Kereső toggle

Mandulatej: tápláló és finom

A növényi tej is lehet egészséges

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A legtöbb szupermarketben már kapható, általában a tejtermékek vagy egészséges ételek szekciója környékén. Ideális választás azok számára, akik laktózmentes étrendre kényszerülnek vagy a vegán életmódot választották.

A mandulatej készítése során gyakorlatilag a mandulát pépesítik, majd vízzel felhígítják, és az így kapott folyadékot leszűrik. De készíthető úgy is, hogy például a bio- vagy a reformélelmiszer-boltokban kapható mandulavajat hígítjuk fel vízzel. Ez otthon is könnyen megvalósítható, és ha ügyelünk a hozzávalók tisztaságára, akkor egészséges italt gyárthatunk magunknak.

A kereskedelmi forgalomban többféle mandulatej is kapható, létezik kókusztejjel kevert változata, illetve cukorral vagy anélkül is készül. Érdemes átböngészni a termék címkéjét, hogy meggyőződhessünk róla, a gyártó dúsította-e valamilyen vitaminnal, fehérjével, kalciummal és egyéb tápanyagokkal.

Bár egyes tanulmányok szerint a mandula számos egészségügyi haszonnal jár, ez nem feltétlenül igaz a mandulatej-készítményekre, ezért fontos, hogy jól megnézzük, mit veszünk. Sok gyümölcshöz hasonlóan ugyanis a mandulában található fontos antioxidánsok és rostok a héjban lelhetőek fel, ám a mandulatej blansírozott mandulából készül, így e hasznos anyagok jelentős része már nem található meg a folyadékban. Ráadásul a víz hozzáadásával a megmaradt tápanyagok koncentrációja is csökken.

A Medical News Today oldal összegyűjtötte a mandulatej hét fontos egészségügyi hasznát, amelyeket érdemes fontolóra venni.

Először is a mandulatej tápláló, bár természetesen a tehéntejnek nyomába sem ér, a dúsított változatok azért némileg pótolhatják a hiányosságokat. Ez főként akkor igaz, ha a gyártó ad hozzá D-vitamint, kalciumot, fehérjét vagy plusz E-vitamint, amit a mandula egyébként is tartalmaz. Érdemes észben tartani, hogy a mandula tartalmaz fitinsavat, ami gátolja a vas, a cink és a magnézium felszívódását (bár az áztatással a fitinsavtartalom jelentősen csökken). Ez azonban csak az aktuális étkezésre vonatkozik, a következőre már nem.

A gyári mandulatej fontos előnye lehet fogyókúrázók számára, hogy alacsonyabb a kalóriatartalma, mint a tehéntejé, de ez gyártónként változhat, így mindig ellenőrizzük a termékcímkét.

Diabéteszesek számára előny, hogy a cukormentes mandulatej nem emeli meg a vércukrot, hiszen alacsony a szénhidráttartalma, és ehhez képest viszont magas a zsír- és fehérjetartalma.

A mandulatej további előnye, hogy nem tartalmaz állati tejterméket, így vegánok, laktóz intoleranciában szenvedők vagy tejallergiások is bátran fogyaszthatják.

Bár eredetileg a mandulatej kevés kalciumot tartalmaz, ha a gyártó kalciummal is dúsítja, az erősíti a csontokat, csökkenti a csontritkulás esélyét.

Megfigyelésen alapuló tanulmányok szerint a mandulatej viszonylag magas E-vitamin tartalma, valamint a benne lévő egészséges zsírok révén csökkentheti a szívbetegségek kockázatát. Mivel számos fogyasztónak igen alacsony a D-vitamin-szintje, több élelmiszergyártó D-vitaminnal dúsítja a termékeit, többek között a mandulatejet is, aminek rendszeres fogyasztásával ez a veszély csökkenthető. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: