Kereső toggle

Tanulj bármit, bárhol, bármikor

Magyarországról is elérhetők a legjobb egyetemek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

„Miért kellene ma a diákoknak ugyanazokat az eszközöket használniuk a tanuláshoz, mint az 1950-es években? Olyan ez, mintha arra a világra készítenénk fel őket, ami már nem is létezik" - áll az Apple legújabb kampányvideójában, amellyel az interaktív tankönyveket népszerűsítik. Az amerikai cég a világ legjobb egyetemeit nyerte meg partnernek ahhoz, hogy bárki számára ingyenesen elérhetővé tegyék kurzusaik egy részét. Ma már egy regisztrációt követően be lehet iratkozni a Stanford vagy a Yale Egyetemek kiválasztott szemesztereire, ami sokak szerint világméretekben forradalmasíthatja az oktatást.

Amióta Kr. e. 387-ben Platón megalapította az első akadémiát, a felsőoktatási intézmények egy közös jellemzővel rendelkeztek: tudást mindig csak keveseknek tudtak biztosítani. Bár az elmúlt évtizedekben egyre szélesebb társadalmi rétegnek vált elérhetővé az egyetemek zárt világa, azok még így sem tudtak felnőni a huszonegyedik század követelményeihez. A naprakész és legmagasabb szintű tudás követelménye, úgy, hogy közben a tudományágak egyre sokrétűbbek és akár évről évre változnak, olyan kihívást jelent az egyetemek számára, aminek egyre kevésbé tudnak megfelelni.

Amire a korlátozott erőforrásokkal rendelkező intézmények önmagukban, a régi eszközökkel nem képesek, a több tízmilliárd dollár tőkeerejű technológiai cégek talán igen. Legalábbis ebben bízik az Apple, amely január közepén két új szolgáltatásával lépett be elsőként erre a - sok szakértő szerint az évszázad üzletét jelentő - piacra.

A New Yorkban megtartott sajtótájékoztatón a cég nem mutatott semmilyen új eszközt, a hangsúly ezúttal az oktatás forradalmán volt. Elsőként az iBooks 2-ről lehetett hallani, ami a tankönyvek új generációját jelenti. Phil Schiller, az Apple alelnöke (képünkön) szerint „korunk tankönyvének hordozhatónak, naprakésznek, tartósnak, kereshetőnek és mindenekelőtt interaktívnak kell lennie".

Az amerikai középiskolások 90 százalékát ellátó három nagy tankönyvkiadó új digitális tankönyvsorozatai kétségkívül teljesítik is ezeket az elvárásokat. Az iPadhez hasonló digitális eszközök adottságait kihasználó könyvek videót, interaktív elemeket, infógrafikát, 3D-s modelleket, tanulást segítő jegyzetelőrendszert, valamint papír alapon elképzelhetetlen mennyiségű képanyagot tartalmaznak. Mindezt 16 dolláros átlagáron, miközben az Egyesült Államokban egy tankönyv ára általában 50 dollártól indul. A tananyag ráadásul online „frissül", így mindig a legújabb kiadás áll a tanuló rendelkezésére. Az új rendszerrel mindenki jól jár, a tanárok, akik új módon inspirálhatják tanulóikat, a diákok, akik kedvenc készülékükön tanulhatnak és persze leginkább az Apple, aki 2012-ben tömegesen szeretné elárasztani az amerikai iskolákat és egyetemeket olcsó iPadekkel.

Míg az iBooks az oktatás módját hivatott megváltoztatni, az Apple másik nagy bejelentése már magát az oktatási rendszert gondolja újra. „Tanulj bármit, bárhol, bármikor" - hirdeti az iTunes University, a cég mindenki számára elérhető nyílt „egyeteme". A 2007-ben indított projekthez mára több mint ezer oktatási intézmény csatlakozott, köztük a Stanford, a Yale, az MIT, az Oxfordi és a Cambridge-i egyetemek, valamint a Berkeley, hogy csak a legnevesebb intézményeket említsük a világ 26 országából. A program eddigi sikerét mutatja, hogy alig négy év alatt több mint 700 millió előadást töltöttek le. Az Apple a sikereket és az új lehetőségeket látva januártól hat nagy intézmény segítségével több mint 300 teljes kurzust tettek elérhetővé, amihez rövid időn belül további ingyenes és később fizetős tárgyak kapcsolódhatnak. Ezek a kurzusok teljes mértékben a digitális világ nyújtotta előnyökre építenek, és anyagaik közé az előadásokon túl felkerülnek majd az iBooks 2-re épülő interaktív jegyzetek is.

Az új online oktatási rendszerek hihetetlen lehetőségeket rejtenek magukban: az egyetemek jobban tudnak majd specializálódni, mert megszűnik az a kényszer, hogy mindenben a legjobbat kell nyújtaniuk. A diákok az elméleti tudás megszerzése mellett jobban fel tudnak készülni a munkaerő-piaci követelményekre, hiszen élvonalbeli tudáshoz juthatnak a legjobb oktatóktól, azokból a tárgyakból, amelyekre igazából szükségük van. Lehetővé teszi, hogy a tanulás és a továbbképzés az emberek mindennapi életének részévé váljon, és személyre szabott oktatási tervet dolgozunk ki magunknak aktuális érdeklődési és feladatkörünknek megfelelően.

Nem utolsósorban pedig, a történelemben először internetkapcsolaton és nyelvtudáson keresztül a világon bárki számára elérhetővé válhat a felsőoktatás legmagasabb szintje, függetlenül attól, hogy hol és milyen körülmények között él, vagy éppen milyen az adott ország politikai helyzete.

Ahhoz azonban, hogy ez megvalósuljon, az kell, hogy a nagy technológiai cégek üzletet lássanak benne, mert ha igen, akkor már csak a bürokrácián múlik, hogy a fent felsoroltak mikor válhatnak valósággá. Szerencsére a Google, a Microsoft és az Amazon is nagyban dolgozik már azon, hogy hogyan tudná követni az Apple előremutató példáját.

Olvasson tovább: