Kereső toggle

Család, barátok és bolondok

Fehér Gyula alapító a Ustream világsikeréről

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Fehér Gyulával, a Ustream 35 éves alapítójával Budapesten, az Andrássy úton található irodájukban beszélgettünk cége történetéről. A 2007-ben két amerikai ismerősével indított, élő internetes videoközvetítéssel foglalkozó vállalkozás mára már piacvezető pozíciót foglalt el a versenytársak között. A csatornát világszerte mintegy 70-80 millió ember használja havonta. A magyar alapító a Pázmányon szerzett jogi diplomát, jogászként azonban egy percet sem dolgozott. Vállalkozói szellemiségét a családjából hozta magával, végtelenül szerény és alázatos modora azonban teljesen elüt a köztudatban élő, a vállalkozókról általában kialakult képtől. Az ő történetét is tartalmazó, nemrég megjelent Bridge Generáció című könyvbe kértem tőle dedikációt, amihez azonban hosszú ideig próbált valakitől egy tollat szerezni az amúgy fantasztikus irodájukban, ahol 110 magyar alkalmazott dolgozik. Mikor nagy nehezen fellelt egyet, idegenkedve fogta kezébe, előre szabadkozott a „macskakaparásért”. Hiába, ez már az e-generáció.

Hogy jött létre a Ustream?

– Egy különös találkozással indult, két amerikai sráccal. Egy korábbi vállalkozásom kapcsán már ismertem őket, de újra megkerestek. Az idő tájt videós technológiával kísérletezgettem az akkori kis cégemmel. A két amerikai srác valami hasonlót, de mégis egy más dolgot szeretett volna felépíteni. A két dolgot összegyúrtuk, és megszületett a Ustream, kezdetektől fogva amerikai és magyar felállásban működve.

Időközben nagyon komoly felhasználóik lettek, jeles eseményekről is közvetítettek. Melyekre a legbüszkébbek?

– Immár a második amerikai választási kampány zajlott le úgy, hogy mindkét nagy párt használt minket, de az elnöki beiktatási beszéd is a mi lejátszónkban ment. Aztán amikor a japán atomkatasztrófa után a földi sugárzású TV-adók megsérültek, de internet még volt, sok millió ember csak rajtunk keresztül tudta nyomon követni, hogy mi történik náluk. Voltak olyan neves cégek, akik valamilyen fontos bejelentésükhöz bennünket használtak, és ez szintén sok millió embert érdekelt. De vannak olyan társadalmi események – most éppen Ukrajnában –, ahol a Ustream mint meghatározó médium jelenik meg.

Úgy tudom, a pornográf tartalmakat letiltják. Ennek morális okai vannak vagy valami más?

– Kiválasztottunk magunknak egy küldetést: segítünk a cégeknek és társadalmaknak, hogy minél szélesebb kör számára juttathassák el az üzenetüket. Az említett tartalmaknak rengeteg fóruma van az interneten, nem kell, hogy nálunk is legyen. Továbbá úgy gondoljuk, hogy nagyon sok komoly cég, szervezet, akár kormányzat van, melyeknek rendkívül fontos, hogy a tartalmuk megfelelő médiumban jelenjen meg, és ebbe nem fér bele az, hogy például pornográf tartalom legyen mellette.

A „livestream”, az internetes élő közvetítés mennyiben fogja átalakítani a médiát? Forradalmi változás zajlik?

– Mi abszolút így gondoljuk. Maga az élő közvetítés mint műfaj már most nagyon meghatározó. Tavaly például az USA-ban a tíz legnézettebb műsorból kilenc élő közvetítés volt. Ebből is látszik, hogy nagy értéke van az emberek szemében annak, hogy valamit ott és akkor, valós időben, vágatlanul látnak. Ennek megvan az a nagy értéke, hogy mindenki egy időben látja ugyanazt. Teljesen másfajta diskurzus tud egy ilyen tartalom körül kialakulni, egészen mást élnek meg a nézők, mint egy korábban felvett, szerkesztett anyagnál. Mivel az emberek egyre gyorsabban akarják megtudni, hogy mi történik, ezért egyre inkább evidenciává válik az élő közvetítés. Nagyon kevés olyan médium van azonban, ami szerte a világon elérhető élőben – TV-csatornából talán egy kezemen meg tudom számolni, hogy mennyi.  A háztartásokban ma már egy internetkapcsolat kézenfekvőbb, mint hogy olyan kábeltévéje vagy műholdvevője legyen valakinek, amin bejön például a CNN, ezért mi úgy gondoljuk, hogy egyre inkább az internet lesz a megfelelő eszköz arra, hogy egy nagy, nemzetközi eseményt a világon mindenhová eljuttassanak. A Ustream egy ilyen internetes platform, ahol összekötjük azokat, akik valamit közvetíteni szeretnének, azokkal, akik ezt meg akarják nézni.

A cégük még nem ment a tőzsdére, és egyelőre stratégiai felvásárlásáról sem hallani, de az eddigi kockázatitőke-befektetések alapján a szakemberek 50 milliárd fölé taksálják az értékét. Hogyan tanult meg ilyen fiatalon egy ekkora vállalatot irányítani?

– Apránként. Nagyon nyitottnak kellett lenni hozzá. Egy olyan házban lakunk, amit közben még építünk. Amikor először volt alkalmam eljutni a Szilícium-völgybe, nagy felismerés volt számomra, hogy ott az emberek milyen szinten űzik a vállalkozói életmódot. Megdöbbentett, hogy mennyivel előrébb járnak nálam, milyen sok üzleti tudással rendelkeznek, amit a lehető leggyorsabban el kell sajátítanom. Igyekeztem ebből minél többet tudatosan magamba szívni. Jobban odafigyeltem arra, hogy kész legyek a korábbi berögzöttségeket elhagyni, és ha kell, másképp működni tovább. Egy start-up cégben nagyon rövid idő alatt nagyon sok változás zajlik le, és közben újra meg újra képesnek kell lennie megújulni. Hatékonyan kell működnie tíz emberrel is, ötven emberrel is, meg kétszázötven emberrel is. Ez azt jelenti, hogy időről időre hozzá kell igazítani a kereteket, a kultúrát és a működést a hatékonysághoz, és akkor még nem beszéltem a piac és a vásárlók bővüléséről és változásáról.

Mit lehet ebből még az iskolapadban megtanulni?

– Annyiban nem üres kézzel érkeztem a vállalkozói világba, hogy láttam, hogyan működik a családom vállalkozása, de az egyetem mellett is dolgoztam egy kisvállalkozásnak, később pedig lett egy kisebb saját cégem is, úgyhogy vállalkozások működtetésében volt már valamennyi tapasztalatom. Az biztos, hogy ha valaki menedzsmentet vagy gazdálkodást tanul, az már az iskolában is meg tud tanulni pár dolgot, de a legtöbbet én is már a Ustreamben tanultam, főleg a saját káromból, ami mindig a drágább „iskolák” közé tartozik. De az internetnek köszönhetően ma már rengeteg elérhető példa is fellelhető, amit át lehet gondolni, meg lehet érteni, és nagyon sokat lehet belőlük okulni. Nagyon tetszik nekem például az is, ahogy a Szilícium-völgyben működik az oktatás: nincs olyan élesen elválasztva a tudomány és az üzlet egymástól. Emiatt például egy amerikai mérnök-vállalkozó nagyon komoly előnnyel indul, amikor van egy üzleti ötlete. Kifejezetten örülnék, ha Magyarországon is elterjedne ez a mérnök-vállalkozó típus.

Hogyan lehet felismerni egy ötletből, hogy abból világsikert lehet produkálni?

– Amíg csak ötletállapotban van valami, addig nagyon sok minden lehet belőle. A világsikerré válásban egy ponton túl már nagyobb szerepe van a végrehajtásnak. A Ustream esetében nekem az volt a döntő momentum, hogy amit kitaláltam, azt én magam is hasznosnak éreztem, úgy gondoltam, hogy én magam is szívesen használnék egy ilyen programot. Akkor ez még újdonságnak számított, nem létezett ilyen, és én azt gondoltam, hogy erre másnak is szüksége lehet. Számomra evidens volt, hogy ez másokat is érdekel, és ha másokat is érdekel, akkor meg kell csinálni.

Mostanában trendi műfaj az úgynevezett „lean” szakaszban pénz nélkül elindítani, felépíteni egy céget. Mi ennek a titka? Sokan azért nem vállalkoznak, mert azt mondják, nincs hozzá tőkéjük.

– Tőke nélkül elindulni nem feltétlenül rossz dolog, van pár előnye is. Például ameddig az ember eljut odáig, hogy tőkét vonjon be, addigra már kidolgoz valami kézzelfogható dolgot, ami adott esetben többet érhet, mintha csak egy prezentáció lenne, meg egy nagy álom. Mi is fél évig tőkebevonás nélkül dolgoztunk, annyiban azonban szerencsém volt, hogy volt egy kis félretett pénzem – teljesen más célokra –, amit hirtelen a Ustreamre tudtam költeni. Létezik egyébként az úgynevezett 3F kifejezés a szakmában: friends–family–fools, tehát akiktől egy induló vállalkozás összegyűjti a pénzt: ez a barátok, a család és a bolondok. Nálunk egyébként pont akkor lett szükség befektetésre, amikor már sikeressé kezdett válni a dolog, egyre több felhasználónk volt. Így azért lényegesen más sztorival állhattunk egy befektetőjelölt elé, mintha azt kellett volna mondanunk, hogy van itt valami, de fogalmunk sincs, hogy használni fogja-e bárki is. Szóval adott esetben kifejezetten előnyös lehet egy vállalkozónak, ha kicsit merészebb, és meri akár a saját vagy a családja pénzét is kockáztatni.

Ahogy idefelé jöttem, a választási plakátokon feltűnt egy új szlogen: válságálló vállalkozás. Önök 2007-ben indultak, és telibe kapták a pénzügyi válságot, mégis dinamikusan fejlődtek ez idő alatt. Hogy csinálták?

– Talán úgy, hogy sokkal gyorsabban tudunk alkalmazkodni a változásokhoz, mint nagy, megállapodott cégek. Sokkal gyorsabban tudjuk átalakítani a termékstruktúránkat, a működésünket, bár ezt eleve nagyon optimálisnak gondolom. Nincsenek túl bonyolult procedúráink, nem folyik ki a pénz jobbra-balra anélkül, hogy bárki tudná, mi történik. Szerintem jóval hatékonyabban működünk és jóval gyorsabban alkalmazkodunk a piachoz, mint egy több ezer fős, 20-30 éves cég.

Mit jelent az, hogy „eredeti user-felhalmozás” zajlik? Ez egy új közgazdasági fogalom Fehér Gyulától?

– Ez egy olyan dolog, amit nagyon sok start-up csinál. Az elején nekünk is az volt a célunk, hogy azt a bizonyos kritikus felhasználótömeget elérjük. Főleg egy ennyire „zöldmezős” piacon, mint az élő videoközvetítés, ahol akkor még nem voltak komoly szereplők. Fontos volt, hogy a lehető leghamarabb a Ustream váljon a legismertebb és a legkézenfekvőbb branddé, hogyha más belép erre a piacra, addigra nekünk már komoly, stabil ismertségünk legyen. 

Egyes tőzsdei elemzők szerint egy második dotcom lufi kipukkadása felé haladunk, bizonyos technológiai cégek részvényei szerintük túl vannak árazva, mégis a befektetők körében töretlen népszerűségnek örvendenek. Mi ennek a nagy bizalomnak az oka?

– Egyrészt az relatív, hogy túl vannak árazva, mert Adam Smith óta tudjuk, hogy minden annyit ér, amennyit valaki hajlandó érte fizetni. Másrészt én nem gondolom azt, hogy egy második dotcom lufi közelegne. Az első dotcom lufi idején rengeteg olyan cég volt, ami semmiféle felmutatható bevétellel, illetve sikeres üzleti modellel nem rendelkezett. Elég volt kiírni magukra, hogy internet, és a befektetők elkezdték euforikus állapotban vásárolni a részvényeiket. Ha ma megnézzük, hogy kik az internet húzó cégei, akkor azt látjuk, hogy igen-igen komoly bevételek és több milliárdos üzletek állnak mögöttük, amelyek már évek óta folyamatosan bizonyítanak. Én tehát úgy gondolom, hogy ezek a mai húzó technológiai cégek sokkal valóságosabb üzletek, mint amik anno a dotcom lufi idején voltak.

Látogatás a Szilícium-völgyben

Dr. Fehér Gyula is alapítója a Bridge Budapest egyesületnek, amelynek a Prezi és a LogMeIn is tagjai, és amelyhez alig pár hete csatlakozott az iGo navigációs rendszert fejlesztő NNG, hogy saját példájukkal bizonyítsák, lehet világsikert elérni Magyarországról indulva. Fiatal tehetségek számára együtt indítottak útjára egy ösztöndíjprogramot, amellyel a Szilícium-völgybe utazhatnak fiatalok, hogy belülről tapasztalhassák meg a technológiai cégek életét. Március 7-től idén újra lehet jelentkezni az egy hónapos ösztöndíjukra a www.bridgebudapest.org oldalon.

Olvasson tovább: