Kereső toggle

Szombaton iskola?

Mit kell tudni a Fiatal Tehetség Programról?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Egy jó csapatot keresel, ahol igazi barátokra lelhetsz? Egy helyet, ahol játszva tanulhatsz, fejlődhetsz? Van ilyen! A Mathias Corvinus Collegium Fiatal Tehetség Programjáról kérdeztük Constantinovits Milánt, a Program szakmai vezetőjét és munkatársát, Joób Esztert.

Szombaton iskola – nem túlzás ez?

– A Mathias Corvinus Collegium égisze alatt működő Fiatal Tehetség Program lényege épp a szombati oktatási napokban rejlik. Diákjaink az iskolán túl egy plusz napnyi tanulást vállalnak, azonban ez az idő merőben más, mint amit a tanterem falai között töltenek. Olyan élményközpontú foglalkozásokat szervezünk nekik, amelyek játékosan és kifejezetten gyakorlatközpontúan kalauzolják el őket egy-egy izgalmas területre. Ráadásul ezek a területek az iskolai oktatásban sajnos nincsenek jelen, ilyen például az egészségtudatosság, a robotika, a pénzügyi tudatosság vagy épp a tanulásmódszertan. A képzések kézzelfogható tapasztalatokkal gazdagítják a résztvevőket, az egészségtudatosságnál nem csupán elméletben sajátíthatják el az elsősegélynyújtás alapjait, hanem sebkötözéseket is kipróbálhatnak egymáson, újraélesztést ambubabán, és ide tartozik egy mentőállomás-látogatás is minden városban. 

Ki számít tehetségesnek az alapítvány szempontjából?

– Tehetségprofilunkat még a program indulásakor, 2015-ben körvonalaztuk: ez alapján minden év őszén olyan nyitott érdeklődésű ötödikeseket keresünk, akik egyrészt motiváltak arra, hogy az iskolán túl is szerezzenek ismereteket, másrészt szívesen dolgoznak csapatban, közösségben. A kiválasztási rendszerünk is ehhez igazodik, egy válogató-hétvégén felmérjük az intelligenciájukat, érzelmi intelligenciájukat, kooperációs készségüket, illetve képet kapunk a kreativitásukról és motivációjukról is. A válogatásban egy pszichológusi team segít minket, a tesztek kiértékelésében is ők vesznek részt. E kiválasztás nyomán mind a hét városunkban (Budapest, Beregszász, Kecskemét, Miskolc, Szolnok, Veszprém, Pécs) 25-25 gyermekkel indulunk el és kísérjük őket egészen a nyolcadik évfolyamig.

Három éve működtök – ez rövid idő, de mégis tudnátok olyan dolgokat felsorolni amiért azt mondjátok, ez megérte?

– Már a gyerekek lelkesedése, a kiváló közösséggé formálódó központjaink miatt is megéri! Szakmai szempontból pedig a pszichológusi visszamérések, az oktatók és a szülők visszajelzései húzzák alá munkánk fontosságát: már egy év alatt kimutatható fejlődés következik be. Egyrészt magabiztosabbá válnak diákjaink, másrészt kinyílik az érdeklődésük, új területeket is szívesebben ismernek meg, harmadrészt sokkal jobban dolgoznak csapatban.

Vannak kézzel fogható eredmények is?

– Igen! Egyik városunkban történt, hogy egy édesanya otthon váratlanul rosszul lett és összeesett. Egyedül 12 éves gyermeke volt vele, aki azonnal tudta, mi a teendő. Ahelyett, hogy bepánikolt volna, elsősegélynyújtással újraélesztette édesanyját, majd értesítette a mentősöket is. Hála Istennek, az édesanya visszanyerte eszméletét, mire a mentősök kiértek, majd bevitték a kórházba. Ledöbbentek, hogy egy gyereknek honnan volt ekkora lélekjelenléte, hogy tudja, mit és hogyan kell csinálni egy ilyen helyzetben. Még nem találkoztak ilyen esettel. A gyermek elmondta, hogy az MCC FIT Progam Egészségügyi tudatosság foglalkozásán tanulta a lépéseket. 

Milyen tanári csapattal dolgoztok? Ki lehet nálatok tanár?

– Kurzusainkhoz olyan szakembereket keresünk, akik saját oktatási vízióval rendelkeznek, amihez a megkérdőjelezhetetlen szakmai tudáson és elkötelezettségen túl módszertani készségek is társulnak. Sok fiatal oktatónk van, akik nemcsak roppant lelkesek, hanem remekül szót értenek a felső tagozatos korosztállyal. Ugyanígy a tapasztaltabb szakemberek közül is jó páran dolgoznak nálunk: öröm megtapasztalni, hogy a természettudományos kísérleteket vezető pályakezdő gyógyszerész ugyanúgy el tudja varázsolni a diákokat, mint a számos szakmai kitüntetéssel rendelkező oktatónk, aki a művészet és a matematika kapcsolatát mutatja be a diákoknak.

Nincs féltékenység az iskolák részéről?

– Kooperációra törekszünk az iskolákkal, számunkra ugyanis nagyon fontos, hogy mind a szülők, mind a diákok részéről támogató közeget tudjunk magunk mögött és mellett. Ez egy kölcsönös partneri viszony, a szülő és a pedagógus ránk bízza a gyermekeket, mi pedig olyan tudással és készségekkel vértezzük fel, amit az iskolában is jól kamatoztathat. Emellett tapasztalatátadással is szeretnénk segíteni, így minden évben minden városunkban megszervezzük a Szülők Akadémiáját, ahol különböző szakemberek segítenek az oktatás-nevelés kérdéseiben eligazodni. Rendszeres vendégünk Kádár Annamária és Bagdy Emőke pszichológusok, akik a program védnökei is egyben, illetve Zacher Gábor, Balatoni József élménypedagógus vagy Pál Feri atya is. A pedagógusok részére pedig egy országos konferenciát szervezünk minden évben, ami a módszertani tapasztalatátadás mellett szemléletformáló előadásokkal is segíti a közoktatásban dolgozók munkáját.

Miről szól az év végére meghirdetett FIT Kaland?

– Legújabb kezdeményezésünk a FIT Kaland tehetségverseny, amely a negyedikes diákokat szólítja meg: egyrészt kedvet szeretnénk ébreszteni bennünk a képzésünkbe történő jelentkezéshez, másrészt egy olyan egyedülálló csapatversenyt szervezünk, ahol a diákok mellett a felkészítő pedagógust jutalmazzuk. A verseny kreativitásra és csapatmunkára épít, és olyan területekre kalauzol el, amik a FIT Programban is jelen vannak: robotika, pénzügyi és környezeti tudatosság, táplálkozástudatosság, illetve a természettudományos kísérletek. Háromfős csapatok jelentkezését várjuk december 14-ig a fit.mcc.hu/fitkaland oldalon. A nyertes csapatok számára különleges ajándékokkal készülünk, sőt, az országos döntő első helyezett csapata automatikusan be is kerül Programunkba, így nekik nem kell felvételizniük.

Olvasson tovább: