hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A Teológiai kolhoz
Párttitkár és plébános a lenini úton

2000. 12. 09.
A kommunizmus bukása ellenére Oroszországban még mindig fennmaradt sok kommunista elnevezés, főleg vidéken. Találkozhatunk olyan mezőgazdasági szövetkezetekkel, amelyek a volt kolhoztól örökölték a nevüket: "Iljics végakarata", "A lenini úton", "Kommunár", "Bolsevik" stb. Az Ukrajna melletti Belgorodi körzetben, a Gorkij–5 nevezet? faluban pedig egy igen különös elnevezés? termelőszövetkezet működik, a "Teológiai".



Orosz kommunisták Sztálin képével vonulnak. Vörös ikonok Fotó: Reuters

Ezt a szövetkezetet nem valamiféle vallási kultusz alapította, hanem a néhai téesztagok, akik azelőtt sok éven át a párt irányításával a kommunizmust építették. Ők is, mint oly sokan mások az országban, Amerika utolérésére, illetve lekörözésére törekedtek. Nem sikerült. A termelékenység, a fegyelem és a mezők termőereje csak nem bírt felemelkedni az amerikai színvonalig. 1991-ben aztán végképp összeomlott a falu vezetési rendszere. Gorkij–5 lakói megpróbálkoztak a kapitalizmus építésével is, de ebből semmi se lett: sem a falubeliek tapasztalata, sem eszközeik, sem erejük, sem a vállalkozó kedvük nem bizonyult elegendőnek. A pártkontroll hiánya végül tömeges részegeskedéshez, lopáshoz vezetett, és a község lakosainak jó része más munkahelyet keresett. A kolhoz állami tartozásai elérték az 50 millió rubelt, míg egész vagyona nem lépte túl a kétmilliót. 

Amikor a kolhoz előző vezetőségéről bebizonyosodott, hogy képtelen az embereket a jobb élet felé terelgetni, a szövetkezet élére Mihail atya, a helyi templom plébánosa került. Meg kell jegyezni, hogy az egyház és annak képviselői Oroszországban az utóbbi években egyre nagyobb tekintélyre tesznek szert. Ez elsősorban nem azért történik, mert ők valami kiemelkedően jót tesznek - inkább azzal magyarázható, hogy emberek milliói, akik kiábrándultak a kommunista ideálokból, és nem hiszik többé, hogy a kommunista párt képes lenne Isten országát létrehozni itt a földön, Isten és a vallás felé fordultak. Mihail atyának pedig, úgy tűnik, van tehetsége a gazdasági szervezőmunkához: mióta ő a vezető, a kolhoz, a "Teológiai" szövetkezet szétesése abbamaradt. Az emberek ma már kevesebbet lopnak és részegeskednek, némelyek pedig azok közül, akik korábban elhagyták a falut, elkezdtek visszaszivárogni. Mivel a nyers hús eladása kevesebb hasznot hoz, mint a feldolgozotté, az atya kolbásztöltő üzemet épített. Feleségével együtt igyekszik kifejleszteni egy saját rendszert az öregek szociális ellátására. Létrehoztak egy otthont, melynek vezetője Xénia anya, Mihail felesége lett. 

A falusi tisztelendő jelen pillanatban alig lát ki bokros teendői közül, ezért segítségre van szüksége. Úgy vélte, erre a feladatra a legalkalmasabb Pjotr Alekszejevics, a volt kommunista párt helyi szervezetének egykori titkára lesz. A termelőszövetkezet szervezésébe nem engedte be őt az atya, inkább az egyházi gazdaság élére állította. A pártfunkcionárius sikeresen végzi új munkáját, és nagyon elégedett. Elégedett vele az atya is. Így sokkal több ideje marad a volt kolhoz számára.

Hogyan alakul a jövőben a "Teológiai" szövetkezet sorsa? Ezt az idő mutatja majd meg. Addig is érdemes megfigyelni az orosz csinovnyikok és kommunisták közeledését az orosz pravoszláv egyházhoz és képviselőihez. A Gorkij–5 falu pártfunkcionáriusának példája már sokadszor támasztja alá az utóbbi évek e tendenciáját. Napjaink államhatalma annak érdekében, hogy megőrizze a valláshoz közeledő széles tömegekre gyakorolt befolyását, egyre gyakrabban nyilvánítja ki az egyházzal való együttműködés és az Oroszországban nagy hagyományú pravoszláv vallás és kultúra felé való visszafordulás igényét. Azok, akik még tegnap ateista propagandát folytattak, és bezárták a templomokat, ma az első sorokban állnak az ikonok mellett, az ünnepi istentiszteleteken. Sőt. Küzdve az ellen, hogy Lenin testét kihozzák a mauzóleumból és eltemessék, Gennagyij Zjuganov bejelenti, hogy Lenint az orosz pravoszláv tradícióknak megfelelően helyezték a mauzóleumba. Szerinte a szentekhez mindig így viszonyultak Oroszországban, igyekezve megőrizni maradványaikat az utókor számára. Ilyen módon Lenin, minden kommunisták vezére, pravoszláv szentnek nyilváníttatott. Zjuganovot egyáltalán nem zavarja az a tény, hogy éppen Lenin volt az, aki a vallás elleni háborút elkezdte. Hogy az ő idejében verték szét a templomokat, és a templomajtókban lőtték le a papokat és a híveket. De ez már más téma. Annyit azért el lehet mondani, hogy ha Oroszországban az egyszer? emberek számára a vallás a lelkierő helyreállításának segítője, akkor a bürokraták és a pártemberek számára a politikába belefáradt emberek fölötti hatalmuk helyreállításának eszköze. 

És ami Mihail papot illeti, a volt kolhoz jelenlegi vezetője filozofikusan így magyarázza pozícióját: "Isten útjai kifürkészhetetlenek…"


Guruló templom Oroszországban

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!