Kereső toggle

Taxizás okosban

Kipróbáltuk a hazai autómegosztást

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az Uber után újabb csapást mérhet a taxisokra az úgynevezett carsharing. A közösségi autóhasználat már Magyarországon is megjelent.

 

Budapest egyik utcáján egy fehér VW e-up parkol. Odalépek hozzá, és az okostelefonomba bepötyögöm a szélvédő kijelzőjén látható kódot. A zár kattan, beszállok. Kulcs a kesztyűtartóban, kiveszem, és a gyújtáskapcsolóba helyezem. Egy fordítás után pittyegés. Beütöm a PIN-kódomat a középső billentyűzeten. Még egyet fordítok a kulcson, és az autó menetkész. Becsatolom az övet, rükvercbe teszem a váltót, kitolatok, és hang nélkül elhajtok.

Magyarországon ez a fajta közösségi autóhasználat még nem elterjedt, de például Münchenben 5000 autóval és 800 000 ügyféllel rendelkezik a carsharinget kínáló DriveNow, a BMW és az autókölcsönző Sixt hét országban jelen lévő közös vállalkozása. A modell egyszerű: regisztrálnunk és szerződnünk kell az üzemeltető céggel, majd valamilyen elektronikus hozzáférés segítségével használhatjuk az adott településen parkoló szabad kocsijukat bizonyos percdíj fejében. A díjat általában a hitelkártyánkról vonják le. Az autót pedig megadott körzeten belül kell leparkolnunk.

Számos hasonló szolgáltatás működik világszerte, az igénybevehető autóktól és az üzleti modelltől függően vannak olcsóbbak és drágábbak is. A DriveNow-nál a díj 24 és 57 eurócent között van percenként autóktól függően – vannak benzines, dízel és elektromos modellek is.

A car2go a másik nagy német autóóriás, a Mercedes autómegosztó cége. Ők Európában és Észak-Amerikában működnek 14 000 járművel és 2,5 millió ügyféllel, hasonló árszabással. Az autómegosztás egyik „csúcsa” az USA-ban működő Fast Toys Club. Itt szupersportkocsikon lehet közösködni. Olyan autók vannak a tarsolyukban, mint a 670 lóerős Ferrari 488 GTB vagy a 610 lóerős Lamborghini Huracán. Az éves tagsági díj is elég magas, 8 ezer dollár – persze ha figyelembe vesszük, hogy ebbe némi versenypálya-használat, autószalon-belépők és üzemanyag is van, ez nem is olyan sok. De térjünk vissza a közelebbi valóságba.

Itthon is több autómegosztó szolgáltatás működik. A cikk elején említett VW e-up a GreenGo flottájához tartozik.

A cég csak a német gyártó tisztán elektromos kisautóit kínálja bérlésre. Tapasztalataink szerint a regisztráció és a szerződéskötés gyors és gördülékeny. Ahogy beül az ember, körbeveszi a VW minőség. A GreenGo jól tette, hogy ilyen igényes elektromos autót választott: egyből kényelmes az ülés, kézre esnek a kezelőszervek, jó a fogása a kormánynak. Szóval menő dolog a VW e-uppal közlekedni.

Ahogy elindulok, megnyomom az ECO+ gombot, így a hatótáv 137 kilométer. Ez biztosan elég lesz, gondolom. Otthon még megálltam, a családomat is elvittem egy körre, utána irány Maglód. Odafelé, mivel sietni kellett, autóúton mentem. Itt ért az első meglepetés. ECO+ módban az autó végsebessége 95 km/h. A második meglepetés a rohamosan csökkenő megtehető kilométerek száma volt. A megnövekedett légellenállás és terhelés miatt annyira elkezdtek fogyni a kilométerek, hogy lassítanom kellett. Ebben persze benne volt az is, hogy az autó a kalkulációnál azt vette figyelembe, hogy most már végig ilyen gyorsan fogok menni. Amint lehajtottam az autóútról, és ismét 60 körüli tempóra lassíthattam, helyreállt a kilométerek lelki világa. Budapestre visszaérve még 45 kilométerre elegendő áram maradt az akkuban.

A Carsharing lehet a jövő személyszállító szolgáltatása?

Az autómegosztás jóval olcsóbb, mint egy taxi, miközben nem kell saját autót venni, fenntartani. Persze igazodni kell az egy töltéssel megtehető, nagyjából 120 kilométerhez, illetve ahhoz, hogy a bérlést egy bizonyos budapesti körzeten belül kell befejezni. A GreenGo tavaly ősszel indult 100 autóval, és egyelőre ezzel ki tudják elégíteni az igényeket, de tervezik a fejlesztést, növekedést.

Ami nagyon tetszett, hogy a legmodernebb technológiákat együtt alkalmazzák. Telefonos applikációval tudom megtalálni és lefoglalni az autót. A zár nyitása is mobilról történik. A hitelkártyámról automatikusan vonódik az elhasznált percdíj, ami 65 Ft/perc (a parkolásért 15 Ft/ perc fizetendő). És emellett környezetbarát elektromos autóval utazhatok. Amire ezt legtöbben használják, az egy átlagos 60 perces utazás mondjuk 30 perc parkolással. Ez 3350 forintba kerül, de számolnunk kell a 990 forintos havidíjjal is. Ugyanez taxival körülbelül 9000 forintba kerülne, de ez csak közelítő érték.

Vajon milyen hatással lesz az autómegosztás a nagyvárosok forgalmára? Ha a szolgáltató elektromos járműveket használ, az a település levegőjének minőségét mindenképpen javítja. Illetve, mivel ezek az autók jóval többet mozognak, jobb a kihasználtságuk, a parkolási lehetőségek száma is kedvezően alakul. Ugyanakkor kaliforniai közlekedéskutatók témában készült felmérése érdekes eredménnyel zárult: a megkérdezetteknek csak 21 százaléka használná saját autója helyett az autómegosztást. A fennmaradó 57 százalék séta, kerékpár, tömegközlekedés vagy telekocsi helyett autózna. Vagyis meglehet, hogy az autómegosztás elterjedése inkább további forgalmat generálna a jelenlegi helyzet optimalizálása helyett.

Olvasson tovább: