Kereső toggle

Kampánystábok a startvonalon innen és túl

Kampány két hullámban

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Négy év elteltével ismét fontos emberekké váltunk. Legalábbis a 18. életévüket betöltött, szavazásra jogosult állampolgárok. Elkészültek a választási kampánytervek. Az általunk megkérdezett pártok mindegyike modern és friss kampányt ígér, melyben a legújabb kommunikációs eszközt, az internetet is be kívánják vetni. Január végén, február elején kongresszusokkal tréningeznek a pártok, majd márciusban jön a fő előadás.



Vári Gyula repülős őrnagy. Elindult Fotó: MTI

Farkas Attila, a Fidesz-MPP sajtófőnöke arról tájékoztatta a Heteket, hogy a hét végén döntenek a 176 egyéni jelölt személyéről, illetve a területi és megyei listákról, programismertetésre pedig a február közepén megrendezendő kongreszszuson kerül sor. Attól fogva folyamatosan zajlik majd a kampány, minden eszközt igénybe fognak venni. Természetesen ebben a kampányban az internet és a modern távközlés eszközei is jelentős szerepet kapnak. Nagy hangsúlyt helyeznek a személyes találkozásokra, amelyekre az eddigitől eltérő formában is sor kerülhet. Kiemelt célcsoportról nem beszélhetünk, a Fidesz – néppárti jellegéből adódóan – a társadalom széles rétegét kívánja megszólítani. A jövő elkezdődött cím? vitairatukat tavaly májusban bocsátották útjára, jelenleg a szakmai csoportok dolgoznak az erre érkezett reagálásokon, hogy programmá kovácsolják. 

Az MSZP január 26-án, az országos kongresszusán fogadja el az egyéni jelöltek személyét. Dékány András, az MSZP sajtófőnöke elmondta lapunknak: ugyan a kampány már elindult, de ekkortól kezdve várható az igazi lendület. Minden eddig megszokott kampányeszközt igénybe fognak venni, az MSZP erőssége eddig is a személyes találkozók voltak. Új elem az internet: minden területi szervezet önálló weboldallal rendelkezik. Törzsbázisuk mellett a vidéki lakosság gondjaira, különösen az agrárium problémáira kiemelt fontosságú területként tekintenek. Éppen ezért nagyon sok vidéki kampánykörútra lehet számítani, ahol a vidék felzárkóztatása lesz a téma. Kiemelt kérdés még az egészségügy s az ágazat dolgozóinak elérése. Ezen túl az MSZP törekszik arra, hogy megszólítsa a fiatalokat, párbeszédet kezdeményezzen, és visszafordítsa őket a közélethez.

Horn Gábor, a SZDSZ kampányfőnöke a Heteknek elmondta, hogy nagyon fiatalos, modern és attraktív kampányra készülnek, melynek során olyan technikai eszközöket is használni kívánnak, amilyeneket Magyarországon még senki sem alkalmazott. Január 24-én a "kampánynyitó pártpartit" már ennek szellemében szervezik a MEO-ban, ahol a párt képviselőjelöltjei és értelmiségi holdudvara ízelítőt kaphat azokból a vizuális elemekből, amelyekre a kampány épül. A MEO nevet viselő Kortárs Művészeti Központ attraktív környezete üzenetet is hordoz: változatos és izgalmas kíván lenni az SZDSZ. Január végén pedig újságíróknak mutatják be kampányuk struktúráját, az új SZDSZ – választási – honlapot, majd február elején a párt küldöttgyűlést tart. Ez a kampány első hulláma, s a továbbiakban is olyan elemeket használnak, amelyek, mint például SMS, e-mail és más, ma még titokként kezelt "mobil" eszközök segítségével áthidalják a párt – főleg a kormánypártokhoz viszonyított – pénztelenségét. Fokozott szerepet kap az internet is: Szamizdata néven mozgalmat is indított az SZDSZ. 

"Szeretnénk szellemesen és humorosan bírálni a kormányt, valamint azt üzenni a választóknak, hogy a politika nem unalmas, nem ókonzervatív lehelet? dolog" – tette hozzá Horn Gábor. 

Kampányszakértők szerint a szabad demokraták korábbi bázisuk megcélzása mellett láthatóan nagy hangsúlyt fektetnek a 18–25 éves, ma még bizonytalan szavazók megszerzésére. 

A Fidesz a nyilatkozatok szerint főként február végére és márciusra helyezi a kampány hangsúlyát. Egyébként ellenzéki bírálatok szerint gyakorlatilag már ősztől kampányol a Fidesz a minisztériumok reklámjain keresztül. A kiszivárgott hírek szerint a Széchenyi-program reklámozása során megismert technikát alkalmazza majd a párt márciusban. Azaz különböző társadalmi rétegekhez tartozó, hétköznapi, de feltörekvő emberek mondják majd el, hogy miért volt számukra nagyon jó a Fidesz-éra. A hirdetési szakmában kész tényként kezelik, hogy az óriásplakátok legalább hetven százaléka a Fideszt fogja hirdetni. Emellett a márciusra ígért események – a Nemzeti Színház felavatása, a Széchenyi-film bemutatása – beleilleszkednek majd a Fidesz kampányába. Így figyelembe véve, hogy Orbán Viktor – bejelentése szerint – csak március végén száll be a választási harcba, jelzi azt, hogy a Fidesz egy rövid, de nagyon hatásos kampányra készül. Több szakértő úgy fogalmazott: szerintük márciusban "földre szállt angyalként" fog megjelenni Orbán Viktor, feledtetni próbálva az elmúlt négy év konfliktusos politikáját. 


Miért észrevétlen a kampány?

Interjú Dessewffy Tibor szociológussal 



– Milyen választási kampányra számít? A két, győzelemre egyaránt esélyes nagy párt, a Fidesz és az MSZP között milyen stílusbeli különbségek várhatóak?

– Függetlenül attól, hogy nincs tele a város a pártok óriásplakátjaival, a Fidesz burkoltan már elkezdte a kampányát, amikor a minisztériumok heves önreprezentációba kezdtek. Az emelkedett, az eredmények sulykolására koncentráló kormányzati propaganda jelenti ugyanis most a Fidesz-kampányt, aminek így – mivel ezt minisztériumi közalkalmazottak szervezik – kissé lelassult és unalmas a stílusa. Különös ez, hiszen korábban szellemes és eredeti kampányok voltak jellemzőek a Fideszre. Kérdéses számomra, hogy amikor a direkt pártkampányt elkezdik, akkor váltanak-e stílust is. Vélhetően a választás nagy meccse az lesz, hogy az emberek fejében a moderált jólét kormányhoz kötése lesz-e az általánosabb, vagy pedig azok a problémák, amelyeket a szocialisták próbálnak erőteljesen hangsúlyozni: egészségügy, státustörvény stb. Bár most nem ezt tartom a legnagyobb súlyú kérdésnek, hanem azt: lesz-e egyáltalán igazi kampány.

– Ezt hogy érti?

– Az emberekre elsősorban az hat, ami "átmegy" a médián, és nem az, hogy ki mit akar tenni. Jelenleg pedig a média elszabotálja a kampányt. Csak sejtései lehetnek az embernek, hogy miért van ez. A nagyon jóindulatú sejtés: szakmai inkompetencia áll a dolog mögött. A realistább hozzáállás, hogy olyan mértékben van zsarolva és kézben tartva a média, hogy nem mer megszólalni. A magyar napilapok címlapjáról nem derül ki, hogy majdnem nyolcvan napon belül választás lesz, a kereskedelmi televíziók legutóbbi három napban sugárzott híradóiban nem volt érdemben politika. Ilyen hírek voltak a vezető témák: a rendőrt elütötte a rabló, ellopták a kábeleket, drágul a citrom. A semleges tájékoztatás és a közszolgálati tájékoztatás nem jelenti azt, hogy nincs tájékoztatás. Még az igazi, hivatalos kampánykezdet előtt ebből látható, hogy a média erkölcsi és szakmai válságban van. 

– Mégis mit vár, például az ellenzéktől?

– Az MSZP eddigi kommunikációja, várható kampánystílusa csak az előbbi kérdéskör után értékelhető. Lehet, hogy zseniális dolgokat tettek eddig, de az számomra nem volt látható. Úgy tűnik, hogy az a pozitív vízió hiányzik a szocialistáknál, amely megragadhatná a pár százaléknyi ingadozónak a képzeletét. Az MSZP-nek amúgy sem volt erőssége a kampánytechnikák csillogtatása, de visszatérve a korábbi állításomhoz: a média jelenlegi "érzékenysége" mellett a legjobb kampány is elsikkadhat. Ugyanez vonatkozik az SZDSZ-re is, azzal a különbséggel, hogy újabban ügyesen sakkozgattak olyan médiaeseményekkel, amikor kimentek az utcára, a focipályára, a Dunaferr elé, vagy Hol a lé! stílusú figyelemfelhívő plakátot állítottak ki. Ilyen helyzetben nem lehet felelősséggel jósolni, hogy milyen lesz az igazi kampány. 

– Ha ebben a helyzetben a Fidesz egy álomkampánnyal rukkol elő márciusban, az mit eredményezhet? 

– A Fidesz az elmúlt években jó volt abban, hogy a saját elképzeléseit, menetrendjeit rá tudta kényszeríteni a többiekre. A Fidesz vezetői azt is szeretik sugallni, hogy ezt a játékot ők tudják legjobban játszani Magyarországon. Tudom, hogy sokak szerint ez kétél? fegyver lehet, de csak azt tudom mondani: nem tudom, mi lesz.

Olvasson tovább: