Kereső toggle

Joghurtot mindenkinek!

Egye egészségesre magát!

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Mindenki hallott már a joghurt egészségre gyakorolt pozitív hatásáról. Azt is biztosan sokan tudják, hogy olyan tejtermék, amely baktériumerjesztéssel készül.

Némely készítmény olyan baktériumokat tartalmaz, amelyek természetes módon előfordulnak az emberi emésztőrendszerben. Ezek a lactobacillus acidophilus és a bifidobaktériumok, melyek az immunrendszert is erős védekezésre késztetik. Pedig sokan csak desszertként fogyasztják, s nem is tudják, milyen sokrétű élelmiszerről van szó.

A joghurtban található magas káliumtartalom hatékonyan csökkenti a nátrium újrafelszívódását a szervezetben, és segít eltávolítani a felesleges nátriumot. Ennek túlzott jelenléte ugyanis a magas vérnyomás egyik legfontosabb oka, s gyakran veseelégtelenséghez is vezethet, ha nem figyelünk oda. Ezenkívül a kálium stimulálja az idegrendszeri sejtműködést, amely kulcsfontosságú a vérnyomás csökkentésében, és a szív egészségének javításában. Napi legalább három adag joghurt fogyasztása csökkentheti a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát.

A fentebb már említett két baktérium (melyek probiotikumok) csökkentik a szervezetben lévő alacsony sűrűségű lipoproteinek (LDL ) mennyiségét, ami azért fontos, mert az LDL magas szintje összefügg a koszorúér-betegségek kialakulásával.

A probiotikumok elősegítik az egészséges emésztést, ami segít megelőzni a végbélrákot. A probiotikus joghurt nagy bevitele szintén csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyeit, és segíti a tápanyagok megfelelő felszívódását.

A joghurt különösen nagy mennyiségű fehérjét tartalmaz: átlagosan körülbelül 6-8 gramm található 100 grammban. Az elégséges fehérje megszerzése döntő fontosságú az étvágy szabályozásában, mivel elősegíti bizonyos hormonok termelését, amelyek azt jelzik: „tele vagyok”. Ezért nem viszünk be annyi kalóriát, ami kedvező abban az esetben is, ha a túlsúly csökkentése a cél.

Hasznos azok számára is a joghurt fogyasztása, akik testmozgást végeznek vagy edzenek. A már említett magas fehérjetartalma miatt fontos, hisz tudjuk, ezek jótékony hatással vannak az izmok épülésére. Így egy – vagy több – adag joghurt fogyasztása az edzések végeztével, amellett, hogy nagyon finom, igen áldásos is tud lenni.

A kaliforniai egyetem (UCLA) kutatásai alapján az antibiotikumok fogyasztásakor is hasznos lehet a joghurt. Mint ismeretes, az antibiotikum elpusztítja mind a jó, mind a rossz baktériumokat, ám a megfelelő egyensúly újra helyreállítható a joghurtban lévő probiotikumok bevitelével.

Köztudomású, hogy a tejtermékek jó kalcium- és D-vitamin források.

A joghurtban ezek mellett foszfor is található, valamint a már említett kálium és fehérje. Ez a kombináció együttesen még hatékonyabban tudja növelni a csontsűrűséget, megelőzve ezzel a csontritkulást.

A kereskedelmi forgalomban a joghurtnak rengeteg típusa található meg, de az ízesített változatai sok cukrot és akár színezőanyagot is tartalmazhatnak. Ezeket tanácsos elkerülni, s a natúr joghurtot választani. Egy kis kreativitással magunk is megízesíthetjük otthon gyümölccsel, esetleg mézzel. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: