Kereső toggle

A Biblia mai cenzorai

Palesztinok és keresztények „dejudaizálják” a Szentírást

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az amerikai presbiteriánus felekezet (Presbyterian Church USA - PCUSA) Twitter-üzenetben cáfolta, hogy új, „semleges” bibliafordítást készítene, amelyből eltüntetnék az Izraelre vonatkozó több ezer utalást. Az új verzióra egy Izraelben élő palesztin lelkész, Dr. Naim Ateek tett javaslatot, aki szerint az ószövetségi etnikai utalások ma már akadályozzák a Biblia helyes értelmezését. A több mint 3 millió tagot számláló protestáns egyház szinódusa azonban már tárgyal egy hasonló javaslatról, amely a felekezet hivatalos imaformuláiból száműzte volna az Izrael és Cion (Sion) kifejezéseket.

A presbiteriánusok képviselik az amerikai kereszténység nagyobb irányzatai közül a legélesebb anticionista vonalat. A PCUSA tavaly év végén hivatalosan döntött arról, hogy felszámolja azokban az amerikai cégekben a befektetéseit, amelyek biztonságtechnikai eszközöket szállítanak Izraelnek a „megszállt területekre”. A döntés olyan óriásvállalatokat érintett, mint a Caterpillar, a Motorola vagy a Hewlett-Packard (HP).

A bojkott támogatása mellett a PCUSA teológiai kampányt is indított Izraellel szemben. Az egyház szinódusa „megfontolja”, hogy a felekezet hivatalos imaformáiban megtiltja az Izrael szó használatát. A javaslat indoklása szerint „indokolt különbséget tenni az Izrael ősi földjére vonatkozó bibliai fogalmak és a modern Izrael Állama között”. Az Arutz7 című izraeli hírportál felhívja a figyelmet arra, hogy nem a presbiteriánusok az elsők, akik ilyen cenzúrát alkalmaznának. 1988-ban az új-zélandi anglikán szinódus döntött arról, hogy a felekezet zsoltáros könyvéből eltávolítják az Izrael és a Cion (Sion) szavakat. 2014-ben pedig a Skót Egyház (Church of Scotland) tett közzé egy jelentést, miszerint „az Ígéret Földje” nem a zsidó nép tulajdona. „Az Izrael földjére vonatkozó ígéreteket soha nem lehetett szó szerint értelmezni, vagy egy adott földrajzi térségre korlátozni” – állítja a jelentés, amely hasonló módon allegorikus módon újraértelmezi a Jeruzsálem, a Szent Templom és a Föld (Erec) bibliai fogalmát is.

A teológiai dejudaizáló törekvések egybevágnak a hivatalos palesztin propagandával, amely a mai palesztin arabokat tekinti a föld eredeti tulajdonosainak és örököseinek. Ennek megfelelően Jézus is palesztin, amint ezt Mahmúd Abbász legutóbb karácsonyi üzenetében kijelentette. Mahmúd Zahar, a Hamasz szóvivője a The New York Timesnak adott interjúban kijelentette, hogy a zsidók „idegen test közöttünk, akiknek nincs semmi közük, sem vallási, sem történelmi értelemben a térséghez”.

Ennek az ideológiának a következetes érvényesítését javasolta nemrég egy Izraelben élő palesztin anglikán lelkész, Dr. Naim Ateek, aki vezető szerepet játszott a palesztin felszabadítási teológia megformálásában. 1989-ben megjelent Igazság és csakis az igazság című könyvében ő foglalta írásba ennek alapelveit.

Ateek revíziója alapján a teljes Bibliából eltűnnének az Izraelre vonatkozó utalások. A projekt – amit ebben a formában az amerikai presbiteriánusok is túlzásnak tartanak – gigászi feladatot jelent: egyedül az Izrael kifejezés ugyanis 2566-szor fordul elő a Biblia 2294 versszakában.

A palesztin lelkész azonban széles támogatottsággal rendelkezik. Megalapítója a jeruzsálemi Sabeel Ökumenikus Teológiai Központnak (Sabeel), amely egy, a palesztin keresztényeket tömörítő szervezet. (A Sabeel arab kifejezés jelentése út, csatorna, de forrásnak is fordítható.) Céljuk „világszerte arra bátorítani a keresztényeket, hogy lépjenek fel az igazságért és fejezzék ki szolidaritásukat a palesztin emberek irányába”. Ateek 1967-es felszentelése óta az ökumenizmus keretei között látja a megoldást a problémákra, a presbiteriánus egyház mellett őt és szervezetét episzkopális, metodista, lutheránus és néhány evangéliumi irányzat is támogatja. Legtöbben az Egyesült Államokból állnak mögöttük, de rajtuk kívül Kanadában, az Egyesült Királyságban, Svédországban, Dániában, Norvégiában, Írországban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Ausztráliában is rendelkeznek kapcsolatokkal.

A Sabeel rendszeresen tart konferenciákat világszerte, ahol kényes kérdéseket vetnek fel. Ezzel kapcsolatban több támadás érte már a szervezetet, de alapítójukat, Dr. Ateeket is, aki számos interjúban és egyéb írásaiban igyekezett nézeteit megvédeni. Álláspontja szerint ő nem antiszemita és Izrael Államának eltörlését sem kívánja, csak az izraeli kormány ellen él(t) kritikával és megoldásként a nemzetek és vallások közötti teljes együttműködést, a palesztin izraeli békés együttélést látja elfogadhatónak. Egy 2003-as általa jegyzett dokumentumban az öngyilkos merényletekkel kapcsolatban azt írta, hogy ha „Izrael terroristának címkézi fel őket, akkor végtére is a saját teremtményeiről beszél”.

Ateek szerint a béke valódi akadálya a „szélsőséges izraeli kormány” és ők a palesztin keresztények elnyomói, nem az iszlám. A szervezet a keresztény cionizmussal is szembe helyezkedik, véleményük szerint az irányzat „aláássa a szeretet, a kegyelem és az igazságosság bibliai üzenetét”. Ezzel szemben a Sabeel által hirdetett palesztin felszabadítási teológia saját megfogalmazásuk szerint a keresztény hit valódi jelentését akarja eljuttatni azokhoz, akik „elnyomástól, erőszaktól, diszkriminációtól és emberi jogi sérelmektől” szenvednek.

Olvasson tovább: