hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Villáminterjú dr. Falus András professzorral
Szerénységre tanít

2010. 12. 10.
Mennyiben változtatja meg a biológiai életről alkotott felfogásunkat a mostani felfedezés?– Lényegében nem változtatja meg, csupán kibővíti, és néhány merev dogmánkat lecseréli egy a világra nyitottabb, befogadóbb és szerényebb látásmódra.Amennyiben ez a baktérium „csupán” szélsőséges módon alkalmazkodott a környezethez, miért tulajdonít mégis a NASA óriási jelentőséget a felfedezésnek?– Mert ez azt is jelenti, hogy a földitől teljesen eltérő, eddig „élhetetlennek” tartott körülmények is alkalmasnak bizonyulhatnak élet, az életformák fenntartására.Mennyire tartja lehetségesnek a földi léttől teljesen eltérő létformák létezését az univerzumban vagy akár a Földön?– Nagyon valószínűnek tartom, hogy ilyesmi létezik, a fejlődéselméletnek minden bizonnyal több „megoldása” is van. Ezek a folyamatok, amelyek mögött genetikai események sora rejlik, nem lineárisak, hanem elágazóak. Ez a felfedezés is ezt példázza.Ön szerint a földi élőlényekben megtalálható DNS szerkezete alkalmasabb a biológiai információ tárolására, vagy egy véletlenül kialakult molekuláris szerkezet, melynél lehetne hatékonyabb struktúra is?– Nem tudom, ez nem hit kérdése, hanem igazolt, reprodukálható bizonyítékokat igénylő tudományos kérdés. A biológiai információ tárolásáért mai nézeteink szerint sokkal inkább a genetikailag meghatározott genomikai komplexitás, hálózatok, semmint a puszta DNS-nukleotid betűsorrendje felelős.Lehetséges, hogy a biológiai élet kialakulása nem spontán módon, hanem egy intelligens erő segítségével ment végbe az univerzumban?– Ez viszont már nem tudományos, hanem világnézeti kérdés. Az evolúciós elmélet nem az élet keletkezésének máig vitatott mozzanatával, hanem a biológiai-genetikai sokféleség változásával foglalkozik. Személyes hitem szerint Isten teremtette meg a világmindenséget, azok törvényeit, benne az élettel és az emberrel.
Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!