Kereső toggle

A jolly joker C-vitamin

Miből pótoljuk és mire használjuk?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A C-vitamin – más néven aszkor-binsav – alapvető fontosságú vitaminnak számít, ám a szervezet nem képes előállítani. Szerencsére rengeteg zöldség-ben és gyümölcsben megtalálható ez a vízben oldódó vitamin.

Ezek közé tartozik a kaliforniai paprika, a brokkoli, a káposzta, a spenót, az eper, a kivi és a narancs.

A szakértők általában azt javasolják, hogy az ételeken keresztül jutassuk be a vitamint a szervezetünkbe, de persze más módon is pótolhatjuk, ha szükséges.

Mit tesz a C-vitamin?

A C-vitamin segít a szövetek regenerálásában, a szívbetegségek elleni védekezésben, a vas felszívódásában, a skorbut megakadályozásában, valamint az LDL („rossz”) koleszterin és a trigliceridek csökkentésében. A kutatások azt mutatják, hogy a C-vitamin megköti a szabad gyököket. Segíthet semlegesíteni a nitritek hatásait – ezek azok a tartósítószerek, melyek bizonyos előrecsomagolt ételekben is megtalálhatóak, és a rákos megbetegedések kockázatát erősíthetik.

A kiegészítőként szedett C-vitamin-készítmények támogatják az immunrendszer egészséges működését.

A C-vitamin előnyei

Erős antioxidáns, amely csökkentheti a krónikus betegségek kockázatát. Az antioxidánsok olyan molekulák, amelyek erősítik az immunrendszert is: megvédik ugyanis a sejteket az igen káros, szabad gyököknek nevezett molekuláktól. Amikor a szabad gyökök felhalmozódnak a szervezetben, elősegíthetik az oxidatív stresszként ismert állapot létrejöttét, amely számos krónikus betegség előidézője. Különböző vizsgálatok azt mutatják, hogy a rendszeresen fogyasztott C-vitamin erősítheti a szervezetet a gyulladások elleni természetes védekezésben.

A vas olyan tápanyag, melyre szintén nagy szüksége van a szervezetnek. Alapvető feladata a vörösvértestek létrehozása, és az oxigén szállítása a vérben. A C-vitamin segíti a táplálékkal bevitt vas felszívódását a szervezetben. A növényi eredetű vasat a szervezet nehezebben „nyeli el”, de a C-vitamin ebben is segít: olyan formájúvá alakítja át, hogy az könnyebben tudjon felszívódni. Tény az is, hogy 100 mg C-vitamin 67 százalékkal javítja a vas felszívódását a szervezetben. Ennek eredményeként a C-vitamin segíthet csökkenteni a vérszegénység kockázatát a vashiányos betegek körében.

Mivel a C-vitamin vízben oldódik, ezért nem halmozódik fel a szervezetben. Ha többet fogyasztunk, mint amennyire szükségünk van, az egyszerűen kiürül a szervezetből. Természetesen célszerű olyan korszerű készítményeket választani, amelyek akár több órán át biztosítják a vitamin folyamatos felszívódását, és így a drága pénzen megvett vitamin nem vész kárba. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: