Kereső toggle

Fogadd el és hallgass!

Szivárványmítoszok: így korlátozza a lelkiismereti szabadságot sok multicég és egyetem (2. rész)

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Előző számunkban összegyűjtöttünk néhány olyan egészségügyi és életmódbeli mítoszt, amit a médiában gyakorta használnak a homoszexualitás és más alternatív nemi  és szexuális orientáció elfogadtatására. (Szivárványmítoszok. Hetek, 2017. július 7.) Ezúttal olyan eseteket válogattunk, amelyek az LGBTQ+ társadalomátalakító programnak a gazdasági életben és az oktatási intézményekben megjelenő hatásait jelzik.

Évek óta a nagy nemzetközi multicégek állnak a melegmozgalom kampányainak az élén, ami együtt jár azzal, hogy gyakran testületileg vonulnak fel a Pride-rendezvényeken. Noha a részvétel a munkavállalók számára nem kötelező, az adott munkahelyen ismert, hogy kik a felvonulók és kik a távol maradók – ahogyan hajdan a munkásmozgalmi demonstrációkon is. A magyarországi Nyitottak vagyunk kampány zömében multinacionális támogatói között van többek között a Google, a Prezi, az Auchan, a BP, a Citibank, a General Electrics, az IBM, az IKEA, a LogMeIn, a Microsoft, a Morgan Stanley, az NNG, a Price Waterhouse, a Starbucks, a Vodafone és persze a magyar média legszivárványszínűbb szereplője, a 444 is.

Felvonulóktól kérték

Vannak azonban a munkavállalók lelkiismereti meggyőződését ennél élesebben célba vevő kezdeményezések is. A JPMorgan Chase multinacionális vállalat (a Forbes Magazin szerint a 4. legnagyobb a világon) munkavállalóit érintő éves felmérése például nemrég új kérdéskörrel bővült. Az általános – mint például a cég hatékonyságára vonatkozó vagy a munkavállalók elégedettségére vonatkozó – kérdések mellett megjelentek a következő kitöltendő rubrikák is:

ÖN: (a) Fogyatékossággal élő személy, (b) Fogyatékossággal rendelkező gyermek szülője, (c) Fogyatékossággal rendelkező személlyel él házastársi/élettársi kapcsolatban, (d) Tagja az LGBT közösségnek, (e) Személyesen nem tagja az LGBT közösségnek, de támogatja.

Számos munkavállaló hezitált, hogyan válaszoljon, ha nem is tagja, de nem is támogatja az LGBT-mozgalmat, mert a cégnél több példa mutatta, hogy egy ilyen kérdésre adott helytelen válasz egyenlő lehet a munkahely elvesztésével – mondták.

Egy másik, szintén a Forbes 100-as listáján szereplő vállalat, az Allstate esetében ez már nem puszta aggodalom, hanem tény is, miután a cég elbocsátotta egyik menedzserét, mert keresztényként nem támogatta a homoszexualitást.

J. Matt Barber a WND című konzervatív hírportálnak elmondta, hogy egy weboldalon megjelent néhány írása, amelyben kritizálta az egyneműek házasságát, valamint kiállt a keresztény értékrend mellett. Több mint egy hónappal a cikkek megjelenése után Barbert behívták egy zárt ülésre, ahol a résztvevők előtt ott voltak kinyomtatva az írásai. Megkérdezték tőle, hogy valóban ő-e a szerzője az írásoknak, majd miután igennel válaszolt, munkaadói elmondták neki, hogy „mi itt az Allstate-nél nagyon nyitott közösség vagyunk”. Barber elmondta, hogy a humán erőforrásokért felelős elnök közölte vele, ezek az írások nem tükrözik az Allstate álláspontját. A menedzsert pénzbírságra kötelezték, és felfüggesztették állásából.

Barber hiába magyarázta, hogy írásaiban soha nem említette az Allstate nevét, és a leírtak személyes álláspontját tükrözik, amihez joga van, három nap múlva felhívták telefonon és közölték vele, hogy elbocsátották.

Van, amikor a cégeket kívülről éri presszió. Egy homoszexuálisokat támogató csoport megtámadta a Mozilla informatikai óriáscéget, amiért olyan vezérigazgatót választottak, aki 1000 dollárt adományozott a tradicionális házasságot támogató 2008-as kaliforniai kampány során.

Az új vezérigazgató nem ejtőernyősként érkezett, sőt igazi legenda az IT-szakmában. Brendan Eich nemcsak a Firefox társalapítója, de a JavaScript programozási kód feltalálója is. A homoszexuális csoportok támadása után egy héttel mégis le kellett mondania vezérigazgatói pozíciójáról. A Mozilla ezenkívül nem győzött bocsánatot kérni a különböző melegaktivista csoportoktól.

Az Airbnb nemcsak dolgozói, hanem üzleti partnerei és ügyfelei számára is kötelezővé tette az LGBTQ-közösség elfogadását.
„A Mozilla hisz az egyenlőségben és a szólásszabadságban. Egyenlőségre van szükség az értelmes beszédhez, és szólásszabadságra ahhoz, hogy harcolhass az egyenlőségért – mondta Mitchell Baker, a cég egyik vezetőségi tagja, aki hozzátette: – Néha meglehetősen nehéz megtalálni mindkettő számára az arany középutat.” A döntés azonban nem éppen az „arany középútról” szól, hiszen eszerint a Mozilla csak egyfajta szólás-szabadságban hisz, abban, ami a melegaktivistákat támogatja, és ez a szempont felülírja a szakmai alkalmasságot is.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható.

Olvasson tovább: