Kereső toggle

A halált választották védelemül

Santa Muerte hódolói

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Kultúra Pápai Tanácsának elnöke, Gianfranco Ravasi kardinális, Mexikóvárosban nyilvánosan bírálta a Mexikóban, katolikus körökben egyre jobban terjedő új kultuszt. A latin-amerikai országban a halálnak külön „védőszentje” lett, akit a helyiek Szent Halál néven emlegetnek. A bíboros blaszfemikusnak ítélte a bizarr szokást, mint amely teljes mértékben ellentétes a keresztény hittel, mondván az az életet szolgálja. A megszemélyesített halál kultusza főleg a drogkartellek által uralt körzetekben terjedt el.

Világszerte ismert jelenség az, hogy katolikus közösségek saját helyi szenteket választanak védelmezőül. A Szentszéknek azonban eddig egyetlen olyan bizarr esettel sem kellett foglalkoznia, mint a Mexikóban és az Egyesült Államokban élő mexikóiak között rohamosan terjedő Santa Muerte, azaz Szent Halál-kultusz.
A Vatikánba érkező jelentések szerint – amelyet számos sajtóbeszámoló is megerősít – katolikus hívők tömegei tisztelik a halálszentet az egyre sokasodó szenthelyeken éppúgy, mint saját otthonukban felállított házi oltáraikon. A sajátos vallási szokás kialakulása valószínűleg a spanyol hódítás korára vezethető vissza, és egy régi pogány kultusz, valamint a kereszténységgel együtt divatba jött szentek kultuszának keveredése folytán jöhetett létre.
Ezt a figurát egy díszes köpenybe öltözött női csontvázzal ábrázolják, amely egy kaszát szorongat a csontos kezeiben. A kultusz elsősorban olyan területeken terjedt el, amelyek a brutális gyilkosságaikról és leszámolásaikról hírhedt drogkartellek uralmától szenvednek.
Gianfranco Ravasi kardinális, a Kultúra Pápai Tanácsának elnöke Mexikóvárosban nyilvánosan kijelentette, hogy a Szent Halál tisztelete blaszfemikus és teljesen szemben áll a katolikus kereszténységgel. „Vallásunk az életet ünnepli, itt azonban ti a halált tisztelitek” – mondta rosszallóan. Ravasi hozzátette, hogy szerinte a bűnözők hozták be ezt a helytelen kultuszt a keresztények közé, ugyanis a drogkereskedők és a maffiózók közül sokan tisztelik és követik a halált.
„A maffiának, a drogkereskedelemnek és a szervezett bűnözésnek semmilyen vallási aspektusa sincs, és semmi közük a kereszténységhez, még akkor sem, ha olyan képeket használnak, mint a Szent Halál”– mondta, hozzátéve, hogy bár a kultusz katolikus színezetet ölt, éppen ellentétes azzal. Kiemelte továbbá azt is, hogy egy olyan országban, mint Mexikó, ahol mintegy hetven-ezer ember halt meg az elmúlt hat évben droggal kapcsolatos erőszakban, világos üzenetet kell közvetíteni a következő generáció számára.
A mexikóiak azonban nem hallgatnak a jó szóra, és számtalan módon kifejezik tiszteletüket eme rémisztő istenség felé. Egyesek áldozatot mutatnak be neki, amely leggyakrabban pénz, gyümölcs, virágfüzér vagy dohány, mások tequilát is felajánlanak a Szent Halálnak, hogy teljesítse kérésüket. Sokan cigarettákat és dohányt helyeznek a szobor lábához, vagy maguk szívják el a dohányt, és rituálisan ráfújják a füstöt a csontváz alakú szoborra. Vannak, akik imádkoznak hozzá és fogadalmi gyertyát helyeznek el a szobrok előtt. Egyes nők a csontvázat menyasszonyi ruhába öltöztetik, mert ezzel kérik, hogy találjanak férjet, vagy nyerjen büntetést hűtlen társuk.
Nincsenek pontos adatok arról, hogy hány követője van a Szent Halál-kultusznak, de a szakértők szerint a követők száma dinamikusan nő, különösen Mexikóban, ahol egyre több szentélyt építenek neki és egyre több szobrot adnak el belőle. Az Egyesült Államokban is nő a kultusz híveinek száma, természetesen a mexikói bevándorlóknak köszönhetően.
A kultusszal kapcsolatban már erőszakos bűntények gyanúja is felmerült. A mexikói rendőrség tavaly nyolc embert tartóztatott le, akiket két fiú és egy nő rituális meggyilkolásával gyanúsítanak. A sátánista jellegű bűntény a szakértők szerint a Santa Muerte-kultuszhoz köthető és az esetek nyomán az FBI is részletes eligazítást tett közzé nyomozói számára a rítus jellemzőiről.

Olvasson tovább: