Kereső toggle

Védett férfiak

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Amikor múlt héten az amerikai legfelsőbb bíróság eltörölte a férfi-nő kapcsolatán alapuló házasságértelmezést, akkor nem csak az érintett párok örültek. A melegek és támogatóik sírtak a boldogságtól, a hirdetők pedig gyorsan kifejezték szolidaritásukat velük és az üggyel egyaránt. Régóta látható, hogy sok hirdető – hol gazdasági, hol pedig világnézeti okokból – szintén támogatja a melegmozgalmak céljait.

A Goldman Sachs pénzügyi óriáscég a székháza előtt felhúzta a szivárványos lobogót, a Marc Jacobs divatcég „ünnepi” kirakatot készített, a Google pedig a megfelelő keresőkifejezések begépelésére szivárványosította a keresődobozát (magyar nyelven is működött). Az ABC Family, amely nemrég kezdte el vetíteni a leszbikus családról szóló The Fosters című sorozatát, szintén üzent a Twitteren.

Voltak olyan vállalatok is, amelyek elébe mentek a változásoknak. A Grey Poupon, egy dijoni mustárt gyártó és forgalmazó amerikai cég, egy klasszikus reklámot öltöztetett új köntösbe. Az apropót a júniusi Nemzeti Büszkeség Hónapja jelentette. A hirdetésben két férfi nyúl ki két egymás melletti autóból. Ahogy fogják egymás kezét, elolvashatjuk az üzenetet is: „Terjeszd a jó íz(lés)t.”

A kommunikációs meggyőzés természetes terepe a közösségi média volt. Mivel a fiatalabb szavazók körében a melegházasságok elfogadása 80 százalékos, ők sokkal fogékonyabbak a jól tálalt üzenetekre. Ebben nagy szerepe volt egy kis szimbólumnak. A Stone Yamashita nevű dizájncég által újratervezett egyenlőségjel a Facebook szinte minden szegletében felbukkant. Rengetegen erre cserélték le profilképüket. Jó példa a jel „karrierjére”, hogy az amerikai háziasszony-megavállalkozó, Martha Stewart is feltöltött a face-bookos falára egy egyenlőségjelet formázó süteményt, a következő mondattal: „Az egyenlőség igazán édes.” A rengeteg támogató cég mellett szinte nem is hallani a hangjukat azoknak, akik ebben a nagy horderejű kérdésben elutasítást fogalmaznak meg.

Az atlantai központú, 1946 óta működő Chick-fil-A nevű csirkeszendvicseket gyártó cég tavaly erős össztűz alá került, amikor Dan Cathy cégvezető interjút adott a Baptist Pressnek. Ebben elmondta, hogy ők egy családi vállalkozás, és a család bibliai fogalma mellett állnak. Az amerikai melegjogi szervezetek felháborodtak, és Nemzeti Egyneműek Csókolózása Napot szerveztek az üzletlánc éttermeinek közelébe. Válaszként a korábbi arkansasi kormányzó és republikánus elnökjelölt, Mike Huckabee ellenrendezvényt szervezett, melynek köszönhetően a gyorsétteremlánc rekordbevételre tett szert. Az emberek a lábukkal szavaztak, és rengetegen vásároltak a lánc üzleteiben. A Chick-fil-A ezzel nem menekült meg a következményektől: az urbánus területeken nem állnak jól az eladásai, ezért új üzleteket kellene nyitnia. Igen ám, de éppen a nyilatkozat hatására több neves, befolyásos városi politikus közölte, hogy mindent megtesz a Chick-fil-A terjeszkedése ellen.

Az új idők új szavát és az üzlet kérlelhetetlenségét mutatja, hogy az idei legfelsőbb bírósági döntésre a cég elnöke megint egy melegeket felbőszítő tweettel válaszolt. Ezt viszont később levették a netről, és a cég szóvivője sietve kifejezte elkötelezettségüket a vevők iránt.

A változó házasságjogi környezet várhatóan több szolgáltatás fellendülését is hozhatja. Ilyen terület például a meleg esküvők szervezése. A The Knot nevű médiavállalkozás most először ad ki meleg esküvői magazint, eddig ilyen csak digitális formában volt elérhető.

Magyarországon, a sokkal előítéletesebb hazai közegben a hirdetők is óvatosabbak. Meleg pár, életstílus még nagy nyilvánosság előtt nem jelent meg reklámkampányban. A szemérmesebb hozzáállás lassan olvadni látszik. Az idei melegfelvonulásra ugyanis néhány cég létrehozta a Nyitottak vagyunk honlapot, ahol más vállalatok is kifejezhetik nyitottságukat, elkötelezettségüket többek közt a szexuális orientáció hátrányos megkülönböztetése ellen. A kezdeményezéshez már sok vállalat csatlakozott, olyan különbözőek is például, mint az index.hu, a Sziget, a Republikon Intézet vagy a NoSalty receptoldal.

Elemzők, kutatók rendszeresen megállapítják, hogy a melegmozgalmak eredményeiben nagy szerepe van az Y generációnak. Az 1980 és 2000 között születettek többsége már nem osztja szülei nemzedékének inkább elutasító magatartását az egyneműek jogai iránt. Az amerikai társadalomban már egyre többen generációs szakadékról beszélnek olyan társadalmi ügyeket tekintve, mint például az abortusz, a halálbüntetés, a politika iránti érdeklődés, a vallás, a kapitalizmus.

Az amerikai JWT reklámügynökség idén ezer, 18 év feletti amerikai és brit felnőtt bevonásával készített felmérést. A kutatók arra kerestek választ, hogy mi jellemzi ma a férfiakat, melyek a férfiasság mai jellegzetességei. Az eredmény egyértelműen a lassan bekövetkező változásokat mutatja.

Az egyik legfontosabb megállapítás a nemi identitás háttérbe szorulása. A férfiak háromnegyede úgy érzi, hogy egyre kevésbé határozza meg az egyént a neme. Ezzel összefüggésben az Y generáció körében egyre elfogadottabb az olyan, régen kimondottan női termékek használata, mint például a szemránckrém, a gyantázó, az ajakbalzsam, a szemöldökkiszedők, a barnítók, a szemkihúzók. Az öltözködést illetően terjed a két fülbevaló, az alakformáló ruha, a sztreccsnadrág vagy a női farmer viselése.

Ezekkel összefüggésben egyre többen gondolják úgy, hogy már gyerekkorban sem kell a nemi nevelést erőltetni. Két svéd játékgyártó a katalógusukban már nemi semleges játékokat hirdetnek: a fiúk babáznak, a lányok puskával játszanak a képeken. A modellvilágban kisebb szenzációt jelentett Andrej Pejic bosnyák-ausztrál androgün férfimodell, aki női ruhákban vonul végig a kifutón.

A férfiakat manapság amúgy is egyre inkább foglalkoztatja a külsejük. Férfi testápolással foglalkozó márkák egész sora áll a csinosodni vágyók rendelkezésére. A trend világos és nem csak a nyugati világot érinti: a Távol-Keleten vagy Dél-Amerikában is növekszik a férfiakat megcélzó termékek és szépségipari szolgáltatások jelentősége. Átalakulóban van a macsóság fogalma is: a fizikai erőnél fontosabb, hogy a férfi érzelmes, intelligens legyen.

Az Y generáció számára férfias öltözködési mintát jelentenek az olyan régi sztárok, mint például a Sean Connery alakította James Bond, vagy az énekes Frank Sinatra kifinomult imidzse. A bajusz- és szakállviselés újra divatos köreikben, ezért ezt a réteget gyakran a retroszexuálisok névvel illetik.

A kutatás megállapítja, hogy egyre több ötvenes férfi küzd az úgynevezett midlife krízissel. Ebben a csoportban az öngyilkosságok száma meredeken, 50 százalékkal nőtt 1999 és 2010 között. A társadalmi megfelelést, a pénzkeresés kényszerét, a gyorsan változó világ nyomását szokták az okok közé sorolni. Nem csoda, hogy egyre terjed a főállású apaság az USA-ban. Már van olyan tisztítószer, amely férfias kampányt folytat, mert a célcsoport már nem csak a nőket jelenti.

Sokan megállapítják, hogy a férfiak gyakorlatilag – az életkilátásaikat, a mentális állapotukat tekintve – már rég nem a teremtés koronái, hanem egy „különlegesen veszélyeztetett faj”.

 

Francia kapcsolatok

Cheb Khaled a rai könnyűzenei stílus legnagyobb sztárja, Franciaország egyik legközkedveltebb előadóművésze június végén ismertette meg a közönségével, hogy családjával együtt végleg távozik Franciaországból, és letelepednek Marokkóban. Az egyébként algériai származású „Rai Királya” szűkszavú közleményében a homoszexuális házasság elfogadásával indokolta döntését. „Féltjük gyermekeink jövőjét, szeretnénk őket olyan országban nevelni, ahol a társadalom szabad, de mégiscsak jelen van egy megnyugtató, védelmező konzervatív ellensúly.”
Mióta Franciaországban május végén hatályba lépett a Taubira igazságügyi miniszter asszony (kis képünkön) nevét viselő, azonos neműek házasságát engedélyező törvény, csalódniuk kellett azoknak, akik ettől egyfajta társadalmi megnyugvást vártak. A törvény hatályba lépése után tíz nappal baloldali képviselők módosító indítványt nyújtottak be a nemzetgyűlésben a nemzeti alaptantervre vonatkozóan. Az indítvány szerint az új törvény gender-elméleti „feldolgozása” elengedhetetlen a tantervben, már az általános iskolától kezdve. Az indítvány elsőre megbukott. A gender-elmélet oktatása egyelőre csak ajánlott a francia közoktatásban, és egyik gyöngyszemének számít az a 2004-ben megjelent, óvodás korosztályt célzó új típusú mese, amelyben „Jánosnak két anyja van”. Bevezetése a nagyszámú katolikus fenntartású közoktatási intézmények számára beláthatatlan következményekkel járna, mivel azok csak akkor jogosultak normatív támogatásra, ha mindenestül alkalmazzák a nemzeti alaptantervet. Ezen iskolák normatívája amúgy is veszélyben van, hiszen egy oktatási minisztériumi állásfoglalás szerint elvonható az összeg attól a magániskolától, ahol kritikusan nyilatkoznak a melegek házasságát engedélyező jogszabályról. Az indoklás szerint a tanteremben a tanár (még ha katolikus iskolában tanító katolikus hívő is) nem kritizálhat egy törvényt, mivel fizetésének egy jelentős részét az állam vállalja. A gender esetleges bevezetése nagy riadalmat okoz az evangéliumi keresztények között is, akiknek a gyermekei jellemzően az állami közoktatásban vesznek részt.
Jean-Michel Colo polgármester, aki a jobboldali Arcangues nevezetű kistelepülés polgármestere, nemrég elutasította azt, hogy személyesen működjön közre két homoszexuális férfi házasságkötésében. A polgármester saját és két helyettesének lelkiismereti szabadságára hivatkozva fordult a belügyminiszterhez útmutatásért, hogy ilyenkor mi a teendő. A válasz nem késett: kötelessége együttműködni. Amennyiben a bíróság az ellene felhozott diszkrimináció vádját megalapozottnak találja, a polgármesterre öt év letöltendő börtön és 75 ezer euró bírság vár. A presszió miatt végül az egyik helyettes vállalta a házasságkötést.
A Taubira-törvény ellenzői már számolnak a következő nagy csatával, amely a közelgő családjogi reform lehet. Ennek értelmében a leszbikus házaspárok jogosultakká válhatnak a mesterséges megtermékenyítésre. Az utolsó dominó a Franciaországban szigorúan tiltott bér-anyaság lehet, amely jelenleg a köztársasági elnök határozottan elutasító álláspontja miatt egyáltalán nem szerepel a tervek között. 
A Taubira-törvény ellenzőinek tábora civilizációváltást emleget.
A „Tüntetés Mindenkié” mozgalom egyik erőssége, hogy végig nyitott maradt azon homoszexuális közéleti személyiségek vagy szervezetek előtt, amelyek szintén elutasítják a meleglobbi jogalkotási erőfeszítéseit. Szerintük a valóságban kevés homoszexuális személy volt érdekelt a törvény elfogadásában, hiszen köreikben nincs nagy igény az elkötelezett kapcsolatok iránt, illetve ha ilyenekben is élnek, a bejegyzett partnerséget megfelelő keretnek tartják, továbbá általában elfogadják, hogy a gyermek számára jobb, ha hagyományos családban él. A Taubira-törvény elfogadása óta egyébként háromszorosára növekedett a homofób erőszak Franciaországban. (Kodó Tímea)