Kereső toggle

Beszélgetés Kulcsár Katalinnal, a 2004-es év vállalkozójával

Az autóvezetés felelősség

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Budai Ring Autósiskola motorja: Kulcsár Katalin. Ő az intézmény egyik alapítója, titkárnője, könyvelője, menedzsere, aki semmit nem bíz a véletlenre, és ha kell, keményen irányít. Férjével közös vállalkozása immár tizennégy éve "ontja" a jól képzett gépkocsivezetőket, 2004-ben pedig Kulcsár Katalin lett az év vállalkozója. Pedig szinte a semmiből indultak annak idején. 



Kulcsár Katalin: "...tisztességes küzdelemben is könnyen a padlóra lehet kerülni." Fotó: S. L.

– Katalin, az Ön férje korábban kenu élsportoló, majd edző volt, Ön pedig még lemezlovasként is dolgozott. Hogyan lett ebből a "háttérből" autósiskola, egyike a politikai rendszerváltás után született, sikeres magánvállalkozásoknak?

– Férjem mindig is jó pedagógiai érzékkel rendelkezett, edzői díjazását pedig egy autósiskolában végzett oktatással egészítette ki. Így nem állt távol tőlünk az autósiskola ötlete, amely egy szakmai partin merült fel komolyabban 1990-ben. A következő év tavaszán egy elméleti oktatóval és a férjemmel – mint szakoktatóval – budai lakásunk nagyszobájában megkezdtük az addigra összegyűlt néhány diák tanítását. Fél év múlva már zsúfolásig megtelt a szoba tanulókkal, ma pedig tizenöt fős alvállalkozói gárdát foglalkoztatunk.

– Hogyan lett az iskola egyre népszerűbb?

– Először házi készítés? szórólapokkal jártam a várost, ma már komoly összeget költünk hirdetésekre, plakátokra. De a legjobb reklám a jó eredmények, amelyek híre szájról szájra terjed. Eddig mindig volt tanulónk. Akkor is, ha először az árat nézi a többség.

– A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége úgy ítélte meg, hogy a tavalyi év során Kulcsár Katalin volt a legkiválóbb vállalkozó. Hogyan jött az elismerés? 

– Nem tudom, egyszer csak kaptam egy levelet, hogy én lettem az év vállalkozója. Talán eredményesnek bizonyult az ars poeticánk, amely a megfelelő színvonal biztosítására teszi a hangsúlyt. Sajnos ez a szakma is tele van szerencsevadászokkal, akik egyik napról a másikra szeretnének meggazdagodni. Ezt pedig csak úgy lehet megtenni, hogyha a zsebükben landol az az összeg, amit a képzésre kéne fordítani. Ez a tapasztalatunk, hiszen évről évre tucatszámra igazolnak át hozzánk olyan megkeseredett emberek, akik másutt csalódtak, vagy egyszerűen csak átverték őket.

– Az meg hogy lehet? 

– Egyesek azért dőlnek be a hihetetlenül olcsó ajánlatoknak, mert ingyen szeretnének jogosítványt szerezni. Aztán kiderül, hogy ami a legolcsóbbnak látszik, az a legdrágább. Egyszer átigazolt hozzánk egy tanuló, és elpanaszolta: a másik autósiskolában 20 percet gyakorolt a kötelező 50 helyett. Ekkor az oktató közölte: ennyi elég. Máskor választhat a 20 perc autózás vagy az 50 perc egy helyben állás között – mert csak ennyire telik a tandíjból.

– Hihetetlen. 

– A múltkor jött egy alak, azt mondta, hogy ő az első részletet is részletekben akarja befizetni. Hiába magyaráztam neki, hogy minden tanuló után kiadásaink vannak, nem akarta megérteni. Végül begurultam: Tudod mit? A végén még egy kocsit is adunk a jogsihoz ajándékba, kétmillió forint értékben. Jól van – felelte –, azt azonban én szeretném megmondani, mi legyen a márkája. 

– Erre mi is beneveznénk. De mi az, amire Önök garanciát vállalnak?

– Mi nem ígérünk ingyen kocsit, ingyen vezetést, hipp- hopp jogsit, azt azonban igen, hogy tényleg megtanítunk mindenkit autót vezetni. Ez pedig nem megy egy nap alatt. Az oktatás, a gyakorlat időt igényel.

– Pedig úgy tudjuk, népszerűek az intenzív tanfolyamok, az úgynevezett gyorstalpalók. 

– A gyorstalpalóról az a véleményem, hogy az egy kizárólagos pénzbeszedő figura. Mi évente négyszáz embert oktatunk, és tizennégy év háttérrel megvan a saját tapasztalatunk. 

– Milyen kiadásokkal jár egy ilyen vállalkozás fenntartása?

– Ahhoz, hogy életben maradjunk, a havi rezsit – kb. 700 ezer forintot – mindenképpen ki kell fizetni. Az oktatóbázist és annak intézményeit is fenn kell tartani. Évi kétmilliót fizetek ki a tanpályára, pedig van olyan vállalkozó, aki ezt az összeget is megspórolja: inkább a parkolókban gyakoroltat. Az autóvezetés azonban egy felelősséget igénylő tevékenység, és amikor egyedül vezetsz, nincs, aki helyetted döntsön. Nem hívhatod fel mobilon az anyukádat vagy a tanárodat, hogy most jobbra vagy balra tekerjed-e a kormányt.

– A színvonal és az üzletvitel mellett mire kell még nagyon ügyelni? 

– A jó képzés mellett fontos, hogy az ember a szívén viselje a dolgot, s ebben én nélkülözhetetlen vagyok. Gyakorlatilag én ügyfélfogadok, én kommunikálok mindenkivel, én osztom be, ki melyik oktatóhoz kerüljön. Figyelemmel kísérem, hogy mit csinált, merre tart, látom, ha netán valamiben elbukik, és segíteni kell. Ha pedig valami miatt keményen kell fellépni az üzleti életben, nekem kell eljátszanom a "házisárkányt". 

– Eddigi szakmai elismeréseik mellett most újabbal gazdagodtak. 

– Igen, most van egy oklevelem, egy szép papiros a sok közül, amire nagyon büszke vagyok. Ez azonban nem oldja meg a problémáinkat. A fővárosban jelenleg 170 autósiskola működik, és ez az a pálya, amelyen még tisztességes küzdelemben is könnyen a padlóra lehet kerülni.

Olvasson tovább: