Kereső toggle

Az örökzöld C-vitamin

Tankoljon fel vitaminokkal ősszel is!

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az őszi időszakban is fontos a C-vitamin megfelelő bevitele vagy pótlása. A közhiedelemmel ellentétben azonban nem érdemes túl nagy dózisban fogyasztani, mivel a szervezet csak rövid ideig tárolja, így jelentős része hasznosulás nélkül távozhat, ha nem választunk körültekintően.

Ma már léteznek olyan korszerű készítmények, amelyek speciális úgynevezett „időszemcse” technológiával készülnek, ami lehetővé teszi a vitamin akár 12 órán át tartó folyamatos utánpótlását. Ez tulajdonképpen egyfajta intelligens C-vitamin-adagoló rendszer, amelyből ütemezetten szabadul fel a hatóanyag, így a biohasznosulás igen magas lehet.

A C-vitaminnal kapcsolatban ma is gyakori tévhit, hogy minél nagyobb dózisban szedjük, annál jobb. Ez az elmélet azért nem állja meg a helyét, mert ezt a vitamint csak rövid ideig tárolja a szervezetünk, így hiába veszünk be belőle egy-egy megadózist egyszerre, az hasznosulás nélkül távozhat a szervezetből. Ha 200 milligrammnál többet veszünk be, már annak is csak egy része tud felszívódni.

Ne feledjük azonban, hogy a vitaminok bevitelének legegyszerűbb és legtermészetesebb módja az egészséges élelmiszerek fogyasztása. Ilyenkor ősszel például bőséggel áll rendelkezésre sütőtök, ami fontos C-vitamin-forrás is lehet, de emellett tartalmaz A-vitamint, többféle B-vitamint és folsavat is, valamint kalciumot, cinket, mangánt, rezet, vasat, foszfort.

Ne feledkezzünk el a citrusfélékről sem, amelyeknek a viszonylag kevéssé ismert változatai is fontosak ilyenkor. Kiemelkedően magas a C-vitamin tartalma a pomelónak, a licsinek, a karambolának és a pepinónak is, és ide sorolható még a papaja is, amely a C-vitamin mellett tartalmaz A- és E-vitamint, kalciumot, vasat, papaint és más hasznos enzimeket, és közel 20 féle aminosavat. Fontos C-vitamin-forrás még a homoktövis, a birs, a gesztenye és a csipkebogyó is. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: