Kereső toggle

Szex és drog a fedélközben

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Alaposan megtépázódott a jó hírneve Európa legnagyobb luxus hajóutakat kínáló cégének, a Costa Crociere-nek, miután hat héten belül két nagy hajója került bajba a tengeren. Tanúvallomásokból kiderült, hogy a Costa hajóinak személyzete között mindennapos volt a droghasználat és az alkoholizálás - vészhelyzetekben pedig hiányzott a szakszerű eljárás.

Szexuális zaklatás, ivászat és drogozás jellemezte a hat hete Olaszország  partjainál felborult Costa Concordia és társai legénységének mindennapjait. A hajószemélyzet két volt tagja számolt be a luxushajók mindennapjairól a Concordia balesetének okait feltáró vizsgálat során.

A két nő, akik korábban a Costa Concordia személyzetéhez tartoztak, azt állította, hogy saját szemükkel látták, amint a hajó tisztjei kokaint szippantottak, öntudatlanra itták magukat, és a hajón dolgozó nőket zaklatták. Elmondásuk szerint Francesco Schettino kapitány (a szerencsétlenül járt Concordia kapitánya) „árucikkekként használta a nőket" - közölte a La Stampa című olasz lap.

A kicsapongásokról beszámoló nők egyike ápolónőként dolgozott a Costa Concordián és a társaság más hajóin 2009-ben és 2010-ben, míg másikuk az utasokkal való kapcsolattartásért volt felelős. Tanúvallomásuk a január 13-ai katasztrófáról eddig összegyűjtött ötezer oldalnyi ügyészségi anyagban található.

Az ápolónő, aki Valentina B. néven szerepel az iratokban, elmondása szerint korábban Schettino kapitánnyal dolgozott együtt egy másik hajón, de az ott tapasztalt „korrupció, drogozás és prostitúció" miatt elhagyta állását.

A nyomozás során megszólaltatott másik nő, Mary G. kihallgatása során elmondta: „Két hónapig dolgoztam a Costa Concordián 2010-ben. A tisztek és a személyzet nagyon gyakran voltak részegek. Gyakran mondogattuk magunkban: vajon mi történne, ha most vészhelyzetbe kerülnénk, ki mentené meg a hajót?"

Mary G. arról is beszámolt, hogy a bedrogozott tisztek szexuálisan zaklatták. A Costa Cruises nem reagált a konkrét vádakra, hivatalos nyilatkozatában azonban leszögezte, hogy a társaság szigorú szabályokat tart fenn az illegális kábítószer-használatra, és rendszeres, szúrópróbaszerű ellenőrzéseket tartanak hajóikon.

Mindössze hat héttel a Concordia harminckét emberéletet követelő tragédiája után a társaság újabb hajója került nehéz helyzetbe a nyílt vízen: a Costa Allegra egy fedélzeti tűz után három napig utazott elektromos áram, folyóvíz és légkondicionálás nélkül, míg kikötött a Seychelle-szigeteken. Az utasok ezúttal sem voltak meggyőződve arról, hogy a személyzet a legszakszerűbben viselkedett vészhelyzetben. A brit David Tinson és felesége élete első és utolsó luxus hajóútján vett részt. Tinson élesen kritizálta a hajószemélyzet hozzáértését: alvó őrről, hiába csörgő telefonokról és egyéb mulasztásokról számolt be a Daily Telegraph című brit lapnak. Elmondása szerint a személyzetnek fogalma sem volt, mit kellene tennie a vészhelyzetben, ezzel további veszélyt teremtve. A hajón csak az után rendeltek el általános riadót, hogy az utasok mintegy fele már tisztában volt a helyzettel, és felvette mentőmellényét.  A Costa Cruises Seychelle-szigeteki ingyen nyaralással és a jegy árának visszafizetésével igyekszik kártalanítani utasait.

Olvasson tovább: