Kereső toggle

Emberkísérlet az alagútban

Botránysorozat a 3-as metró körül

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A 3-as metró olyan, mint egy szappanopera: naponta történik valami izgalmas, váratlan esemény, ami a figyelem homlokterébe emeli a közlekedési eszközt. A baj csak az, hogy itt valódi szereplők, ráadásul több százezer utas biztonsága kerül veszélybe. Az pedig szinte érthetetlen, miért éri meg a hatalomnak ez a sorozat, miközben két kisebb stadion árából megoldhatná a problémát.

„Ez valami Murphy-törvény lehet, vagy az ördögi erők játéka”, mondta Tarlós István március 24-én, miután a frissen felújított 3-as metró egyik szerelvényét az üzembe helyezés napján le kellett állítani, merthogy a kocsi váratlanul satufékezni kezdett, majd az utasok negyedórán át várták, hogy végre kinyíljanak az ajtók.

A viccelődő főpolgármester akkor még feltehetően nem gondolta, hogy a helyzet a továbbiakban csak romlani fog. Romlott. Pünkösdkor újabb szerelvényt kellett kivonni a forgalomból, egy másiknak mindkét oldalon kinyíltak az ajtói, később a Pöttyös utcánál majd a Kálvin térnél történt meghibásodás. A sorozatos hibák mellett június 8-án az is kiderült, hogy a kormány nem ad többletpénzt a 3-as metró felújítására, ezért a főváros kénytelen lesz a saját megtakarításához nyúlni. Az eredetileg kalkulált 137 milliárd forint mellett további 30 milliárdra lenne szükség, a kormány azonban úgy érvelt, hogy a 137 milliárddal odaadta a felújítás árának 100 százalékát, így hát többet nem tud adni. Az eredeti összegből az egyik szakasz felújítási munkálatai kezdődhetnek meg, feltehetően szeptemberben. 

Másnap jó hír érkezett, a BKV elkezdte visszaállítani a forgalomba a felújított orosz metrószerelvényeket. Június 22-én Tarlós megerősítette, hogy megvan a szükséges plusz forrás, igaz, nem készpénzben, hanem értékpapírokban és betétekben, de a fővárosnak rendelkezésére áll a 30 milliárd forint.

A jó hírek után már szinte várható volt egy negatív esemény, és két nappal később sajnos be is következett: június 24-én a reggeli csúcsforgalomban a Nyugatinál romlott el egy felújított orosz metrókocsi: a jármű több mint tíz percig állt zárt ajtókkal. Az Index szerint a zsúfolt kocsiban feszült hangulat alakult ki, az utasok egy része a Fideszt és Mészáros Lőrincet emlegette, ami azért figyelemre méltó, mert Budapestért elvileg Tarlós István felel. Végül az ajtók szétfeszítésével szabadították ki az embereket. (Üröm az örömben, hogy megfelelő működés esetén az ajtókat nem lehetne szétfeszíteni.)

Nagyjából ekkor fogyott el a BKV türelme: a közlekedési vállalat több mint 800 millió forintos kötbérigényt jelentett be a szerelvények gyártója és felújítója, a Metrovagonmas felé, és azonnali hatállyal Magyarországra kérette a társaság vezetését. A felújított szerelvényeket – immár az összeset – ismét kivonták a forgalomból, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság erre utasította a BKV-t. Péntek óta tehát megint csak a régi orosz szerelvények közlekednek a 3-as metró vonalán. A hét elején megszólalt Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója, és azt találta mondani, hogy a 3-as metró biztonságos, „a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát”. Ami egyben azt is jelenti, hogy a hibák egy része viszont veszélyezteti az utasok biztonságát – ami elképesztő állítás. 

Kedden a BKV azt közölte, hogy megtalálták a hibák okát, eszerint egy optikai csatolóelem a felelős mindenért. A bennfentes információkkal rendelkező BKV figyelő blog azonban azt írta, nem egy, hanem számos hiba adódott, az ősbűn pedig az, hogy „a kormány belekényszerítette a fővárost és a BKV-t az orosz metrószerelvények felújításnak álcázott megvásárlásába, az erre szánt pántlikázott pénz azonban nem volt elegendő a rendszerek teljes cseréjére.”

Horváth Csaba, a szocialisták fővárosi frakcióvezetője „emberkísérletről” beszél a hibasorozat kapcsán, Tarlós Istvánt pedig gyávasággal vádolja, amiért a főpolgármester nem áll a sarkára a kormánnyal folytatott vitában Budapest érdekében. „Ez nem más, mint orosz rulett. Ezt a játékot Tarlós játssza a budapestiekkel” – mondta Horváth, majd egy könnyen érthető párhuzammal úgy folytatta: a felelősség a főpolgármestert terheli a kialakult helyzet miatt, „hiszen ki lehet az a hülye, aki Mercedes áron megrendeli az 1200-as Zsigulijának a felújítását?” Az MSZP kedden bejelentette, hogy amennyiben az 50 milliárd forintos adóssággal küzdő BKV lemond az oroszokkal szemben érvényesíthető 420 millió forintnyi kötbérről, a párt feljelentést tesz a közlekedési cég ellen hűtlen kezelés gyanújával. Azzal kapcsolatban, hogy miért „1200-as Zsigulit” rendelt a főváros, vagyis miért fizet buherált orosz metrókocsikért, miközben ennyi pénzért új Siemens szerelvényeket is vehetett volna, az ellenzék egyöntetűen állítja: a kormány az orosz érdekeket nézi, a 3-as metró ebben a vonatkozásban összefügg a szintén oroszokra bízott Paks II. beruházással.

Az ügy szintén fontos, politikai aspektusa ugyancsak felvet néhány kérdést: mi az „üzlet” a kormány számára abban, hogy 30 milliárd forint visszatartásával a saját főpolgármestere ellen hangolja a budapestieket, és miért kockáztatja, hogy egy esetleges katasztrófa megfordítsa a számára kedvező közhangulatot? Hiszen, mint írtuk, a fővárosiak átlátják, hogy nem Tarlós Istvánon múlik a főváros fejlesztése. Éppen ezért ez utóbbi kérdésre nem találtunk értelmes magyarázatot. Az előbbire annyit mondtak forrásaink, hogy Tarlós István és a Fidesz vezetői között annyira elmérgesedett a viszony, hogy készek hagyni a főpolgármester amortizálását, aztán 2019-ben majd valaki mást indítanak helyette az önkormányzati választáson.

Olvasson tovább: