Kereső toggle

Immunerősítő probiotikumok

Joghurttal a nátha ellen

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A tudósok mindmáig csak a baktériumoknak kis hányadát ismerik vagy azonosították. Hivatalosan csupán néhányat nyilvánítottak „jónak”, őket hívjuk probiotikumoknak.

Ezeknek pedig legfőbb forrása számunkra a joghurt. E hasznos baktériumok egyébként feltehetően évezredek óta támogatják az emberiség egészségét. Elődeink valószínűleg ösztönösen éreztek rá, mely fajtáktól kell tartózkodniuk (ilyenek például az étel rothadását kiváltó kórokozók), és melyek azok, amelyek tartósításra, kellemes ízhatás elérésére vagy az egészségi állapot javítására alkalmasak.

A világ minden táján találhatók olyan hagyományos, speciális, helyi készítésű ételek, amelyeket jó baktériumok érlelnek, más szóval fermentálnak. A folyamat során savak keletkeznek, ami kellemes savanykás ízt eredményez. Így jött létre hajdanán például a joghurt és az aludttej is.

A fermentációnak nemcsak egészségügyi hatásai voltak, hanem az ételek tartósítására is szolgált. Hazánkban a legismertebb fermentált ételek a kovászos uborka, a savanyú káposzta, de a kovászos kenyér készítésében is szerepet játszanak a hasznos mikrobák. A franciák egyes sajtjai, vagy a crème fraîche, illetve egyes szalámik is így készülnek. Ázsiában a szójaszósz, a misoleves, a koreai kimcshi, az indiai lassi italok szintén tartalmaznak hasznos baktériumokat.

Az iparosodással természetesen az előállítási folyamatok is megváltoztak, és az egyes termékekben csak a tudósok által „igazolt” és kiválasztott baktériumok maradtak. Mindazonáltal feltétlenül értékeljük, ha a szupermarketek polcain böngészve felvillan a „probiotikus” szó. Ezeket a készítményeket részesítsük előnyben az éléskamra feltöltésekor – különösen télen, a nátha és a vírusos megbetegedések időszakában. A hasznos baktériumok ugyanis támogatják az immunrendszer működését.

A leggyakrabban emlegetett baktériumok a Lactobacillus bulgaricus, a Lactobacillus rhamnosus, a Lactobacillus acidophilus vagy a Lactobacillus casei Shirota. Persze nem lehet tudni, hogy ezekből mennyi éli túl a gyomorsavat, és ténylegesen mennyi jut el a belekbe, ahol az immunrendszer számára jelentenek erősítést.

Egyes orvosok azt javasolják, hogy a téli periódusban érdemes többféle baktériumtörzset tartalmazó probiotikus készítményt szedni, ami hatékony védelmet jelenthet a vírusos időszakokban. A választáskor érdemes tanulmányozni, hogy az egyes készítmények hányféle baktériumtörzset tartalmaznak (az a jó, ha minél többfélét), továbbá fontos még a baktérium- és csíraszám is. Ahhoz azonban, hogy az útjára indított baktériumokból valóban landoljon élő példány is a belekben, egyesek szerint legalább egymilliárd, mások szerint ötmilliárd baktériumot kell lenyelni.

Bár a bolti joghurt biztosan nem tartalmaz egyszerre ennyit, de a probiotikus változatok rendszeres fogyasztásával a téli megfázások idején jelentősen hozzájárulhatunk a családtagok egészségnek megőrzéséhez. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.) 

Olvasson tovább: