Kereső toggle

Tej kicsit másképp

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A tej hivatalos meghatározás szerint, egy nőstény emlősállat tejmirigyének váladéka. Általában a tehéntejet értjük ezen a kifejezésen, de a juhtej, kecsketej is a tej kategóriájába tartozik. Ennek a kálciumban és teljes értékű fehérjékben gazdag italnak a fogyasztása egyesek számára nem lehetséges. Azonban laktózintolerancia esetén sem kell lemondania senkinek a tej élvezetéről, ugyanis a növényi alapú „tejeket”, helyesen mondva növényekből készült tejjellegű italokat ők is nyugodt szívvel fogyaszthatják. Ezek az italok készülhetnek gabonából (rizs, zab, árpa), hüvelyesből (szója), magból (napraforgómag, szezámmag) vagy csonthéjasból (mandula, dió, gesztenye, kókusz). Az alapanyagtól függően változik a „tej” állaga és íze, így mindenki tetszése szerint válogathat, sőt választhat natúr vagy ízesített készítményt is.

A biotejeket megtalálhatjuk a bioboltokban, a nagyobb bevásárlóközpontok biorészlegein, de otthon is egyszerűen elkészíthetjük. Ehhez csak annyit kell tennünk, hogy tiszta vízbe áztatjuk egy éjszakára a magokat, majd másnap egy háztartási robotgéppel pépesítjük, ezt követően leszűrjük, ami a „tej” különválasztását szolgálja. A maradék pépet sem kell kidobnunk, kenyértésztába, süteménybe tehetjük, megpiríthatjuk zöldségekkel, így semmi sem vész kárba. Természetesen az általunk készített italokat is ízesíthetjük mézzel, kakaóval stb., de fontos szem előtt tartanunk, hogy a bolti termékeknél gyorsabban megromlanak az otthon készítettek. A tejfehérjén kívül a növényből készült tejjellegű italok is tartalmazhatnak allergén összetevőket. A sportolók által előnyben részesített rizstej fogyasztása magas szénhidráttartalma miatt cukorbetegeknek nem ajánlott. A szójatej jó választás galactosaemia esetén is (amikor a kisbaba nem kaphat még anyatejet sem). Magas fehérje- és rosttartalma, valamint a benne lévő rákellenes izoflavonoidok nagy mennyisége miatt pedig mondhatni: kiemelkedően jó választás. Minimális a telített zsírsav tartalma és tejcukormentes. A állati tejre allergiás emberek bátran fogyaszthatják a kókusztejet, hiszen alacsony szénhidrát- és keményítőtartalmú, illetve glutén- és laktózmentes. A mandulatej fogyasztása ideális stressz és bőrproblémák esetén, E-vitamin tartalma magas, valamint kiváló magnéziumforrás. Anyagcserére gyakorolt hatása sem elhanyagolható, és elősegíti a mellékpajzsmirigy működését is. Mangánt, az immunrendszert védő szelént és sejtvédő flavonoidokat is tartalmaz. A zabtej koleszterin- és laktózmentes, magas az antioxidánstartalma. Folsav tartalma a DNS-hibák kijavításában és a vérképzésben játszhat szerepet. Azonban lehetséges gluténtartalma miatt gluténérzékenyek nem fogyaszthatják. Összességében elmondható, hogy a növényi alapú „tej” jó választás azok számára, akiknek valamilyen táplálékérzékenységük van, de azoknak is, akik egyszerűen csak ki szeretnének próbálni valami újat.

(A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: