Kereső toggle

Kockázatok 2015-ben

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A belső problémák és a hidegháború után ismételten a geopolitika kerül a főszerepbe: az európai acsarkodások állnak az élen, az oroszországi agresszió és az Iszlám Állam terjeszkedése csak ez után következnek az Eurázsia Csoport, a világ legnagyobb kockázatelemző tanácsadó cége frissen megjelent tanulmányában, amely az idei év legfontosabb politikai kihívásait veszi számba.

A listát a múlt hét elején hozták nyilvánosságra, mindössze két nappal a Charlie Hebdo szerkesztőségét ért támadás előtt. Bár az európai terrorfenyegetettséget nem is említi a szervezet, Twitter-bejegyzéseik alapján a felsoroláson a történtek tükrében sem változtatnának.
1. Európai politika: A növekvő politikai anomália az első számú kockázat, ahogy az euroszkeptikus pártok támogatást nyernek, aláássák az EU számára szükséges gazdasági reformokat – jósolják az Eurázsia Csoport szakértői. Európa peremterületein kavarog a megszorításokkal és a német befolyással szembeni ellenszenv, míg a magterületek országai – az egyre erősödő Németország és az ellensúlyozására képtelen, gyengülő Franciaország, valamint a saját útjait járó Anglia – közt is alapvető ellentétek feszülnek. A válság okozta gazdasági aggodalmak mégsem lesznek elegendőek a politikai vezetők összerántásához.
2. Oroszország: Putyin vezetésével  kikristályosodott egy agresszív és kifejezetten Nyugat-ellenes orosz külpolitika. Az oroszok fenyegetést jelenthetnek a Hatok és Irán között folyamatban lévő nukleáris tárgyalásokra is azzal, hogy mellékutat ajánlanak a gazdasági szankciók alól szabadulni igyekvő Teheránnak a júliusi határidejű megállapodás előtt. Bár a szankciók és az alacsony olajárak meggyengítették Oroszországot, az ukrajnai folyamatok megfordítására nem fogják tudni rávenni Putyint. Az orosz gazdaság hanyatlása ellenére hajlamos lesz vállalni – a szárazföldön és a kibertérben egyaránt – a Nyugattal való konfrontációt, és rajta tartja szemét az EU-hoz közeledő Moldován is.
3. A kínai gazdaság lelassulása: Hszi Csin-ping elnök ambiciózus gazdasági reformtörekvései megkövetelik a piacalapú gazdasági modellre való átállást, ami csökkenti a gazdasági növekedést. A folytatódó lassulás aligha lesz érezhető a kínai határokon belül, ám ez sovány vigasz azon országok számára, amelyek függnek a Kínával folytatott, prosperáló kereskedelemtől.
4. Pénzügyi fegyverkezés: Céljai elérése érdekében Washington katonai eszközök bevetése helyett a pénzügyi fegyverkezés új szintjére lép. Egyszerre használ mézesmadzagot (tőkepiacokhoz való hozzáférés) és furkósbotot (különféle szankciók) a kényszerítő diplomácia jegyében. Viszont ez rombolja a szövetségeseivel, különösen az európaiakkal való kapcsolatot, így az amerikai vállalatok könnyedén találhatják majd magukat Washington és a szankciók sújtotta országok kereszttüzében.
5. Iszlám Állam, Irakon és Szírián túl: Bár az IÁ Irakban és Szíriában katonai kudarcokkal néz szembe, ideológiai hajtásai be fogják hálózni a Közel-Keletet és Észak-Afrikát 2015-ben. Tovább fog nyújtózkodni az által, hogy új sejteket hoz létre Jemenben, Jordániában és Szaúd-Arábiában, és sorait gyarapítandó inspirációul fog szolgálni más dzsihádista szervezeteknek.
6. Gyenge képviselők: Hiába nyertek a közelmúltbeli választásokon – a brazil Dilma Rousseff, a kolumbiai Juan Manuel Santos, a dél-afrikai Jacob Zuma, a nigériai Goodluck Jonathan és a török Recep Tayyip Erdogan –, a szavazók belefáradtak politikájukba, ami jelentősen gyengíteni fogja ezeknek a vezetőknek a hatalmát.
7. Stratégiai szektorok felemelkedése: A vállalkozások boldogulása 2015-ben javarészt azokon a kormányokon fog múlni, amelyek a politikai stabilitást helyezik a gazdasági növekedés elé; megjutalmazzák a velük együttműködőket, a szembeszegülőket pedig retorziókkal illetik. A feltörekvő piacokon az állam már így is döntő szerepet tudhat magáénak, ám hasonló lesz a helyzet a fejlett államokban is, ahol a nemzetbiztonsági prioritások már a hadiipar szolgálatába állították a technológiát, a telekommunikációt és a pénzintézeteket.
8. Szaúd-Arábia kontra Irán: A rivalizálás tovább fog folytatódni a Közel-Keleten, Washington és egyéb külső hatalmak számottevő beavatkozása nélkül. Az iráni nukleáris tárgyalásokat övező aggodalmak szavatolják, hogy a két ország távirányított szervezeteken keresztül fog még több közel-keleti országban harcokat szítani.
9. Tajvan/Kína: Tajvan belföldi zavargásai ez évben is viharos viszonyt eredményeznek az anyaországgal. Kiváltképp, ha Peking, bukottnak bélyegezve a Tajvannal az újraegyesülés előmozdítása érdekében folytatott tárgyalásokat, visszalép a már megkötött gazdasági megállapodásoktól, amivel jelentős ellenszenvet szít maga ellen Tajvanban. Az Egyesült Államok bárminemű hozzászólása csak olaj lesz a tűzre.
10. Törökország: Erdogan elnök tovább fogja támadni politikai ellenfeleit, és a végsőkig fog küzdeni Törökország politikai reformjainak keresztülviteléért; egyre kevesebb eredménnyel, koherenciával és kiszámíthatósággal. A Szíriából és Irakból érkező menekültek további radikalizmust fognak fecskendezni az ország politikájába, és újabb terheket rónak majd a gazdaságra.
Az Eurázsia Csoport a tényleges kihívások mellett félrevezető, úgynevezett „füstölt hering”-kockázatokat is megnevez, amelyek a médiabeli visszhangjuk ellenére nem tartogatnak valós kihívást 2015-re. Ilyen például az olajtermelő országok kivéreztetése, az ázsiai nacionalizmus, Mexikó, de az Iszlám Állam szuverén államként való fenyegetése is.

Olvasson tovább: