Kereső toggle

Népszerűek a növényi tejek

Hódít a mandulatej

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A növényi alapú tejek általában mandulából, kókuszból, szójából, rizsből, mogyoróból, kesudióból vagy zabból készülnek. Az italok fehérje-, szénhidrát-, és zsírtartalma eltérő lehet, ezért mindenkinek saját igényeihez kell igazítania a fogyasztásukat.

A méltán népszerű mandulatej nemcsak kalóriaszegény verzió, hanem ízvilágában is kifinomult. Kapható pörkölt és nem pörkölt mandulából készült változatban, illetve hozzáadott cukor nélkül is.

Készítésekor a megdarált mandulaszemeket vízbe áztatják, majd több óra után leszűrik, és így kapják a tejhez hasonlító, enyhén diós ízű folyadékot. Kevésbé sűrű, mint a tej, így nemcsak ízében, hanem állagában is más jellegű tejeskávéra számítsunk, ha ilyen tejből készítjük el a szokásos italunkat. A mandulatej kapható kókusztejjel kevert változatban is, ami kicsit teltebb ízt eredményez.

Mivel tápanyagból is kevesebbet tartalmaznak, mint a tehéntej, a gyártók általában kálciummal, riboflavinnal, E- és D-vitaminokkal dúsítják a növényi tejeket.

A mandulatej kalóriatartalma jóval alacsonyabb, mint a tehéntejé. Noha maga a mandulamag tartalmaz zsírokat és magas a kalóriatartalma, a belőle készült folyadék – a feldolgozásából eredően – már jóval „diétásabb”. Átlagosan számolva egy bögre (240 ml) mandulatej kb. 30-50 kalóriát tartalmazhat, míg a tehéntej akár 146 kalóriát is rejthet.

A cukrozatlan mandulatej általában hasznos lehet a fogyókúrázók, diabéteszesek számára. Egy csészényi mandulatej szénhidráttartalma akár 1-3 gramm is lehet, aminek nagy része rostokból adódik össze. Ugyanakkor ezt az értéket mindig ellenőrizni kell a termék dobozán, mert a cukrozott változatok szénhidráttartalma ennek többszöröse is lehet, amit mindenképpen figyelembe kell venni az adott diétában.

A mandula E-vitamin tartalma természetes szinten is magas, 28 gramm mandula akár a teljes napi szükséglet 37%-át is fedezheti. Ugyanakkor a gyártók gyakran adnak E-vitamint is a termékekhez, ami tovább növelheti az előnyeit. Az E-vitamin fontos antioxidáns, ami harcba száll a gyulladással és a stresszel, és egyes kutatások szerint az agynak is jót tesz.

Ezenkívül a mandulatej tartalmazhat még hozzáadott D-vitamint és kalciumot is – lévén, hogy utóbbiból a tehéntejhez képest minimális mennyiséget tartalmaz.

A mandulatej nemcsak a fogyni vágyóknak, hanem a speciális étrendre szorulóknak is nagyszerű alternatíva, hiszen laktózmentes és a vegetáriánus étrendbe is jól beilleszthető. Bizonyos vesebetegségekben szenvedők számára előny lehet az is, hogy alacsony a foszfor- és káliumtartalma, ezt azonban minden esetben külön ellenőrizni kell a termék dobozán, hiszen gyártónként változó lehet. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: