Kereső toggle

Lesöpörték a TV 3-at

Cinkosok közt elnémult áldozat

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A TV 3 megszűnésének "igazi kárvallottja", minden kétséget kizáróan, az a
fiatal marketing menedzser, aki egy nagy múltú telekommunikációs világcéget hagyott
a háta mögött a TV 3-nál kínált álláslehetőség elnyerésének reményében. Számításai
– látszólag – bejöttek: hétfőn reggel felvételt nyert a kereskedelmi adóhoz. A
bőrfotel azonban már nem tudott megmelegedni alatta: néhány óra múlva – 150 munkatársával
együtt – ő is az utcára került. Az ügy tragikomikumának egyik legkeser?bb eleme mégis
az, hogy a stáb tagjainak azóta sem mondta senki: köszönjük a két és fél éves
munkátokat.

A hét elején meglepő és drámai fordulattal lezárult média-purparlé még 1997
tavaszán kezdődött. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) által két földi
terjesztés? frekvenciára kiírt tenderre három médiatársaság nyújtott be pályázatot.
A júniusi eredményhirdetés a javarészt skandináv tulajdonú MTM–SBS Televízió Rt.
által működtetett TV 2-t, valamint a döntően német tőkéj? Magyar RTL Rt. által működtetett
RTL Klubot hozta ki győztesnek. A verseny vesztese, az amerikai tulajdonú CME tévéje,
az Írisz TV szinte azonnal polgári peres útra terelte az ORTT végzését: keresetet nyújtott
be az ORTT és a győztesek ellen mondván, a médiahatóság saját szabályai ellen
hozott döntést, sőt az RTL Klub pályázata alakilag kifogásolható.

Miután az Írisz első fokon pert vesztett, újabb beadványában már konkrét bizonyítékokra
hivatkozva gördítette tovább az ügyet, amely leginkább az RTL hiányos pályázata és
tulajdonosi érdekhálózatának elhallgatása miatt emelt panaszt. Ez utóbbinak időben
történő feltárása esetén ugyanis már a verseny időszakában kiderült volna, hogy
az érintett médiatársaságban jelentős befolyással bír a Népszabadságot is magáénak
tudó német Bertelsman. Ekkora arányú tulajdonlás azonban már ellenkezik a magyarországi
médiatörvénnyel. Az ORTT a Legfelsőbb Bíróságon (LB) lezajlott tárgyaláson még
megpróbálta "átpasszolni a labdát", amikor arra hivatkozva terelte a felelőséget
az RTL-re, hogy a tévétársaság félrevezette őt tulajdonosi szerkezetével
kapcsolatban. Az LB állásfoglalásában tévesnek titulálta a Fővárosi Bíróság korábbi
döntését, továbbá elmarasztalta az ORTT-t abban, ahogy a verseny tisztaságát felügyelte.
Tekintettel azonban arra, hogy a médiahatóság közigazgatási szervként járt el az ügyben,
az LB nem kötelezhette az RTL-lel kötött szerződése felbontására.

Így történhetett meg, hogy minden maradt a régiben. Az ügy pusztán annyi új elemmel
bővült később, hogy az ORTT az Alkotmánybírósághoz fordult és felülvizsgálati kérelmet
kért az LB-nél, az Írisz TV pedig az érvénytelenül megkötött szerződés felbontására
kérte a bíróságot. Időközben a két nyertes megkezdte műsorainak sugárzását, az
Írisz tulajdonosa, a CME pedig megvásárolta a műholdas TV 3-at, ahol szintén
megindult a műsorszórás.

Tavaly, év elején felröppent ugyan a hír miszerint a TV 2 tulajdonosa (SBS) tervezi
megvásárolni a CME tulajdonú TV 3-at, az üzlet mégis váratott magára. A CME ezért
nem akkor, hanem most vonult ki a kelet-európai piacról.

Hétfőn minden a maga megszokott rendjében indult a TV 3 szerkesztőségében. Reggel újra
képernyőre került a TV 3-on jól megszokott, nívó díjas Napkelte műsora, és egymást
követték a tévé- és rádióújságban előrejelzett programok. Józsa Márta, a híradó
felelős szerkesztője úgy emlékszik, délelőtt 10-kor még reklámszerződést írtak
alá egy céggel, "aztán 11-kor bejelentették, hogy a SBS megvásárolta a TV 3-at".


Délután három körül aztán több tucat (cégjelzést nem viselő) biztonsági
emberrel megjelent Perjési András, a TV 2 jogtanácsosa, és "vesztegzár" alá
vette az épületet – se ki, se be. A még aznap, fél hatkor megtartott villámértekezleten
kiderült, hogy az új tulajdonos (értsd TV 2–RTL Klub) a TV 3 és a Videovox stábját
nem kívánja a továbbiakban alkalmazni, a személyes holmijait pedig mindenki kedden, három
óráig viheti el. A kijáratnál azért még "sicher was sicher" átkutatták a
dolgozók táskáját, autóját. A TV 3 az esti híradó után – úgy tűnik végleg
– befejezte adását.

Szerdán – ekkorra volt kiírva a felülvizsgálati tárgyalás – már sokan sejteni vélték,
hogy az előző napi események mindössze egy drámai színjáték első felvonásának történései
voltak. A felperes Írisz TV levele, amelyben eláll a keresettől és az eljárás beszüntetését
kezdeményezi, már kedden megérkezett a Legfelsőbb Bírósághoz. Miután a per ejtésébe
az alperesek is beleegyeztek, az LB megszüntette a pert és hatályon kívül helyezte a
korábbi elsőfokú és másodfokú határozatot is. Furcsa is lett volna, ha nem egyeznek
bele, hiszen a hétfői "forró csákányváltás" után az alperes önnön felperese
lett.

Az eseményeket kezdetektől a végső döntésig figyelemmel kísérő jogászok
egybehangzóan állítják, hogy ami történt – a felperes a neki kedvező jogerős ítéletet
követően a felülvizsgálati szakaszban vonja vissza keresetét – nemcsak szokatlan,
hanem példátlan is a joggyakorlatban. Az RTL Klub szerint a per "a piac észszer?
szabályainak megfelelően zárult le". A TV 3-at működtető Budapesti Kommunikációs
Rt. nyilatkozatában úgy fogalmaz: "A veszteséges működés alapjául szolgáló
okokat hosszas erőfeszítések után sem lehetett kiküszöbölni." Az ORTT elnöke, Révész
T. Mihály pedig egyenesen "megnyugvásként" élte meg a szerdai döntést.

Nem ilyen nyugodtak azonban az elbocsátottak. Józsa Márta elmondta lapunknak, hogy két
hete még megszavazták a TV 3 2000. évi költségvetését és felvettek öt új munkatársat.
"A marketinges kollégát, aki egy telekommunikációs világcéget hagyott maga mögött
ezért az állásért, hétfőn reggel vették fel és aznap el is bocsátották."

A derült égből villámcsapásként ható "gyorseljárás" 150 dolgozót érintett.
Józsa Márta szerint az operatőrök és a vágók a piac telítettsége miatt vélhetően
"partra" kerülnek. Azok az alkalmazottak, akik nem vállalkozóként dolgoztak a tévénél,
normális végkielégítés várományosai akkor, ha elég keményen tartják magukat a
munkáltató közös megegyezést erőltető akaratával szemben. Azonban ők a kisebbség.
A stáb kétharmada számlát adott fizetéséről a Budapesti Kommunikációs Rt.-nek. Az
ő végkielégítésük egyhavi bérük. A hírszerkesztő egyébként örömmel üdvözölte
a szakma felől megnyilvánuló szolidaritást.

Sokan politikai "hátszelet" látnak érvényesülni az elmúlt napok eseményeiben,
ám léteznek ennek ellentmondó, kizárólag az ügy száraz, financiális vetületét
hangsúlyozó vélemények is.

Wisinger István a Magyar Újságírók Országos Szövetségének elnöke úgy látja,
hogy Magyarországon, a média területén kialakult egy "kvázi-piac", ahol a játékszabályok
leginkább a tulajdonosnak kedveznek. Esetünkben – véli a szakember – csak a
tulajdonos érdekei nem sérültek, a nyilvánosság és a demokrácia érdekei viszont
alapvetően. Mint mondta: "Mélységesen sajnálom a kollegákat, akik ilyen helyzetbe
kerültek. Ahogy ez az ügy véget ért, az is nyilvánvalóan bizonyítja, hogy az újságírószakma
minden eddiginél jobban ki van szolgáltatva."

Révész T. Mihály az Aktuális szerdai adásában úgy nyilatkozott: "Én üzleti
folyamatot éreztem a tranzakció mögött és racionális meggondolást – majd a
kialakult helyzetet értékelve úgy folytatta –, biztonságossá vált az országos
televíziós piac."

Józsa Márta nem osztja a fenti véleményt, szerinte ugyanis "azt csinálnak, amit
akarnak, az ORTT a cinkosuk, a parlament pedig fütyül rájuk". Ezzel egyetértésben
nyilatkozott lapunknak a TV 3 egyik belső munkatársa, aki szerint az "újak" a vezetőséget
egyszerűen lemondatták, sőt az adás felfüggesztésének deklarált döntését is még
a régi gárdával hozatták meg.

Az események koreográfiájából sokak számára úgy tűnik, hogy "megvették a pert".
Ha ugyanis a felülvizsgálati per során az Írisz TV nyer, akkor az ORTT-nek (és ezen
keresztül a kormánynak) komoly, akár milliárdokra rúgó kártérítést kellett volna
fizetnie. A hétfői – a fenti összegek fényében olcsónak tűnő – 16 millió dolláros
ügyletnek, melynek során az SBS (TV 2) felvásárolta a CME (TV 3) részvényeit, egy
konkrét eredménye biztos van: sosem tudjuk meg mi lett volna, ha nem így alakul.

Olvasson tovább: