hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Besurranó fuvar

2000. 08. 12.
Az embercsempészet a legfelháborítóbb bűnök közé tartozik az Európai Unióban, különösen azóta, hogy pár héttel ezelőtt egy, a La Manche-csatornán átkelő kamionban 58 kínai bevándorló meghalt a nyomorúságos körülmények miatt. Az EU az elkövetkező hónapokban fokozni kívánja a harcot az illegális bevándorlással szemben. Egy nemzetközi árufuvarozó, Nagy Péter tapasztalatai szerint a migránsok száma a koszovói NATO-bombázások után nőtt meg, és olyan albán menekültekkel gyarapodott, akiknek többsége titokban jut fel a mit sem sejtő sofőrök kamionjaiba.

– Az ön kamionjai rendszeresen közlekednek Nagy-Britannia és a kontinens
között. Mik az illegális kivándorlással kapcsolatos tapasztalatai?

– Az a benyomásunk, hogy az egész menekültjelenség a NATO jugoszláviai
bombázásának kezdetével futott fel. Általános az a vélemény a fuvarozók között,
hogy a menekültek inkább koszovói albánok, mint kínaiak. Igaz, sokszor csak annyit
lehet látni belőlük, hogy füstös képű, alacsony, vékony és vézna emberek,
akiknek nem elég jó Belgiumban, sem Németországban, hanem mindenképpen Angliába
akarnak jutni.

– Miért pont oda?

– Azt hallottam, hogy ott jobb szociális ellátásban részesülnek, kapnak
segélyt, és emberi hangon beszélnek velük. Az angol gentleman olyan, hogy még az
"önmagát becsempésző" illegális bevándorlót is, aki esetleg már három hete
nem fürdött, "Sir"-nek szólítja.

– Hogyan történnek ezek az illegális utazások?

–  A menekültek ismerik már azokat a parkolókat, ahol az Anglia felé
tartó kamionok nagy valószínűséggel megállnak. Doverbe kétfelől lehet eljutni:
vagy a francia Calais-ben, vagy pedig a belga Zeebrugge-ban száll kompra az ember, és
addig Belgiumon keresztül vezet a legforgalmasabb út. A nemzetközi szabályozások
szerint a kamionosoknak rendszeresen pihenőt is kell tartaniuk, négy és fél óra
menetidő után minimum 45 percet, majd újabb négy és fél óra után tizenegy óra
kényszerpihenőt. Ennek betartását egy beépített műszer, a tahográf rögzíti. A
fenti időbeosztás miatt a legtöbbször úgy jön ki a lépés, hogy a gépkocsiknak
Belgiumban kell hoszszabb időre megállniuk. Azok a menekültek, akikkel rendszeresen
találkozunk, öt-tíz fős csoportokba tömörülnek. Van egy figyelő emberük, akinek a
segítségével az éjszaka leple alatt, amíg a vezető alszik, felmásznak a kamionokra.
Elvágják a vámzárzsinórt, felhajtják a ponyvát, és az áru mennyiségétől
függően ketten-hárman vagy akár tízen is beszállnak, az utolsó visszacsukja az
oldalajtót, visszaponyváz, beledug egy drótot a ponyvazsinórba, és úgy
összepréseli, hogy nem lehet látni az illetéktelen beavatkozást. A plomba tehát ép,
mert a vámzárzsinór lett elvágva. Egy másik módszer, hogy ne lehessen észrevenni
őket, hogy a kamion tetejére másznak fel, ott a ponyvát késsel kivágják, és onnan
ereszkednek le. Kapásból el tudnám sorolni azokat a benzinkutakat, ahol ezek a
csoportok "fuvarra" várakoznak. Ha a hatóságok akarnák, már régen össze tudták
volna szedni őket.

– Mi történik akkor, ha a sofőr nem veszi észre a potyautasokat?

– Két eset lehetséges. Ha "jó irányba" megy, akár Calais, akár
Zeebrugge irányába, a menetidő kevesebb, mint két óra. Ha azonban mondjuk Koblenz
fele veszi az útját, akkor a harmadik órától kezdve ezeknek a potyautasoknak
kezük-lábuk remeg a félelemtől, mert nem tudják, hova kerülnek. Ha lassít az autó,
már ugranának is le. Ha rájuk jön a szükség, a dolgukat is ott végzik el,
kicsit-nagyot egyaránt, iszonyú bűz keletkezik. A hosszú út során belülről
leszedik a deszkát, és lehet, hogy Koblenznél, a piros lámpánál szétvágják a
ponyvát, majd kereket oldanak. Ilyenkor futnak, amerre látnak, már semmi nem érdekli
őket. A másik eset, hogy eljutnak a kikötőig, és ha ott sem buknak le, akkor
átérnek Doverba.

– Beengedik-e őket Angliába?

– Szerintem már Belgiumban is jogtalanul tartózkodnak. Egyszer nekem is volt
egy potyautasom, azonban még Calais-ban felfedeztük. A kikötőben aludtam meg, és
reggel az autó alvázán egy sötét foltot vettem észre. Megbökdöstem a pajszerral,
felnyögött. A társam szólt a kikötői rendőrségnek, és egy kis termet? embert
szedtek ki az alvázból. A franciák beültették a kocsiba, kivitték a bejárathoz, és
szabadon elengedték.

– Mi van akkor, ha eljut Doverig?

– Még itt is kockáztat, mert ha az angol vámos észreveszi, akkor
visszafordítja őket. Az angoloknál általában Doverban van a vámkezelés. Egy dokkban
kell várakozni addig, amíg megérkezik az angol vámos, megnézi, ép-e a plomba stb.,
de ha a potyautas nem bírja a gyűrődést, jelt ad magáról, akkor könnyen lebukhat.
Egyszer megtörtént, hogy valakinek az autójáról csurgott le a vizelet. A vámos
megkérdezte, mit szállít, és kiderült, hogy vasat. Akkor még nem büntettek meg
senkit, most azonban egy újabb rendelet lépett érvénybe, és a sofőrnek 1000 font
bírságot kell fizetnie minden illegálisan bevándorolt személy után. Ez több mint
400 ezer forint. Nagyon szigorúan veszik, és ez az új törvény olyan feladatot hárít
a gépkocsi vezetőjére, ami normális esetben nem az övé, hiszen ő nem határőrizeti
szerv.

Életük árán is menekülnek

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!