Kereső toggle

Szójatejet tehéntej helyett?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Manapság egyre többen fedezik fel, hogy érzékenyek a tehéntejre, ezért kénytelenek valamilyen alternatívához folyamodni. Az egyik ilyen lehetőség a szójatej fogyasztása.

A Journal of Food Science című szakmai folyóiratban nemrég közzétett tanulmány szerint az egyes növényi tejek tápanyag- és kalóriatartalma meglehetősen eltérő, így nem árt tájékozódni a lehetőségekről, hogy mindenki a számára leginkább megfelelő alternatívát választhassa. A kutatók most négyféle növényi tejet hasonlítottak össze, és eredményeik szerint a szójatej bizonyult a legtáplálóbbnak, míg a mandula-, rizs- és kókusztejekből hiányoztak olyan alapvető tápanyagok, amelyek fontosak az egészséghez.

A kanadai McGill Egyetem kutatói szerint a tehéntej még mindig a legteljesebb és legkiegyensúlyozottabb fehérje-, zsír- és szénhidrátforrás. Sorrendben ezt követi a szójatej, amely a többi növényi tejjel összehasonlítva a legmagasabb fehérjetartalommal végzett a teszten.

A mandulatej kevesebb kalóriát és sok, egyszeresen telítetlen zsírsavat tartalmaz, ami hasznos lehet, ha valaki fogyni szeretne, vagy szeretné kordában tartani a súlyát. A kutatások szerint az LDL-koleszterin csökkentéséhez is hozzájárul. Ugyanakkor ez a termék kevesebb fehérjét és szénhidrátot tartalmaz, így a tehén- és szójatejhez képest kevésbé biztosít kiegyensúlyozott tápanyagbevitelt.

A kókuszitalok is kevés kalóriát tartalmaznak, az energia nagy részét telített zsírok adják. Pozitívum azonban, hogy csökkentheti az LDL-koleszterin, és emelheti a hasznosnak mondott HDL-koleszterin szintjét.

Az édeskésebb ízű rizstej a szója- és mandulaallergiában szenvedőknek kínálhat alternatívát, de fontos tudni, hogy magas a kalóriatartalma, és ehhez képest viszonylag kevés hasznos tápanyagot tartalmaz. A kutatás szerint „a tehéntej helyett kellő gondosság nélkül fogyasztott rizstej alultápláltsághoz vezethet, különösen csecsemők esetében”.

A tudósok úgy találták, a tehéntej a kisborjúk számára tökéletes arányban tartalmazza az egyes összetevőket, és összességében leginkább ez hasonlít az emberi anyatejhez. Ráadásul olyan vitaminokat és ásványi anyagokat (például kalciumot) is tartalmaz, ami fontos a csontok egészségéhez. Bár a legtöbb növényi tejbe ma már tesznek kalciumot, még további kutatások szükségesek annak igazolásához, hogy ez mennyiben tud hasznosulni az emberi szervezetben.

A kutatók következtetése szerint „egyértelmű, hogy tápanyagtartalom szempontjából a szójatej jelenti a legjobb alternatívát a tehéntejre”. Ugyanakkor azt is elismerik, hogy többeknek jobban ízlik a mandulatej. Akik ezért az utóbbit választják, ügyeljenek arra, hogy étrendjükben szerepeljen kellő mennyiségű fehérje és szénhidrát.

Nem árt azonban tisztában lenni a szójatej esetleges hátrányaival is: például fontos megnézni a csomagoláson, hogy az adott szójatej teljes szójababból készül-e vagy csak izolált szójafehérjéből. Ezenkívül a szója is okozhat allergiát és egyéb betegségeket, és nem árt észben tartani, hogy az egyik leggyakrabban génmódosított növény. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.) 

Olvasson tovább: