Kereső toggle

Ha gyötör az allergia

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ha valaki nem fogyaszthat tehéntejet, akkor sem kell lemondania a finom reggeli kávéról vagy egyéb tejes desszertekről: számos növényi alapú tejből választhat magának hozzávalót.

 

A növényi alapú tejek – mint nevük is mutatja – nem tehéntejből, hanem mandulából, szójából, rizsből és zabból készülnek. Ezek fehérje-, szénhidrát- és zsírtartalma eltérő lehet, ezért mindenkinek saját igényeihez kell igazítania a fogyasztásukat. Akinek diabetikus ételeket kell fogyasztania, jó, ha tisztában van a szénhidráttartalommal (neki lehet, hogy nem a rizstej lesz a legmegfelelőbb, hiszen annak igen magas a szénhidráttartalma és a glikémiás indexe), aki pedig valamilyen autoimmun (például pajzsmirigy-) betegségben szenved, jobb, ha kerüli a szójatejet. Aktív sportolók megint csak jól teszik, ha szorgosan osztanak-szoroznak, és monitorozzák a napi makrotápanyag-bevitelt, ha ilyen tejet kell fogyasztaniuk.

A tejtermékekre gyakran a kalciumbevitel biztosítása érdekében támaszkodunk, azonban a növényi alapú tejeknél és joghurtoknál erre is figyelni kell. Bár alapból kevesebb kalciumot tartalmaznak, a gyártók ma már gyakran hozzáadott kalciummal gazdagítják a termékeket. Ez nagyban megkönnyíti a dietetikusok munkáját, hiszen így például a laktózérzékenyeknek is tudnak egészséges alternatívát kínálni.

A növényi alapú tejek változó mértékben tartalmaznak vitaminokat is (például a mogyoró vagy mandula alapú tejekből E-vitamint nyerhetünk szervezetünk számára), míg például a zabtej béta-glükánt tartalmaz, ami hozzájárulhat a koleszterinszint csökkentéséhez.

A választáskor mindig érdemes elolvasni a termék ismertetőjén az összetételt, ellenőrizni, hogy mennyi a tényleges alkotóanyag az adott tejben: a mandulatejben gyakran csak 2,5 százalék körüli a mandulatartalom, ami körülbelül 5 darab mandulát jelent 2,5 deciliterenként. Ezért az ilyen italok nagyon hígnak és vizezettnek hathatnak. Sokan ezért a házi készítésű mandulatejre esküsznek, amihez már speciális gépet is be lehet szerezni.

Fontos azt is megnézni, hogy a szójatej teljes szójababból készül-e vagy csak izolált szójafehérjéből, a rizstej teljes barna rizsből készül-e vagy fehér rizsből, stb. Törekedjünk olyan terméket választani, amelyben minimális a cukortartalom, nincs hozzáadott olaj vagy zsír, továbbá tartalmaz plusz kalciumot. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: