Kereső toggle

A szökött pilóta, az elveszett cirkáló és a bosszú

A moszad-sztori – harmadik RÉSZ

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az 1960-as években Izrael szembesült azzal, hogy a legfejlettebb szovjet haditechnikával felszerelt ellenséges arab szomszédai egyre komolyabb fenyegetést jelentettek rá nézve. A zsidó állam így mindinkább fokozta hadi kiadásait, de szükség volt a titkosszolgálat támogatására is.

A Szovjetunióhoz közel álló arab államok (Irak, Szíria és Egyiptom) szinte kivétel nélkül mind rendelkeztek az 1959-ben bemutatott MiG-21-es vadászrepülővel, amely korának egyik legfejlettebb gépe volt. Izrael viszonya azonban ekkorra már jócskán megromlott a Szovjetunióval, így a zsidó állam a MiG-ek híján francia Mirage II vadászgépek beszerzése mellett döntött 1962-ben. Az izraeli légierő vezetője, Ezer Weizman ezredes azonban tudta, hogy a szovjet géptípus pontos ismerete nélkül pilótáik könnyen hátrányba kerülhetnek egy esetleges légi párbaj során a szomszédos Szíria vagy Egyiptom légierejével szemben.

Így hát merész feladattal bízta meg a Moszad vezetőit: bármi áron, de szerezzenek be egy sértetlen MiG-21-est további tanulmányozás céljából. A Moszadnál hamar rájöttek, hogy ez csak úgy lehetséges, ha a környező arab országok pilótái közül egyet rá tudnak venni arra, hogy gépével együtt dezertáljon.

Az első két próbálkozás tragikus véget ért: első alkalommal a megkörnyékezett egyiptomi pilóta dezertálás helyett jelentette feletteseinek a Moszad próbálkozását, a lebuktatott izraeli ügynököket pedig kémkedésért kivégezték. A Moszad másodszor Irakban próbálkozott, szintén sikertelenül, ám ezúttal az ellenálló iraki pilótákat még azelőtt hatástalanították, hogy jelenthettek volna.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg online a https://digitalstand.hu/hetek felületen.

Olvasson tovább: