Kereső toggle

Szokatlan vakációk

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A leggazdagabb családok megtartják nyaralási szokásaikat, a középosztály egyre nagyobb hányada viszont vagy ismerőshöz megy ingyen szállásra, vagy üdülési csekkel fedezi fel Magyarország szépségeit, legfeljebb 5-6 napig, és többnyire augusztusban. A belföldi turizmus népszerűsége – a külföldi utak rovására – anyagi okok miatt évek óta növekszik. Egy hét üdülés egy átlagos családnak belföldön 100 ezer forintnál, külföldön 200 ezer forintnál kezdődik.

Idén a magyarok 46 százaléka tervez utazást a nyárra, ami nemzetközi összehasonlításban átlagos arány. Kérdés, hányan valósítják meg álmaikat: korábban minden harmadik, tavaly már csak minden ötödik magyar volt nyaralni a Gfk. adatai szerint. A visszaesés az életszínvonal romlásából ered. A Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) legfrissebb adatai szerint a tervezők háromnegyede csak belföldi nyaralásban gondolkodik, többnyire rokonnál, ismerősnél ingyenes szállást keres, vagy üdülési csekkből fedezi pihenését.
A magyarok általában egyéni szervezésben utaznak, a nyaralás elsősorban a városi közép- és felsőosztálybeli családok passziója. Belföldön a Balaton, külföldön továbbra is Horvátország a favorit. 2005 óta egyre nő a magyar tenger népszerűsége, idén a nyaralók közel 60 százaléka menne oda. Kedvelt célpont még a Dél-Alföld és Észak-Magyarország is, különösen a különböző fesztiválközpontok. Átlag 5 éjszakás időtartamú távolléteket tervezünk, ez háromfős családra kivetítve 80 ezer forintból, külföldi nyaralás esetén 204 ezer forintból jöhet ki idén. Bár, ki tudja: a Balaton-part az esős, hűvös június utáni első forró hétvégén megtelt ugyan, de kérdés, hogy a kétségtelenül jó vízminőség ellenére a 350 forintos lángos-, sör- és benzinárak mellett vajon mennyi ideig bírják pénztárcával a magyar vendégek. Igaz, az általunk megkérdezett idegenvezetők szerint a magyarországi áraktól a külföldi vendégek is kiakadnak.
„A turisztikai szolgáltatók előnyt kovácsolhatnak még abból is, hogy az előző évek tendenciájától eltérően a legfontosabb időpont az utazásra a július helyett az augusztus lett. Ez, feltéve, ha igazi nyári forróságra számíthatunk, szerencsésen érinti majd a forgalmukat” – nyilatkozta nemrég Üsztöke Botond, a MT Zrt. nemrégiben megválasztott elnöke. Az esős időjárás a hírek szerint legenyhébben a gyógyfürdőket érintette, ők könyvelték el a legkevesebb lemondást, illetve forgalomkiesést júniusban. A belföldi turizmus életben tartója tulajdonképpen az üdülésicsekk-rendszer, közel 13 ezer elfogadóhellyel, a csekkforgalom nem ritkán a szolgáltatók bevételeinek 80 százalékát biztosítja. Idén 700 ezer személy kapott csekket, több mint 31 millió forint értékben, amit első sorban szállásköltségekre szokás fordítani.

2009-es árakon

Mivel a tavalyi árak nehezen emelhetők, a gazdasági válságra és az üdülésicsekk-forgalomra leginkább érzékeny szállodaiparban nem tapasztalható a tavalyi visszaesés folytatódása. A KSH jelentése szerint 2010. január–márciusban a vendégéjszakák számának tekintetében az öt legjelentősebb küldő ország közül (Németország, Ausztria, Olaszország, Nagy-Britannia és Oroszország) a brit vendégek által eltöltött éjszakák száma csökkent, a többi piac stagnált vagy növekedett. A belföldi szállodavendégek száma szintén enyhén nőtt.
A külföldivendég-forgalom jelentős részét realizáló szállodákban, a magasabb kategóriákban növekedést regisztráltak (öt-, négycsillagos egységek), a többi kategóriában visszaesést. Úgy látszik, hogy a tehetősebb rétegek utazási szokásai megmaradnak, míg a középosztály egyre nagyobb arányban kénytelen lemondani a nyaralás örömeiről. Ezt tükrözi az is, hogy érdeklődésünkre még a kempingekben is a gazdasági helyzet miatti egységes forgalom-visszaesésről számoltak be.
A fonyódi Napsugár Kemping és Üdülőfalu egyik illetékese szerint a távolmaradás oka a tájékozatlanság is, hiszen sokan nem tudják, hogy a faházakban is teljes komfort vár. Sátrakkal is lehet jönni, sőt gyakori, hogy a felnőttek a faházakat veszik igénybe, míg a gyerekek inkább a sátort választják, így mindenki jól jár. A keszthelyi Castrum Kempingben érdeklődésünkre elmondták, hogy idén kevesebb a külföldi, főként a német vendég, amiben a válság mellett a szúnyogok elszaporodása is közrejátszik. A magyarok többsége üdülési csekkel fizet, de sokszor tapasztalják azt is, hogy a vendégek a parkolókban leállnak, és saját autójukban szállnak meg. Tipikus jelenség az is, hogy sokan csak a hétvégékre ugranak le a pesti „nyüzsiből”, főleg a fiatalok. Több vendég azt mondja: inkább rövidebb ideig lazít, csak ne kelljen garasoskodni. Az idegenforgalomból élő közép-dunántúliak nem hiszik, hogy a júniusi rossz idő miatti bevételkiesést be tudják hozni, de bíznak benne, hogy most már jön a jó idő. Sok kempingben ezért úgy döntöttek: októberig meghosszabbítják a szezont.

Külföldre autóval

A magyarok mintegy 10 százaléka tervez külföldi nyaralást, arányuk az utóbbi években folyamatosan csökken az MT Zrt. információi szerint. A kifejezetten preferált helyek az autóval elérhető szomszédos országok, tengerpartok lettek, Horvátország, Olaszország, esetleg Ausztria. Szervezett utazás keretében messzebbre, legszívesebben Törökországba, Tunéziába, Egyiptomba mennek honfitársaink. Görögország iránt az elmúlt hónapok sztrájkhulláma miatt némileg apadt az érdeklődés, főleg Athénban fordulhat elő, hogy az utcai zavargások miatt a turistacsoportok nem tudnak hazajönni.
A Karthago Tours szerint idén az all inclusive utak a népszerűbbek az apartmanosak helyett: főleg Törökország, Tunézia, Egyiptom és Bulgária a sláger, míg itthon a wellnessutakat keresik. Az Ibusznál a kedvezőbb árak miatt főleg Görögországba és Horvátországba foglaltak az utak.
A szervezett turizmus visszaesésére utal az is, hogy két – Krétára és Mallorcára irányuló – charterjáratot a Malév beemelt a menetrendi hálózatába. „Eddig még nem fordult elő, hogy chartergépeken megmaradt kapacitás, amit fel tudtunk volna ajánlani egyéni utazók számára” – tájékoztatott Hegedűs Ádám Malév-sajtószóvivő.
Az utazási irodák helyzetét a csökkenő fizetőképes kereslet és az időjárás viszontságai mellett a forint árfolyamzuhanása is nehezíti, minek hatására a tavasszal meghirdetett utak költségei jelentősen, akár 10-15 százalékkal is nőhettek. „Óriási visszaesés van a külföldre irányuló turizmusban – mondta el érdeklődésünkre Horváth Kati, aki 1993 óta idegenvezető számos utazási irodánál. – A városlátogatások eddig pörögtek, de most az irodák alig tudnak összeszedni egy-egy csoportot Isztambul vagy London felé. Kényszerű megoldásként vagy összevonják a csoportokat, vagy csökkentik a létszámot: az egzotikus desztinációkra ma 5–10 fős csapatok mennek, míg korábban 15 fős turnusok indultak.
Érdekes, hogy az USA viszont elég népszerű: oda folyamatosan indulnak csoportok, tehát a gazdagok utazási kedve kevésbé csökkent.” Ezt támasztja alá Zám Tibor, a Best Reisen Utazási Iroda vezetője is, aki szerint az olcsóbb utaknál tapasztalható leginkább visszaesés. „Úgy tűnik, hogy most a diákutaztatás az egyik virágzó műfaj, az erre szakosodott hazai irodák folyamatosan indítják a tizenéves iskoláscsoportokat angliai, skóciai, walesi buszos körutakra. Többnyire 3-4 turnusunk van kinn egyszerre. Lehet, hogy a szülők úgy gondolják: legalább a gyerek utazhasson” – vélekedik Kati.
Amúgy a nemzetközi turizmusban is érvényesül egyfajta trendhatás, felfedezőkedv: mindig egy újabb desztinációt kell találni, ami érdekes, vonzó, felfuttatni charterjáratokkal, s akkor pár évig oda mennek a tömegek. A különböző utazóközönségek – köztük néhány ezer magyar – fel-alá vonulnak a világban. Krétán például pár év alatt lement a magyar dömping, utána következett Törökország, ami még mindig tartja magát. A török riviérát sokan szeretik, homokos, meleg vizű tengerpartja, kedvező árú és nagyon színvonalas all inclusive szállodai szolgáltatásai miatt. A magyarok, különösen a családok és a fiatalok nagyon kedvelik a tengerparti nyaralást, az idősebbek a városnézős, kulturális turizmus hívei.
Ami a hazánkba beutazó turizmust illeti, a külföldiek többnyire csak pár napra látogatnak el hozzánk, különösen a körutakat kedvelik, például a Bécs–Budapest vagy a Prága–Budapest hajóutakat. Jellemző a hétvégi turizmus, amibe belefér egy budapesti városnézés, egy Dunakanyar-hajózás, egy lovas pusztaprogram, egy vacsora, és készen is vannak, főleg azért, mert drágák vagyunk, ráadásul – általános észrevétel – a szolgáltatásaink színvonala hullámzik, és bizony soha nem mosolygunk.

Csereüdültetés

A gazdasági válság miatt világszerte felélénkült a pénz nélkül vagy nagyon jutányos áron zajló internetes cserekereskedelem. A különböző hálózatok tagjai a lakásukat, nyaralójukat is szívesen cserélik el egy időre egymással. A lényeg a kölcsönös megegyezés, elég biztonságos a rendszer, mivel a visszaélések azonnal felkerülnek a netre. A www.homeexchange.com adatbázisában például 132 ország 33000 címe szerepel 33 magyarországi címmel együtt, a tagsági díj mindössze 10-16 dollár havonta. Sőt, van kanapécsere-program is: a www.couchsurfing.org honlapon.

Utazási trendek Európában

A GfK Association és a Wall Street Journal Europe közös felmérést készített az európaiak utazási szokásairól.A bolgárok és románok 70 százaléka egy fillért sem költ nyaralásra, a törökök 95 százaléka pedig nem lépi át az országhatárt a pihenés kedvéért. A dél-európaiakra ez fokozottan jellemző, hiszen nekik saját tengerpartjuk van. A megkérdezettek több mint harmada – amennyiben mégis a pihenés mellett dönt – legfeljebb 1000 eurós kiadással számol. 
Az első számú utazási célpontok 2010-ben is főként a mediterrán, egzotikus és trópusi országok. Örök kedvencnek számítanak az európaiak körében Törökország, Egyiptom, Gran Canaria, Ibiza, Portugália, Görögország, Costa del Sol, Tunézia, és Tenerife. Németországból és Ausztriából a legtöbben még mindig ezeket a desztinációkat részesítik előnyben. Az utazási irodák három hívószóval népszerűsítik ezeket az utakat: pálmafák, strand és a tenger. A magasabb árkategóriába tartozó úti célok közül a Karib-szigetek, Skandinávia, Kína, India, Hawaii és New York a legnépszerűbb.
Európa leglelkesebb turistái a svédek, 87 százalékuk tervez valamilyen utazást, őket a hollandok (85 százalék) és a belgák (77 százalék) követik. ők azok, akik anyagilag is a leginkább megengedhetik maguknak a viszonylag hosszabb, különféle extra programokkal tarkított nyaralást. A belgák és a hollandok kedvenc időtöltése a városlátogatás, ők azok, akik a nyaralást szívesen kötik össze kulturális csemegékkel. Az édes semmittevést a németek szeretik a legjobban, 70 százalékuk kizárólag pihen a nyaralás alatt. Az amerikaiak állnak a legtávolabb ettől a szemlélettől, ők azok, akik a nyaralást rendkívül aktívan – sporttal, programokkal töltik. Európában a legsportosabb nyaralók a törökök és a csehek. A teljes nemzetközi mezőnyben 37 százalék a szabadságukat olvasgatással és játékkal töltők aránya. Barátokat, rokonokat nyaralás címén az utazók egynegyede keres fel nyáron, bárokban és diszkókban 15 százalékuk kíván szórakozni. Más országok konyhaművészetét a nyaralást tervezők 13 százaléka szándékozik felfedezni.
Szintén nagy népszerűségnek örvend, és már szinte külön iparággá nőtték ki magukat, a „Sprachreisen”, vagyis kifejezetten a nyelvtanulás céljából történő utazások. Az idegen nyelvet tanulni szándékozók ellátogathatnak Angliába, Spanyolországba, Franciaországba, Olaszországba – van aki Oroszországba és Kínába is hajlandó ezért elutazni. A passzív pihenés leggyakoribb formája kétségtelenül a strandolás. Az aktív pihenésre vágyók inkább búvárkodnak a búvárparadicsomokban; az extrém sportok különböző fajtáinak hódolnak tengeren, hegyen; vagy éppen jeep túrára mennek a sivatagba.
Érdekes adalék, hogy a nyaralás megtervezésekor általában a nők hordják a nadrágot: a Hotels.com felmérése szerint a nők szava a meghatározó, amikor a nyaralás tervezéséről van szó, ám a férfiak állják a költségeket. A hölgyek 43 százaléka még akkor is ragaszkodik ahhoz, hogy övé legyen a végső szó a szálláshely kiválasztásakor, ha egyébként nem vállalja a felelősséget az utazás szervezéséért.
A kutatás azt is kiderítette, hogy a jövőbeni menyasszonyok 9 százaléka egyedül tervezi meg a leendő nászutat, a nők 35 százaléka pedig egyáltalán nem bízná az álomutazás megszervezését a partnerére. Ezzel szemben a férfiak 76 százaléka vallotta azt, hogy akár teljes egészében a feleségükre/barátnőjükre bíznák a vakáció minden egyes pontjának a szervezését. A hölgyek 10 százaléka pedig azt állította, hogy vitával végződtek azok a nyaralások, amikor a partnerüket bízták meg a szervezési feladatokkal. (Tóth Kata, Szobota Orsolya)

Olvasson tovább: