldolgozásában. Szerdán a helyszínre utazott Angela Merkel német kancellár, Francois Hollande francia elnök és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnök is, illetve egyre több rokon is a roncsokhoz utazik, miközben több száz rendőr és tűzoltó vesz részt jelenleg is a munkálatokban.

Kedden a Germanwings több járatát is törölték, miután több járat személyzete megtagadta a szolgálatot, alkalmatlanságra hivatkozva. A Lufthansa ragaszkodik azon állításához, hogy munkatársai személyes okokra hivatkozva nem repültek aznap, ugyanis megrázta őket a baleset. A Der Spiegel cikke szerint viszont döntésüknek köze lehet ahhoz, hogy a lezuhant gépet hétfőn javítani kellett, mivel meghibásodott az orrfutóművet fedő ajtó. A gép ugyanakkor többször fel- és leszállt a javítást követően, és nem valószínű, hogy balesete összefügghetett ezzel a hibával.

A német belügyminiszter háromnapos gyászt rendelt el, szerdától péntekig a szövetségi intézményeknél félárbocra eresztik a zászlókat. A Bundestag szerdai ülésén is megemlékeznek az áldozatokról. A törvényhozás alsó házának tagjait „mélyen megrázta” a Germanwings Barcelona–Düsseldorf járatának katasztrófája, amely „a német repülés történetének egyik legnagyobb szerencsétlensége”.

Csak találgatnak

Értetlenül állnak az események előtt az általunk megkérdezett, nevük elhallgatását kérő repüléstechnikai és légiirányítási szakemberek, hiszen az Airbusok biztonságos gépek, sokezer órát repültek már meghibásodás nélkül. Ráadásul a pilóták minden útjuk előtt felkészülnek az útvonalra, a domborzatra, és egy minimális repülési magasságot is meghatároznak. Másrészt még felszállás előtt beprogramozzák a repülésvezérlő rendszert, és meghatározzák az útvonalat minden jellemző adattal együtt, beleértve az iránytöréseket és a repülési magasságot is. Magának a gépnek is többszintű biztonsági rendszere van, amely hangjelzésekkel és konkrét utasításokkal figyelmezteti a pilótákat a becsapódás elkerülésére.
A pilótákat minden lehetséges műszaki hibára felkészítik, és szimulátorban begyakorolják az összes nagyobb vészhelyzet kezelését. Ebből évente újra kell vizsgázniuk, tehát a vészhelyzeti rutinfeladatokat fejből tudják.
Egyelőre keveset tudunk arról, hogy mi is történt a kabinban. Az általunk kérdezett szakértők a végtelen számú lehetséges forgatókönyv közül azt tartják a legvalószínűbbnek, hogy szökni kezdhetett a levegő a gépből (például a légkondicionáló berendezés meghibásodása miatt), mire a pilóták kikapcsolták vagy átprogramozták a robotpilótát és ereszkedni kezdtek, hogy növekedjen a külső légnyomás. A repüléstechnikai szakemberek úgy vélik, a gép irányítói az ereszkedés közben ájulhattak el. Ehhez hozzátették viszont, hogy minden vészforgatókönyv első eleme, hogy a pilóták felveszik az oxigénmaszkot, és szinte kizárt, hogy mindkét pilóta oxigénpalackja meghibásodott volna, tehát a tragédiának ez az eleme is homályos marad – legalábbis amíg nem ismert a pilótafülke fekete dobozának hangfelvétele. A szakértők a külső behatolás lehetőségét is kizárták, ugyanis a pilótafülkét számkódos zár védi, és a bejárata be is van kamerázva.
A megkérdezett pilóta is bizonytalan a katasztrófa okait illetőleg, hiszen a légiirányítási adatok nem utalnak meghibásodásra. A pilóták semmilyen vészhelyzeti protokollt sem indítottak el, valamint a rendelkezésre álló 8 perc alatt a repülőgép fölötti kontroll elvesztését jelző, közismert „mayday, mayday” jelzést sem adták le. Az sem világos, hogy miért nem a közelben lévő repterek egyikén próbálták meg letenni a gépet, hiszen szakértőnk elmondása szerint hármat is elérhettek volna, akár a hajtóművek teljes leállása esetén is, vitorlázva.
A Hetek által megkeresett szakemberek elmondása szerint a Lufthansa Technik az egyik legelismertebb repülési karbantartó csapat Európában, és rendkívül szigorú ellenőrzéseket hajtanak végre a repülőgépeken (a tragédiában érintett gépet hétfőn ellenőrizték utoljára). Egy hiba figyelmen kívül hagyása miatt nem zuhanna le a gép, illetve rendelkezésre állnak a szükséges tartalék rendszerek a hibák elhárítására. Tehát legalább 2-3 emberi mulasztás együttes következményéből adódhatna csak ekkora probléma. Ez viszont nem jellemző a Lufthansa tulajdonában lévő Germanwingsre. (Munkatársainktól)

Olvasson tovább: