Kereső toggle

Zuckerberg valuta

Virtuális pénzt „nyomna” a Facebook

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Egyelőre nem úgy tűnik, hogy a bitcoin egyeduralmát megtörné a Facebook által bevezetni kívánt új kriptovaluta. A virtuális pénz sikere a rendszer biztonságába vetett bizalmon alapul, amin a Facebooknak egyelőre még dolgoznia kell.

 

Múlt hét szerdán Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója egy posztban megosztotta saját vízióját arról, hogy a Facebookot hogyan kellene egy „adatbiztonságra koncentráló üzenetküldő és szociális hálózatépítési felületté” átalakítani. Az új Facebook a következő központi célok köré épül majd ki: privát kommunikáció, kódolás (titkosítás), állandóság, biztonság, egymás közötti működtethetőség a Facebook-család többi applikációjával, például

a WhatsApp-pal, illetve az Instagrammal, végül pedig a biztonságos adattárolás. 

Ez utóbbival valószínűleg meggyűlik a bajuk, mivel egyelőre legalább tíz folyamatban levő vizsgálattal kell Zuckerbergéknek megküzdeniük, amelyben az Európai Unió azt vizsgálja, hogy megszegték-e a tavaly májusban bevezetett adatvédelmi jogszabályokat, a GDPR-t, vagy nem. Ráadásul alig egy éve erősítette meg maga a Facebook, hogy 87 millió felhasználó adatait osztották meg egy harmadik féllel szabálytalanul. Nem segít a bizalmi indexükön az sem, hogy a Facebook-platformot arra használták fel, hogy a mianmari rohingyák ellen erőszakra uszítottak, és az is ott lóg még a levegőben, hogy bebizonyosodik: hamis felhasználók segítségével az orosz titkosszolgálat Donald Trump győzelme érdekében manipulálta az amerikai választásokat. Sőt, ahogy a Google-t is, a Facebookot is folyamatosan érik a vádak, hogy úgy moderálja a tartalmakat, hogy az általa preferált ideológia legyen a domináns. Így aztán most még igen nehéz elképzelni, hogy a bevezetni tervezett kriptovaluta, amelyet a WhatsApp üzenetküldő applikáción keresztül lehetne használni, elérné azt a biztonsági szintet, amelyet a blockchain rendszeren keresztül működő, szinte hamisíthatatlan bitcoin jelenleg képvisel.

Ráadásul, ha bizonyítást nyer, hogy akár algoritmusokkal, akár embereken keresztül manipulálják a tartalmakat, akkor nagyobb lendületet vehet a Facebook megszüntetését követelő #deletefacebook mozgalom is, továbbá azok a felhasználók, akiket hitbéli vagy politikai preferenciáik alapján diszkriminál a közösségi oldal, nem feltétlenül fogják a pénzüket arra a rendszerre bízni.

Ennek ellenére több internetes platform is azt tervezi, hogy saját kriptovalutát vezet be a következő egy évben. A felhasználók így pénzt küldhetnének a kontaktjaiknak – hasonlóan például a PayPal szolgáltatáshoz –, minimális költséggel, országhatárokon átívelő módon. Ebben gondolkoznak a Facebooknál (pontosabban a WhatsAppnál) is, a projekt pedig olyan fejlettségi szinten áll, hogy elkezdtek a kriptovalutákkal kereskedő tőzsdékkel is tárgyalni.

Egy másik közösségi oldal, a Telegram, amely világszerte 300 millió felhasználóval rendelkezik, ugyancsak azon dolgozik, hogy a felhasználói számára hozzáférhetővé tegye saját virtuális fizetőeszközét. Ha ebben sikerrel járnak, az első körben csak ez a két közösségi médiafelület azonnal olyan széles körben el tudja terjeszteni a kriptovaluták használatához szükséges virtuális pénztárcákat, amiről a bitcoin bevezetői nem is álmodhattak.

Bár egyelőre konkrét részletek nem ismertek arról, hogyan fog működni a rendszer, a szakértők szerint valószínűleg egy decentralizált számítógépes hálózaton keresztül. Ennek legnagyobb előnye az lehet, hogy a pénzt ezeken a hálózatokon sokkal könnyebben lehet majd országok között mozgatni, ami a bitcoin esetében is

az egyik legnagyobb előny – a hamisíthatatlanság és a kódolásból (titkosításból) eredő külső azonosíthatatlanság mellett. A fejlesztők egyelőre arról beszélnek, hogy az olyan országokban, ahol nehéz bankszámlát nyitni, és ezért a polgárok nem tudnak olyan könnyen online vásárolni, a mobiltelefonokon is elérhető applikációkon keresztüli virtuális fizetés lehetősége megnyithatja ezeket a piacokat.

Ironikus módon a Forbes magazin egyik elemzője szerint a bitcoint is az online vásárlói platformok hozhatják ki a mélyrepülésből, például az Amazon, amelynek óriási forgalma népszerűvé teheti a bitcoint is, ha felveszik a fizetési lehetőségek közé. A legszélesebb körben ismert kriptovaluta árfolyama ugyanis a 2018-as csúcshoz képest meredek esésben van, és ahhoz, hogy továbbra is bent maradjon a köztudatban, egy újabb felívelési hullámra volna szükség.

A Facebooknak nem voltak eddig jó tapasztalatai a bitcoint illetően, ugyanis 2017-ben megjelentek olyan hirdetések a felületein, amelyek gyors profitot ígértek „minimális befektetéssel” – ezekről viszont szinte mindig kiderült, hogy csalók vannak a háttérben. Ráadásul 2017-ben a bitcoin árfolyama az 1000 dollárról majdnem elérte a 20 ezer dollárt egy éven belül, így a Facebook 2018 januárjában kitiltotta a bitcoinhoz vagy más kriptovalutához köthető hirdetéseket a felületről. A figyelő algoritmus azonban nem túl hatékony, legalábbis az ilyen hirdetések folyamatosan megjelennek azóta is. A reklámokhoz „felhasznált” hollywoodi sztárok és celebek pedig már elkezdték perelni a Facebookot, amely képtelen volt megakadályozni, hogy a közösségi felületen az ő arcukat használják fel a hirdetők mindehhez.

A 2017-es óriási ugrás az árfolyamban valószínűleg elég nagy lökést adott arra, hogy a közösségi médiafelületek elkezdjenek a saját fizetőeszközükön dolgozni. A WhatsApp rendszerébe beépíteni kívánt új fizetőeszközt először Indiában tervezik bevezetni. 2017-ben a külföldön dolgozó indiaiak 69 milliárd dollárnak megfelelő pénzt küldtek haza – egyetlen más országban sem volt ekkora a transzferek összege –, amin a jelenleg működő utalási rendszerek vagy bankok jelentős jutalékokat kaszáltak. Mivel Indiában igen népszerű a WhatsApp – legalább 200 millió felhasználóval rendelkezett már 2017-ben is –, ezért kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy a drága átutalásokat kiváltani kívánó fizetési módot itt teszteljék először. 

A Facebook vagy a Telegram új, saját kriptovalutája azonban hasonlóan „réteg-fizetőeszköz” maradhat, ahogy a bitcoin is az jelenleg. Ennek oka, hogy nincs olyan szabályozás vagy olyan központi ellenőrző szerv, amely hitelesen el tudná látni a felügyeleti feladatokat. Ez egyrészt vonzó a terroristák vagy a bűnözők számára, akik tökéletesen elégedettek a szabályozottság hiányával, és az ebből eredő kockázat sem akkora számukra, hogy más pénzmozgatási csatorna után nézzenek. Másrészt viszont az átlagfelhasználók számára kifejezetten problémát okozhat, ugyanis a nagyobb mennyiségű pénzmozgatáshoz elsősorban bizalomra van szükség, ami aligha erősödik szabályozók és felügyeleti szerv hiányában. Ez viszont nemhogy a fizetőeszközzel kapcsolatosan, de a Facebook egyéb szolgáltatásaival kapcsolatosan sincsen meg. A vizsgálatok, kongresszusi meghallgatások, folyamatban levő ügyek rendre azt erősítik meg, hogy a központi hatóságoknak semmilyen ráhatásuk nincsen a magánvállalkozásként működő cégekre, így a kellő törvényi szabályozás hiányában a Facebook azt csinálhatna a rájuk bízott egyéni számlákkal, amit jónak lát.

Ennek ellenére tavaly gőzerővel beindult a fejlesztés, és a Facebook által megbízott tervezők több módszert is tanulmányoznak, amellyel be tudják építeni a rendszerbe a bitcoin alapját képező blockchain rendszert. Az első időszakban az is valószínű, hogy a Facebook-valuta árfolyama egy másik, létező fizetőeszközhöz, a dollárhoz vagy az euróhoz lenne kötve, ami relatíve kiszámíthatóvá tenné az árfolyammozgásokat is.

A tíz hónappal ezelőtt indított projektbe a Facebook már 40 embert vett fel, köztük sok olyat, akik korábban

a PayPalnál tevékenykedtek. Az egész fejlesztést a PayPal korábbi igazgatója, David Marcus vezeti. Marcus korábban a Coinbase, a világ egyik legnagyobb kriptovalutacégének volt igazgatótanácsi tagja, ám tavaly nyáron lemondott a tisztségéről az „érdekek összeférhetetlensége” miatt. A projektet teljes titoktartás mellett folytatják, így több szakértő a PayPal volt munkatársainak részvételéből arra következtet, hogy nem feltétlenül a blockchain rendszer lesz a megoldás.

Alapvetően kétféle módon működhetne a rendszer, az egyik a blockchain- alapú megoldás, amikor nincs arra szükség, hogy a Facebook jóváhagyja a tranzakciókat, ez viszont azzal a veszéllyel jár, hogy a kriptovaluta egy idő után függetlenné válna az anyacégtől. Ha viszont a Facebook saját rendszerén kell a jóváhagyásokat kérni, akkor semmiben nem fog különbözni a PayPalhoz hasonló, központosított fizetési megoldásoktól.

 

Olvasson tovább: