Kereső toggle

Kádárt hagyjuk, de Svájcban megegyezhetünk

Stúdióbeszélgetések helyett magazinműsorok

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Új, napi, saját gyártású magazinműsort indítana, viszont megritkítaná a beszélő fejes műsorokat az idén az ATV vezérigazgatója. Németh S. Szilárddal az ATV körül tapasztalható kiemelt figyelemről, a 2017-es év sikereiről és viharairól is beszélgettünk.

Többször szerepelt az utóbbi hetekben az ATV a nyilvánosságban, mint talán szeretett volna. Hogy viselték ezt a kiemelt figyelmet a tévé munkatársai?

– Megtisztelő, hogy a nyilvánosságban az ATV-vel többet foglalkoznak, mint gyakorlatilag az összes többi televíziós csatornával együttvéve, a nagy országos kereskedelmi tévéket is beleértve. Ez egyébként régóta így van. A tévében ezzel együtt jó a hangulat, és ez annak köszönhető, hogy a legfontosabb tényező, vagyis a nézettség rendben van.

Mint jelent az, hogy rendben van?

– Az utóbbi hónapokban két fontos trendet is látunk. Hétről hétre 4-5, de ezen a héten például 6 ATV-s műsor (most például a fél hatos Híradó) is a legnézettebb 50 hazai televíziós műsor közé került a Nielsen adatai alapján. A másik, szintén örömre okot adó tendencia, hogy a nézőtáborunk fiatalodott, miközben az elmúlt években sokkal több lett a magyar nyelvű tévécsatorna, és általános tapasztalat a tévénézők elöregedése. Ebben a közegben az ATV-nek, ha szabad így fogalmaznom, sikerült visszaforgatnia az idő kerekét.

Azt minek tulajdonítod, hogy ekkora, a csatorna számszerű súlyát messze felülmúló figyelem kíséri az ATV működését?

– Az egyszerű válasz az, hogy érdekesek vagyunk, de persze az is meghatározó, hogy közéleti fókuszú, tematikus a csatorna, és ebben a tematikában mi vagyunk a legerősebbek. Nyilván fokozza az érdeklődést, hogy nagyon sok esemény történt velünk és körülöttünk, a 2017-es évben gyakorlatilag az egyik ügy a másik után jött.

Másrészt a csatorna új igazolásai révén jelen tudunk lenni a bulvárban is, ami – ezt fontos hangsúlyozni – nem a csatorna elbulvárosodását jelenti, hanem egyszerűen olyan személyiségek érkezését az ATV-hez, akik érdekesek a politikai újságírókon kívül a bulvárújságírók számára is. Ez többek között ahhoz is hozzájárult, hogy az ATV híreire, illetve az ATV arcaival kapcsolatos hírekre sokkal nagyobb számban kattintanak a közösségi oldalakon és a Hírkeresőn, mint más oldalak híreire.

Több szempont szóba került már az ATV 2017-es évével kapcsolatban, a viharok és a sikerek is. Összességében hogyan értékeled a tavalyi évet?

– Mindenképpen siker, hogy a kereskedelmileg fontos korcsoportban az ATV-t többen nézték, mint korábban. Ebből következett az is, hogy a reklámbevételünk – és itt elsősorban piaci reklámokra gondolok – ebben az évben minden korábbinál nagyobb volt. A kábeltévé-előfizetési díjakból is több bevételünk volt, mint a korábbi években. Bevételi szinten tehát minden oldalon rekordokat döntött az ATV.

A másik fontos eredmény, hogy a hétvégéket, amelyek korábban fekete lyuknak számítottak az ATV életében, sikerült visszahelyezni a térképre, sőt a vasárnap esti, egymásra épülő műsoraink a nézettség húzórészévé váltak. Ma ezeket a műsorainkat – a Heti Naplót, a #Bochkort és az Esti Frizbit – nézik a legjobban, míg korábban ebben a sávban voltak a legrosszabb nézettségű műsoraink. A 2018-as év fontos projektje a hétköznap esték megerősítése lesz.

Ennek a megerősítésnek azért van egy szűk keresztmetszete, méghozzá az, hogy az ATV-ben, és a hasonló fókuszú konkurenseinél is, reggel, kora este, majd főműsoridőben ugyanazok a – valljuk be, többnyire tökéletesen érdektelen – politikusok váltogatják egymást a különböző díszletek között, és ez így megy több mint egy évtizede. Lehetséges ezzel a politikusi felhozatallal megújítani az ATV hétköznap estéit?

– Nem akarom a kérdést megkerülni, de egy kicsit távolabbról kezdeném. Az ATV-t mostanában szokás bulvárosodással vádolni, de a tény az, hogy napi 14-16 óra politikai műsort adunk. Ebből 10 és fél óra az élő, túlnyomórészt belpolitikai műsor. Ezzel szemben – mivel én sem a Heti Naplót, sem a Krizshow-t nem tekintem bulvárműsornak – heti 4 bulváróránk van, a #Bochkor, a Sas kabaré, az Esti Frizbi és a közéleti humorban tocsogó Aradi–Varga Show.

A hétvégék megújítására éppen azért volt szükség, mert világosan látszik az, hogy ebből a politikusgarnitúrából nem robbannak nézettségi bombák. A hozzánk bejárók köre jó évtizede ugyanazokból áll, négyévente kisebb cserélődésekkel, de ha őszinte akarok lenni, a politikusi generációváltásokkal érkező új arcokkal mindig egy kicsit nehezebb a szerkesztők dolga, mint korábban volt. Mostanra oda jutottunk, hogy 2018-ban főműsoridőben több órányi hírháttérműsort készíteni egészen spártai feladattá vált, ebből nézettséget is hozni pedig a lehetetlennel határos.

Itt szeretném hangsúlyozni, hogy ez nem a kollégáim felé gyakorolt kritika. A díszleteink szépek, a formátum – a Starté is, A nap híréé is, az Egyenes beszédé is – teljesen legitim. Világszerte léteznek olyan műsorok, ahol a műsorvezető egy-egy politikussal vagy elemzővel beszélget egy stúdióban. Jók a szerkesztőink és a műsorvezetőink – előbbiek egyenesen heroikus munkát végeznek –, de a nézőink érdeklődésének az ATV politikus-vendégköre iránt, mondjuk így, van egy jól érzékelhető határa.

Ez egy speciális ATV-s probléma, vagy mindenki küzd vele, aki hasonló műsorokat készít?

– Erre csak következtetni lehet, például abból, hogy a versenytársaink nem is publikálják az adataikat, és alapos okunk van feltételezni, hogy ha ezek az adatok bombasztikusak lennének, akkor tele lenne velük a sajtó. Velük ellentétben mi vállaljuk a nézettségi adataink nyilvánosságra hozatalát.

És milyenek ezek az adatok?

– Az esti főműsoridőnk nézettsége általában 150 ezer és 200 ezer között van, ami a kábeltévés világban nagyon magasnak számít – természetesen nem a Barátok közt, az RTL Híradó vagy a Piramis a reális összehasonlítási alap. De például egy spanyol futballmeccset nem néznek annyian az erre szakosodott tematikus csatornán, mint nálunk a politikai tartalmakat. De az látszik, hogy ennek a műfajnak egyre inkább megvannak a maga korlátai. Ezt meg tudják erősíteni azok a szerkesztők és műsorvezetők is, akik hasonló műfajú műsorokat készítenek más csatornákon, ahol vagy éjszaka mennek ezek, vagy – ahogy már említettem – a nézettségi adatokat őrzik hétpecsétes titokként.

Ez tehát nem egy könnyű terep, van egy általános elfordulás az ilyen műsoroktól. Éppen ezért ahhoz, hogy az ATV heti átlagos nézettsége 2017-ben egyértelmű növekedést mutasson, szükség volt az új hétvégi műsorokra is. De ez nem csak mennyiségi kérdés: a Heti Napló frissebb formátuma elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a fiatalabb nézők is felfigyeljenek ránk. A Heti Naplóhoz hasonló, forgatott riportokat tartalmazó magazinokat sokkal többen nézik az 50 évnél fiatalabb korosztályból, mint a beszélgetős műsorokat.

Ezek szerint a Heti Naplóhoz hasonló infotainment-műsorok jelentenék az ATV jövőjét?

– Ideális esetben igen, de ez nyilván egy drágább műfaj. A stúdióműsorok sokkal olcsóbb műsorok, s az sem titok, hogy az ATV nem egy nemzetközi médiavállalkozás része, nincs mögöttünk Európa legnagyobb médiaportfoliója vagy tulajdonosa, továbbá nincs mögöttünk a magyar vagy a német kormány. Az ATV annyit tud költeni, amennyi bevételt termel. Ezért sem lehetünk annyira finnyásak a hirdetésekkel. Tehát itt a körömgombától kezdve a fogyókúrás tablettáig be kell fogadni mindent, ez az én határozott meggyőződésem, mert utána ezekből a pénzekből fogunk mi modernebb műsorokat gyártani.

De az elvi válaszom határozottan az, hogy még több magazinműsorra van szüksége az ATV-nek. Világosan látszanak az eredmények: a csatorna nézőközönsége elkezdett fiatalodni a Heti Napló megjelenése óta, aminek köszönhetően 2017-ben minden héten többen nézték az 50 év alatti korcsoportban az ATV-t, mint a korábbi évek azonos időszakában.

Tehát ha jól értjük, 2018-ban az ATV fő célja a korosztályos gettóból történő kitörés, ennek eszköze pedig az infotainment?

– Igen. Az ATV közéleti fókuszú, tematikus csatorna, ezért szeretik a nézők, és ezen nem áll szándékunkban változtatni, mert azzal kárt okoznánk a tévének. Viszont ezen a kötött pályán van mozgásterünk. A modernebb formátumok felé el lehet indulni. Itt nem a következő néhány hónapról beszélünk most, hanem távlatokról, hiszen a kampányban nyilván csak pici korrekciókra van lehetőség. De április után sem tematikaváltásra vagy politikai irányváltásra kell számítani, hanem egy formátummegújításra.

Maradjunk még a közeljövőnél. Mivel készül az ATV a kampányra?

– Kifejezetten a kampányra szabott műsorokat aktiválunk vagy reaktiválunk. Például a vita az egy nagyon fontos része a politikai kampánynak, és ezért a CSATT című műsort mindenképpen újraindítjuk. Indítunk egy választásra felvezető riportmagazint, ami szintén egy fiatalosabb, modernebb formátum lesz. Az lesz a címe, hogy Szavazz rám! Itt egy-egy politikus lesz bemutatva, nem stúdióban, hanem kampány közben a terepen. Tehát nem a politikusok magánéletében akarunk vájkálni, de nem is egy fűtött stúdióból akarunk modoros beszélgetéseket sugározni.

Néhány héten belül el is fogjuk indítani ezeket a műsorokat, továbbá gőzerővel készülünk a választási műsorunkra, amelynek Sváby András lesz az arca, de nagyon fontos szerepe lesz Rónai Egonnak, Vujity Tvrtkónak és Krug Emíliának is, tehát a közéleti műsoraink összes arca kifut a pályára.

Ezen kívül március 15-ére új logóval és új arculati elemekkel fogunk megjelenni, még a székházon is kicseréljük a logót. Lecserélünk mindent: a fejlécet, a mikrofonszivacsot, a névjegykártyákat, a levélpapír arculatát. Továbbá folyamatban van a stúdióink átalakítása. Az ATV teljes reggeli sávja megújul vizuálisan, több műsor beköltözik egy egységes arculattal készülő új díszletbe, amit most építenek. Március 15-éig ennek is el kell készülnie.

A Zoom.hu-nak adott interjúdban azt mondtad, hogy az ATV-t 2016-ig a nyilvánosság előtt jórészt megjelenítő Kálmán Olgát tudatosan nem egy műsorvezetővel, hanem több igazolással igyekezett a tévé pótolni. Tavaly év végén az ATV másik emblematikus figurája, Havas Henrik távozott. Az ő pótlását hogyan oldja meg a tévé?

– Most házon belül nagyon jól sikerült a pótlás. Azt látjuk, hogy A nap híre és a Civil a pályán hozza azokat a számokat, mint korábban, sőt A nap híre az elmúlt két hétben nézettebb volt, mint korábban. Ettől függetlenül folyamatosan figyelem a piacot. 2017-ben az volt a legfontosabb feladatom, hogy megkeressem azokat a személyeket, akikkel egy új csapat épülhet fel a tévében. Ebben Hajdú Péter nagyon sokat segített. Voltak, akiket közösen, együtt kerestünk meg, a kapcsolatrendszere nagyon nagy segítségemre volt. Az együttműködésünk Péterrel e téren is jól sikerült, és ennek nincs vége. Olyan embereket keresünk, akik nincsenek szerződésben más csatornákkal. Például egy RTL-től vagy TV2-től nehéz elcsábítani műsorvezetőket, de vannak olyan képernyősök, akiknek most éppen nincsen csatornájuk, és lehet, hogy az ATV-nézők elfogadnák őket. Ha valaki távozik a TV2-től vagy az RTL-től, az mindig egy lehetőség nekünk, de fontos, hogy az illető ne nagyon üssön el az ATV fősodrától. Vujity Tvrtkót, Kárász Róbertet, Sváby Andrást azonnal elfogadták az ATV nézői.

Azt is tapasztaltuk az ATV-nél, hogy a kilencvenes, kétezres években hasító műsorvezetők általában jól működnek nálunk is. Gajdos Tamás leigazolásában például semmilyen kockázat nem volt, de Hajdú Péter is a 2000-es években futott be, ráadásul ő korábban ATV-s is volt, ezért nem volt benne kockázat. Sváby András szintén remekül működik nálunk. A nézőink szeretik azokat a 45-55 év közötti műsorvezetőket, akikben van még jó néhány aktív év. Tehát az ATV nem lehet a katari liga, a fizetések nálunk amúgy sem a katari szintűek. Ha focihasonlatot keresünk, akkor inkább egy erős holland vagy francia bajnokság szintje a televíziós piacon az ATV.

Milyennek látnád szívesen 2018 végén az ATV-t?

– Elkezdtük az esti műsorsáv átalakítását, és ez elég jól halad. Miután átkerült fél 6-ra az első esti híradó, 30-40 ezerrel több nézőt érünk el vele, mint korábban. Ezen a héten a fél 6-os híradónk ott van az 50 legnézettebb magyar műsor között. Hétköznap este most ez a legerősebb műsorunk, de például az Egyenes Beszéd a kereskedelmi szempontból releváns korcsoportban jobban áll, mint valaha.

Nagyon szeretnék még egy hétköznap esti napi gyártású műsort, azt szeretném, hogy egészen 11-ig lehessen adni olyan műsorokat, amiket sokan néznek. A reggelünk tartalmilag rendben van, most vizuálisan is megújítjuk.

Ezen túl nyilván vannak az emberben nagy ambíciók is, akár az is, hogy bővíthetnénk a portfoliónkat; például jó lenne egy ATV 2-t elindítani. Ehhez ki kell találni egy olyan tematikát, és egy olyan programrácsot kell letenni a kábelszolgáltatók elé, amiről ők is azt gondolják, hogy ezért megéri fizetni. Ezeken a konkrét célokon túl nem szoktam más célokat kitűzni.

A választások után a piacon biztos lesznek változások, de ezek az ATV-t nem fogják érinteni. Sőt én azt érzem, hogy a politikának – mind kormány-, mind ellenzéki oldalon – vannak olyan érdekei, ami miatt az ATV-t nem érdemes piszkálni. Az ATV van olyan erős, hogy nem érdemes nekimenni, illetve kívül van a politikai frontvonalakon. Azt szeretném, hogy egy év múlva is azt tudjam mondani az ATV-ről, hogy az ATV a magyar televíziózás Svájca: egy független, békés és anyagilag mindenképpen gyarapodó televízió. A magyar emberekről azt mondják, hogy azt szeretnék, hogy Svájcban élhessenek, és egy Kádár Jánost maguk fölé vezetőnek. Most Kádárt hagyjuk, de Svájcban megegyezhetünk.

Az interjú készítői közül Gavra Gábor jelenleg, Kulifai Máté pedig a közelmúltban dolgozott az ATV számára.

Olvasson tovább: