hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az irodalom visszavág
Az vagy, amit olvasol

2004. 08. 02.
Elég néhány megállónyi buszozás, metrózás vagy villamosozás, máris elkészíthetjük a saját "házi" statisztikánkat arról, melyek számítanak a legolvasottabb lapok közé Magyarországon. A férfiak egy része politikai napilapok mögé bújik, más részük napilap formátumú bulvárlapokkal közlekedik, míg a nők szinte egységesen valamelyik képes női magazint olvassák utazás közben (is). Úgy tűnik, ezek a lapok meghatározó elemei a női identitásnak, a történelem tanúsága szerint már "születésüktől", azaz a tizenkilencedik század közepétől fogva. Ma pedig még inkább, mint valaha. 



Képek a falon. Hatnak ránk Fotó: Somorjai L.

Ha végig találnánk lapozni az összes képes női magazint, legközelebb már biztos nem vetemednénk ilyesmire. Tiszta pénzkidobás lenne, ugyanis a "mi érdekli a nőket" kérdésre mindegyik ugyanazt a választ adja. Nem tudni, a kérdést ki tette fel, egyes kutatók szerint nem feltétlenül maguk a nők. Mindenesetre a lapok mindig a kornak, a társadalmi változásoknak, vagy mondjuk a piacnak leginkább tetsző válaszokat adják, így az a legvalószín?bb, hogy már a kérdéseket is ennek megfelelően manipulálták. Nem gyanús, hogy minden problémára, amit ezek a lapok felvetnek, megvan a megfelelő szer a piacon, amit helyben ajánlanak is a "jóindulatú" szerkesztők? Vékony szálú a haja? Mossa mindennap ezzel a samponnal, és elégedett lesz! Lehet, hogy korábban nem is gondolta volna a kedves olvasó, hogy elégedetlen a hajával – köszi, szerkesztőkém! 

Bár a piac érdekei valószínűleg mindig is érvényesültek, egy amerikai szakértő, Naomi Wolf A szépség mítosza cím? könyvében egyenesen azt állapítja meg, hogy ezek a lapok mindig is a kormányzatok által elvárt feladatok felé terelgették a nőket. Egy évszázaddal ezelőtt a
klasszikus viktoriánus képet propagálták a nőknek, amit azzal is igyekeztek erősíteni, hogy a tanulást, az otthonon kívüli munkát a nők számára veszélyesnek tüntették fel. Meddőséggel, a női vonzerő elveszítésével ijesztgették a hölgyeket. Majd fordult a kocka, jöttek a világháborúk, és hirtelen fontossá vált a női munkaerő, lévén, hogy a férfiak a harctéren voltak. A reklámok, a szerkesztői üzenetek ezután a gyárakban, üzemekben dolgozó, bár továbbra is nőies nőt dicsőítették. 

Aztán a háború végeztével a piacnak ismét fogyasztókra volt szükség, vagyis ismét meg kellett győzni a nőket az otthon, a háztartás fontosságáról, hogy újra elkezdjenek vásárolni. Ehhez a bűntudatkeltés technikáját alkalmazták: a háztartási munkák dicsérete, a háziasszonyok családjuk iránti felelőssége került előtérbe. A nőiesség, a szépség kívánalma persze végig jelen volt, teljes súlyával azonban azóta nehezedik a nőkre, mintegy a patriarchiális társadalom bosszújaként, amióta a nők végképp meghódították a munkaerőpiacot. A csinos, ápolt háziaszszony képét ekkortól váltja fel a vékony és fiatal női ideál. Magyarországon továbbra is egyfajta kettősség él tovább az elvárások terén, ami már szinte lehetetlenné teszi a tökéletes nő ismérveinek betöltését. Ezt a vegyes, valóságtól elrugaszkodott képet közvetíti az összes női lap Magyarországon. 

A nálunk még felemás hírnévnek örvendő szinglikultúra egyben a fogyasztók új típusának megteremtését jelenti a piac számára. Már látható, mely területek profitálnak máris belőle, illetve új iparágak létrejöttét is segíti. Egy nemrégiben készült felmérés szerint a szinglik látogatják leggyakrabban a pszichológusokat, a kisállatok ellátására specializálódott cégek is nagyrészt az "állatbarát" szinglikből élnek, a biokozmetikumok, bioételek pedig egyenesen miattuk kerülnek a boltok polcaira. "A sovány és fiatal sztárokká kinevezett bemondónők, színésznők, sportolónők az olvasók számára … elérhetetlen szerepmodell képviselői… E nők büszkék a saját teljesítményükre, a sorok közül mégis számtalan esetben kiolvasható az irántuk támasztott többszörös elvárás következtében kialakult frusztráció." – írja Kádár Judit, a Kodolányi János Főiskola Angol Tanszékének amerikai irodalmat tanító munkatársa a Médiakutató cím? lapban megjelent tanulmányában.

A megcélzott csoport

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!