Kereső toggle

Mi történt a TWA 800-as járat tragédiája után

Az FBI melléfogásai

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Miután az FBI a napokban több ezer oldalnyi eddig eltitkolt dokumentumot kerített elő az oklahomai tömeggyilkos Timothy McWeigh ügyével kapcsolatban, a bíróság a kivégzés elhalasztása mellett döntött. Az eset kapcsán szakértők és újságírók az FBI titkolózását látva további terrorizmusgyanús esetek felülvizsgálatát is kezdeményezték. Így került új megvilágításba Jack Cashill nyomozóriporter kutatásai eredményeként az öt évvel ezelőtt rejtélyes körülmények között lezuhant TWA amerikai légitársaság 800-as járata.



Biztos helyre szállítják a repülőgép egyik fekete dobozát. Hiányos vizsgálat Fotó: Reuters

Az elmúlt években az FBI látványos melléfogásai egyre gyakoribbakká váltak. Az ügynökség tizenöt éven keresztül nem vette észre, hogy sorai között dolgozik egy orosz kém. Az atlantai olimpián történt robbantásért egy ártatlan embert tett felelőssé. A bostoni Joseph Salvati 30 évet töltött börtönben egy olyan gyilkosságért, amelyet nem ő követett el, miközben az FBI egyik besúgója védelmében rejtegetett olyan bizonyítékokat a tárgyalás idején, amelyek Salvatit már akkor szabaddá tehették volna… Az 1990-es években az ügynökséget újabb megaláztatás érte, amikor világhír? laboratóriumát pontatlansággal és szakszerűtlenséggel vádolták meg, és külső igazságügyi szakértők vizsgálták át. Az ügynökség nemrégiben a Los Alamos-i laboratóriumban dolgozó Wen Ho Lee tudóst megvádolta azzal, hogy nukleáris fegyverekkel kapcsolatos hadititkokkal nem bánt megfelelően. Az ötvenkilenc vádpontot azonban végül egyetlen egy kivételével ejtették.

Az FBI azt állítja, hogy a legutóbbi dokumentumelvesztési ügy egy számítógépes hiba miatt történt. Chuck Grassley szenátor szerint azonban "Waco, a TWA 800-as járata és Wen Ho Lee esetében mindig hirtelen tűntek el a dokumentumok…" 

1996. július 17-én este 8.31-kor a TWA 800-as járata röviddel New York-i felszállását követően felrobbant, és Amerika keleti partjainál az óceánba zuhant. Mind a 230 utas életét vesztette. Az esetet 730 szemtanú követte figyelemmel. A WorldNetDaily amerikai internetes hírmagazin a TWA-repülőgép lezuhanásával kapcsolatban a napokban ötrészes kimerítő riportot jelentetett meg. A megszólaltatott szemtanúk, az FBI egyértelm? titkolózása és néhány, az FBI magyarázatával elégedetlen hozzátartozó meghurcolása láttán a következtetés megrendítő: lehet, hogy 1996-ban egy amerikai hadihajóról kilőtt rakéta hatására zuhant le a re-pülőgép…

Egy hónappal a tragédiát követően a New York Timesban megjelent egy hír: "Bizonyíték került elő arra vonatkozóan, hogy a 800-as járaton bomba robbant." Az FBI épp ekkor függesztette fel a tanúk kikérdezését. Azóta az ügynökség a tanúknak csupán 2 százalékát hallgatta ki újra. Az ok: nem volt semmilyen fizikai bizonyíték arra, hogy a repülőt rakéta semmisítette volna meg.

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügye-let (National Transportation Safety Board) később, novemberben elismerte, hogy a zuhanás percében az amerikai hadsereg islipi bázisán állomásozó katonák a radaron látták, amint egy azonosítatlan tárgy halad a repülőgép felé, majd a repülőgéppel eggyé vált… A radarosok azt is jelentették, hogy a repülőgép alatt egy nagyobb méret? hajó volt, amelyik a zuhanás perceiben nagy sebességgel hagyta el a helyszínt. Az NTSB harmincéves fennállásának legköltségesebb és leghosszabbra nyúló vizsgálatába kezdett.

Az FBI azonban nem engedte meg, hogy az NTSB a vizsgálatot folytatva kikérdezzen több tanút, így például Fritz Meyer őrnagyot, aki helikopteréből direktben szemtanúja volt a robbanásnak. "Egyértelmű, hogy rakétát láttam" – állítja Meyer, aki 46 küldetést hajtott végre a vietnami háború idején. "Egy, kettő, három, négy robbanást láttam a nagy robbanás előtt. Az üzemanyagtartály felrobbanása az utolsó esemény volt, nem az első…"

A tragédia egy másik koronatanúja Dwight Brumley volt, aki a tragédia időpontjában az amerikai haditengerészet tisztjeként egy másik repülőgépről követte figyelemmel a robbanást. Az NTSB beszámolója szerint összesen 96 szemtanú látta azt, amint egy fénysugár (feltehetően egy rakéta) száguld a horizontról a repülőgép felé. 

Paul Angelides tanácsadó mérnök azok közé tartozik, akik részletes beszámolót adtak az FBI-nak arról, hogy mit láttak azon az éjszakán. Angelides elmondása szerint látta, amint egy tárgy halad az égen a tenger felé, egy másik felszáll a horizontról. Látta a hajót és a felrobbanó repülőgépet is.

Azt is rejtély övezi, hogy a repülőgép fekete doboza által rögzített utolsó négy másodpercet Glen Schultz szakértő szerint letörölték. Az NTSB ígéretet tett neki, hogy erre magyarázatot ad, de ezt azóta sem tette meg.

1999-ben egy New York-i házaspár, James és Liz San-ders a lezuhant repülőgép roncsai közül elloptak néhány maradványt. Az ötvenhárom éves oknyomozó riporter Sanders már 1997-ben könyvet jelentetett meg A TWA 800-as lelövése címmel. Az ellopott maradványokban állítása szerint egy rakéta üzemanyagát találta. Az FBI szerint ugyanez az anyag csak ragasztó volt…

Bill Donaldson, az amerikai haditengerészet nyugalmazott pilótája tizenöt hónapig vizsgálta a TWA-tragédiát. Donaldson szerint a repülőgépre kettő rakétát lőttek ki, méghozzá olyan rakétákat, amelyeknek a repülőgép közelében kellett felrobbanniuk – ezért nem találhatott az FBI tárgyi bizonyítékot a rakétateóriára. Donaldson a fizikai bizonyítékokat és a szemtanúk beszámolóit 109 oldalas tanulmányában tette közzé az interneten. A dokumentum állítása szerint egy bejrúti újság a tragédiát megelőzően Amerikát fenyegető faxot kapott, amelyben ez állt: "Holnap olyan módon csapunk le az amerikaiakra, ahogyan arra nem számítanak, és amely nagyon meglepi majd őket…"

Olvasson tovább: