Kereső toggle

Digitális fogyasztóvédelem

Online rendelési kisokos

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Magyarországon és az EU-ban egyaránt évről évre rohamosan nő az online kiskereskedelmi forgalom, ebből fakadóan a fogyasztók védelmére vonatkozó szabályozásokra és a jogaikat védő kezdeményezésekre egyre égetőbb szükség van.

A közelmúltban szavazta meg az Európai Parlament fogyasztóvédelemért felelős testülete azt a javaslatot, mely a digitális tartalmakat és szolgáltatásokat igénybe vevő vásárlók számára kíván magasabb szintű védelmet biztosítani. A tervezet szintjén lévő kezdeményezés kiterjedne az összes igénybe vehető digitális szolgáltatásra – az online, letöltéssel hozzáférhetőktől (például film, zene), a fizikai adathordozókon elérhetőkig (például CD, DVD).

A tervezett szabályozás olyan esetekre kíván jogi segítséget nyújtani, amikor az értékesítő hibásan adja át vagy biztosítja a megvásárolt terméket. Ilyen lehet például az, ha a felhasználó megvásárol egy filmletöltést, azonban a szolgáltatás igénybevételekor szembesül vele, hogy hibás a rendelkezésre bocsátott film (például akadozik a kép lejátszáskor).

Mivel az ünnepek közeledtével jelentősen megnövekszik az internetes értékesítések száma, érdemes megszívlelni a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NMF) Kommunikációs Főosztálya által kibocsátott internetes vásárlási tippeket, melyeket három hazai fogyasztóvédelmi szerv tapasztalatai alapján határoztak meg.

Az internetes áruházaknak a weboldalukon a cégadatokat, elérhetőségeket részletesen fel kell tüntetniük, hiszen ebből tudja beazonosítani a vásárló, hogy földrajzilag honnan, milyen cégtől vesz igénybe szolgáltatást. Ugyanis külföldi értékesítő esetén körülményesebb panaszkezelésre, kommunikációra számíthatunk. A vásárlás előtti tájékozódást hivatott szolgálni az NFM által létrehozott adatbázis is, mely a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu weboldalon látogatható. Itt lekérhetőek a szabálytalanságot elkövető webáruházak. Az ellenőrzéshez elegendő a cég nevét vagy a webáruház webcímét megadni. Problémás vállalat esetén a jogsértésre vonatkozó információk is elérhetővé válnak a weboldalon.

Javasolt a rendelés lépéseit képernyőfotóval (Print Screen) megörökíteni (például ár, szállítási határidő), mert a megrendelési folyamat végére ez módosulhat. Az internetes rendelések során a legbiztonságosabbnak – és költségesebbnek – az utánvétes megrendelés bizonyul. Webshopos vásárlás esetén akkor jön létre a szerződés, ha a felhasználó megerősítést kap a rendelés sikerességéről, a megrendelés részletes adatairól, a pontos szállítási és fizetési adatokról.

A termék átvételétől számított 14 napon belül gyakorolható elállási jog. Visszatérő probléma, hogy az online megrendelt, személyesen átvett termékre a cégek nem akarják biztosítani ezt a jogot, pedig a vevőnek ilyenkor is lehetősége van meggondolnia magát, akár indoklás nélkül is. A hazai ellenőrzések tanulsága szerint a webshopok 41 százaléka nem nyújt információt arról a vevőknek, hogy a megrendelés és kiszállítás közötti időszakban is lehetőség van visszamondani a terméket.

A szerződés felmondása esetén a vásárló köteles a terméket az eladóhoz visszajuttatni, a szolgáltatónak pedig gondoskodnia kell a vételár 14 napon belüli visszafizetéséről (szállítási díjjal). Az elállási jogra is vonatkoznak megkötések: például nem gyakorolható kibontott CD-re, DVD-re, egyéni igények alapján gyártott termékekre.

A http://ec.europa.eu/odr weboldalon lehetőség nyílik bíróságon kívüli vitarendezési eljárás indítására, ha nem sikerül nyugvópontra helyezni egy kérdést. Panasz benyújtására EU-n belül van lehetőség, ha a kereskedő székhelye is uniós országban található.

A www.magyarefk.hu weboldalon keresztül az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai szervezete a határon átnyúló fogyasztói panaszok megoldásában biztosít ingyenes segítséget.

Olvasson tovább: