Kereső toggle

Médiapuccs Moszkvában

Annak húzzák, aki fizet

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Hallottad, hogy csinálják ki az NTV-t? – kérdezték tőlem mindjárt köszönés után budapesti ismerőseim szerda reggel, majd hozzátették: Kész. Az NTV-nek vége.



Moszkvai tüntető az NTV támogatására tartott rockkoncer-ten. Győzelmet vár Fotó: Reuters

Az NTV Oroszország egyik központi tévécsatornája, a Média-Moszt társaság fontos része. A Média-Mosztot a 90-es években hozta létre Vlagyimir Guszinszkij, aki később egyike lett a fő orosz oligarcháknak, vagyis olyan kapitalista nagyvállalkozóknak, akik miután nagy vagyon és az azzal együtt járó jelentős gazdasági hatalom birtokosaivá váltak, elkezdtek befolyást gyakorolni az ország belpolitikájára. Amióta azonban Vlagyimir Putyin a Kremlbe érkezett – gyakorlatilag az ország hatalmi struktúrájának, azon belül a titkosszolgála-toknak a képviseletében – az ország politikai vezetése és tisztviselői nyílt harcot indítottak az oligarchák ellen a hatalom birtoklásáért. A legerősebb és legambíciózusabb oligarchák ellen a főügyészség pereket indított. A fő vád minden esetben pénzügyi visszaélés volt. 

Némelyek úgy próbáltak kitérni a vádak elől, hogy részvénycsomagok formájában megosztották vagyonukat az állammal, illetve beengedték cégeik vezető testületébe a Kreml képviselőit. Azokkal, akik nem voltak hajlandók ilyesfajta engedményekre, már szigorúbban bántak. Ezek között volt Vlagyimir Guszinszkij. Behívták a főügyészségre kihallgatásra, majd mindjárt le is tartóztatták. Guszinszkij kénytelen volt néhány napot a börtönben tölteni. Csak azután engedték ki, hogy aláírattak vele egy dokumentumot, melynek értelmében az általa vezetett Média-Moszt törzsrészvénycsomagját átadja a Gazpromnak. Hivatalosan ezt a Média-Moszt és a hozzá tartozó NTV-csatorna mintegy kétszázmillió dollárnyi tartozásával magyarázták. Guszinszkij aláírta ugyan a dokumentumot, azonban miután szabadon engedték, kijelentette, hogy kényszer hatására tette azt. Újra megindult ellene a vádeljárás; ő eközben spanyolországi villájában húzódott meg. Az orosz hatóságok kérésére ott is letartóztatták – ebben már a spanyol rendőrség működött közre. A spanyolok már több hónapja igyekeznek megoldást találni az Oroszországnak való kiadatás ügyében.

Mindezek közben az NTV elemző műsoraiban mindenféle módon kritizálta a Kreml, az orosz kormány és személyesen Putyin elnök egyes tetteit, sőt kis idő múltán ez a kritika Putyin egész politikájára kiterjedt, belföldön és a határokon túl egyaránt. El kell ismerni, ez a kritika nem volt teljesen objektív. A még Jelcin által meghirdetett, és Putyin által több ízben megerősített szólás- és sajtószabadság elvének megfelelően a központi hatalom kénytelen volt eltűrni az ellenzék tévébeli kirohanásait. Ennek ellenére mindenki számára világos volt, hogy amint megfelelő alkalom adódik, kontrollálni igyekeznek a médiát. Úgy tűnik, elérkezett az alkalmas idő.

Moszkvában április 3-án összehívtak egy ülést az NTV részvényesei számára. Jevgenyij Kiszeljov azonban, aki a jelenleg távol levő Guszinszkij helyetteseként az NTV-t képviseli, nem volt jelen az ülésen. A jelen levő részvényesek, akik az összes részvény 49,56 százalékát birtokolják, bojkottálták a közgyűlést. A rendezvény gyakorlatilag a Gazprom ülésévé alakult át, melynek vezetőségi elnöke tavaly óta egy magas rangú Kreml-képviselő. A Gazprom az NTV-részvények 46 százalékának tulajdonosa. A fennmaradó 4 százalék egy amerikai cégé, mely szintén részt vett a szóban forgó ülésen. Mindez lehetőséget nyitott a Gazprom és a mögötte álló államhatalom számára az NTV igazgatótanácsának újraválasztására, aminek következtében Jevgenyij Kiszeljovot egyszerűen leváltották. Helyére Borisz Jordant, egy amerikai vállalkozót jelöltek ki, aki a 90-es évek közepe óta dolgozik Moszkvában, igaz, egyáltalán nem a média és a tévé világában. Jordan kinevezése az NTV főigazgatói posztjára bizonyára sokakat meglepett, noha régóta világos volt, hogy Kiszeljovot, Guszinszkij jobbkezét nem fogják megtűrni ezen a helyen. Jordan amerikai állampolgár – így hát kissé illogikusnak tűnik egy vezető orosz tévécsatorna élére való kinevezése, amikor az országban egyre erősödik az Amerika-ellenes hangulat. 

Az NTV munkatársai és maga Kiszeljov nem ismerik el e változások törvényességét. Erről az ügyről az Itogi cím? műsor hosszúra sikerült különkiadásában részletesen beszámolt: a műsor április 3-án este kezdődött, és másnap reggel 4 óráig tartott. Az NTV riporterei kijelentették, hogy nem igaz az a hivatalos verzió, mely szerint az államhatalom és a Gazprom csupán meg szeretnék menteni az NTV-t az adósságai miatt kialakult pénzügyi válságtól. Szerintük a kormány inkább mindenáron az ellenőrzése alá szeretné vonni őket.

A tévénézők egy része az NTV pártján áll, és úgy tartják, hogy a szólásszabadsá-gért küzdenek. Mások a kormányt támogatják, úgy vélekedve, hogy itt mindössze vagyonról és pénzről van szó. Az mindenképpen világos, hogy a központi hatalom ellenzékének sorsa forog kockán. Ha a kormány marad felül, Oroszországban megszűnik az ellenzék szóláshoz való joga a médiában; még akkor is, ha a jelenlegi embereket nem bocsátják el. Egyszerűen annak húzzák majd a nótát, aki fizet.

Olvasson tovább: