Kereső toggle

Táplálékkiegészítőkkel a jó látásért

Mivel erősítsük a szemünket?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A jó látáshoz és szemünk egészséges működéséhez fontos pótolni a megfelelő vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket. Ha pénztárcánk engedi, ne a szemünkön spóroljunk!

Fontos, hogy látószervünk egészségéről tudatosan gondoskodjunk. Ehhez hozzátartozik a rendszeres ellenőrzés, és ha szükséges, a megfelelő dioptriájú látásjavító eszköz beszerzése. Ha szemünket száraznak érezzük, gondoskodjunk a megfelelő szemcseppről vagy szemspray-ről, amelyekből ne sajnáljuk a pénzt a lehető legjobbakra. Különösen azokra igaz ez, amelyek nem tartalmaznak tartósítószert, de van bennük például nátrium-hialuronát, ami igen kedvező hatással bír.

Kevesekben tudatosul azonban, hogy szemünk egészségében is kulcsszerepet játszik az egészséges táplálkozás, a megfelelő vitaminok és ásványi anyagok bevitele. Ha azonban ezekből nem fogyasztunk eleget, külső forrásból kell pótolnunk hiányukat. Már nagyanyáink is azt hangoztatták, hogy együnk sok sárgarépát, mert az jót tesz a szemünknek, de a tudomány azóta már jóval több kedvező hatású összetevőt felfedezett.

Az antioxidáns hatású A-, C- és E-vitaminok többek között a retina sejtjeit is védik a káros környezeti oxidatív gyökökkel és stresszel szemben, mint amilyen például az UV-sugárzás. Ebben persze a megfelelő gondossággal kiválasztott, jó minőségű napszemüveg is fontos szerepet játszik. Ugyanakkor – természetesen a sárgarépa mellett – fontos, hogy fogyasszunk kellő mennyiségű citrusfélét, zöldlevelű salátát, brokkolit, dióféléket, növényi olajokat vagy teljes kiőrlésű gabonát is.

A vitaminok mellett nyomelemekre is szükség van: például cinkre, rézre vagy szelénre. Ezeket pótolhatjuk marhahúsból, borjúmájból, spenótból, magas kakaótartalmú csokiból vagy olajos magvakból is.

A retinát óvják a különféle omega-3 zsírsavak is, amelyek főként tengeri halakban és olajos magvakban találhatók. A DHA omega-3 zsírsav a látásmembrán megőrzésében, a színek látásában játszik fontos szerepet, és lassítja az időskori makuladegeneráció előrehaladását.

A növények piros, sárga, narancssárga színét adó zsíroldékony molekulák az A-vitamin családjába tartozó karotinoidok. Egyedülálló képességük, hogy át tudnak hatolni a sejtmembránon, így a szervezet bármely pontjába eljuthatnak. Ennek következtében igen hatékony antioxidánsok. A legerősebb – egyben a karotinoidok „királya” – az astaxanthin, amely többek között a lazac, a homár és a rákok vöröses színét adja. Áthatol a vér-agy gáton, és jótékony hatást fejt ki a szemre is.

Egyes kutatások szerint az astaxanthin, a zeaxanthin és a lutein az éleslátásért felelős makula egészségének megőrzésében fontos szerepet játszanak. Az emberi szervezet nem képes előállítani őket, így étrend-kiegészítőkből vagy a táplálékból kell gondoskodni a megfelelő mennyiségükről.

Az antocianin antioxidáns molekulák adják például a manapság népszerű açai bogyó, fekete rizs és a tőzegáfonya vagy a fekete és a hamvas áfonya vöröses-kékes színét. Számos kedvező élettani hatásuk mellett fontos szerepet játszanak a látásélesség megőrzésében és a szembetegségek kivédésében. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: