Kereső toggle

A slágerlistán első hely a tej?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A retró reklámszlogen már a múlté, itt az ideje újratölteni. Szó szerint. Ugyanis a magyarok körében végzett vizsgálat eredményei alapján a tej népszerűsége már nem a régi.

A kutatási adatok alapján a lakosság 84 százaléka fogyaszt tejből vagy ebből készült termékből kevesebbet az ajánlottnál – derült ki a TÉT (Táplálkozás, Életmód és Testmozgás) Platform Egyesület által szervezett, a táplálkozástudományban jártas szakemberek bevonásával tartott sajtótájékoztatón.

A 84 százalék persze egy átlagolt szám, van korcsoportos eltérés, nagy dicséretet érdemelnek a 18-34 év közötti férfiak és a 65 év feletti hölgyek: ők az átlagosnál több tejet fogyasztanak. Akiknek viszont nagyon kell igyekezni, azok a 35-64 év közötti férfiak, mivel a legkevesebbel is beérik.

Hétköznapokra kivetítve a tejfogyasztás fél liter kellene, hogy legyen átlagban, tej vagy tejtermék formájában, ehhez képest a napi fogyasztásunk 2014-es adatokat figyelembe véve 246 gramm. 2009-ben 259 gramm volt, ami csökkenő trendet mutat. Tavalyi adatok alapján a 1,5 százalékos UHT tejeknél kétszámjegyű forgalomcsökkenéssel is találkoztak a gyártók – áll a sajtóközleményben. A tejtermékek közül ki kell emelni a savanyítottakat, a magyarok 62 százaléka ugyanis nem fogyaszt belőlük.

A szakemberek azért kongatják a vészharangot, mert a tej mint fő kalciumforrás elvesztésével utat adhatunk a csontritkulásnak mint néma „járványnak”. Még mielőtt a hölgyeken kívül mindenki hátradől a fotelban, fontos megemlíteni, hogy sajnos a csontritkulás már jelentkezhet fiatalkorban, de érintheti a férfiakat is. Az OGYÉI (Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet) publikált adatai szerint az, hogy szilárdak-e a csontjaink, 54 százalékban függ attól, hogy mennyi kalciumot veszünk fel a tejtermékekből. A „nagykönyv” szerint 800-1000 mg kalcium kellene naponta ahhoz, hogy minden jól működjön. A valóságban az átlagos kalciumbevitelünk 721 milligramm, a csontritkulás szempontjából veszélyeztetett nők körében 689 milligramm. Hosszú távon ez tulajdonképpen olyan, mintha folyamatosan kevesebb téglából szeretnénk házat építeni.

Antal Emese dietetikus-szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője szerint a táplálkozási ajánlásokon túl további nyomós érvek szólnak a tej és a tejtermékek mellett. „Ezek az élelmiszerek a legfontosabb kalciumforrásaink, ráadásul vitamin- és ásványianyag-tartalmuk is jelentős. Tudományos kutatások erősítették meg, hogy rendszeres fogyasztásuk például a vastagbélrák előfordulásának gyakoriságát 15-20 százalékkal csökkenti. Néhány évvel ezelőtt pedig arra mutattak rá, hogy a savanyított tejtermékek, főként a joghurt fogyasztása akár a 2-es típusú cukorbetegség előfordulását is mérsékelheti. Bár még nem vagyunk minden adat birtokában, de feltételezhető, hogy ez a tejtermékek vitamintartalmának és a probiotikumoknak köszönhető” – magyarázza a szakértő. A dietetikus éppen ezért hívja fel a figyelmet a tej és a tejtermékek mindennapi fogyasztására is: a napi fél liter tejnek, tejterméknek megfelelő ajánlás elérésében sokat jelenthet az is, ha mindennap eszünk egy pohár joghurtot, például reggelire. Napközben tápláló és frissítő lehet néhány szelet sajt, este pedig egy pohár tejjel zárhatjuk a napot. A tejek és a tejtermékek között érdemes az alacsonyabb zsír- és cukortartalmúakat választani, amelyek jobban illeszkednek a kiegyensúlyozott étrendbe – tanácsolja végezetül a dietetikus.

Úgy tűnik tehát, hogy nemcsak a borban van az igazság, hanem a tejben is. Ha nem is szó szerint, de megfontolandó, hogy a jövőben tudatosan keressük a kalciumforrásokat, hogy szilárdan álljunk a földön.

Olvasson tovább: