Kereső toggle

Mit egyen a gyerek?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ha a gyermek már barátkozik az üveges bébipapikkal, de még nincs foga a csirke nuggetshez, akkor is találhatunk egyszerű és tápláló ételeket a számára.

A szakértők szerint az első hat hónapban anyatejes táplálás javasolt, hiszen ez tartalmaz minden fontos tápanyagot, amire a babának szüksége van (vagy anyatej hiányában megfelelő tápszerrel kell gondoskodni az alapvető tápanyagok beviteléről). Féléves kor után azonban már egy csecsemő is igényli, hogy más ízekkel ismerkedjen. Persze a szoptatás még továbbra is ajánlott, de érdemes próbálkozni a finomabbnál finomabb bébiételekkel.

Kilenc hónapos kortól a józan ész és némi kreativitás már sokat segít: tartsuk szem előtt, hogy a babáknak is ugyanolyan változatos táplálkozásra és sok tápanyagfélére van szüksége, mint a felnőtteknek. Ezért érdemes gyümölcsöket és zöldségeket is becsempészni valamilyen formában az étrendjükbe.

Ez nem mindig könnyű, ám az egészséges ételekben rejlő tápanyagok létfontosságúak. A legjobb, ha a szivárvány minden színét felvonultatjuk az étrendben a nap folyamán: legyen zöld színű étel (például borsó, spenót, cukkini), narancssárga (édesburgonya, narancs), sárga (tök, banán) és vörös is (paradicsom).

Bár néha kísértés támadhat arra, hogy valamilyen dzsússzal „letudjuk” a gyümölcsbevitelt, érdemes belegondolni, hogy az nem is annyira tápanyagdús, mint gondolnánk: lehet benne hozzáadott cukor, miközben a rosttartalma nulla. Ha ezzel helyettesítjük az anyatejet vagy a tápszert, akkor a gyermek nem biztos, hogy hozzájut ahhoz a fehérjéhez, amire a szervezetének szüksége lenne. E téren ezért érdemes tanácsot kérni egy szakembertől.

A kenyér- és gabonafélékkel már sokkal könnyebb a helyzet: a babák szívesen fogyasztják az ilyen alapú élelmiszereket. A kellő tejtermékfogyasztás miatt valószínűleg nem lesz gond a fehérjebevitellel, de érdemes fontolóra venni, hogy mikortól, milyen formában és hogyan lehet majd csirkehús-, hal-, bab- vagy tojásalapú étellel kínálni a csemetét.

Ha a gyermek már megszokott egy bizonyos – bolti vagy házi készítésű – bébiételt, érdemes kicsit keverni a különféle fajtákat, és ezzel is újabb és újabb zöldséget vagy gyümölcsöt bevezetni az étrendbe. Például a zöldborsópürét össze lehet keverni egy kis burgonyapürével, az őszibarackpürét pedig hozzáadott cukor nélküli, lehetőleg teljes biojoghurttal.

Természetesen minden új étel bevezetésekor figyelni kell az intő jelekre is: nem alakul-e ki valamilyen allergiás reakció, kiütés stb. Érdemes ezért egyszerre csak egyféle újdonsággal próbálkozni, így könnyebben észrevehetők az esetleges negatív reakciók. És persze türelmesnek kell lenni: evés közben a baba vicces arcokat fog vágni az új ízek és textúrák felfedezése közben, és óhatatlanul lesznek olyan ételek, amelyeket elutasít. Ekkor sem kell azonban feladni: ha egy bébipapi egyik nap az arcunkon vagy a ruhánkon landol, lehet, hogy a következő héten mégis ízleni fog a lurkónak.

A 9-12 hónapos babák többnyire akkor esznek, amikor éhesek, ezért nem érdemes erőltetni az étkezéseket. Ha erővel „megtömjük”, a gyermek képessége nem tud kifejlődni arra, hogy jelezze, mikor volt elég számára a táplálék. Ez túlevéshez vezethet, ami rossz szokásként kísérheti felnőtt korában is, illetve kövérséget okozhat. Az sem jó, ha minden síráskor etetéssel próbáljuk vigasztalni. Ettől az a rossz szokása alakulhat ki, hogy „az ételbe fojtja majd később is a bánatát”, de azt is észben kell tartani, hogy a babák gyomra még pici, adott esetben néhány evőkanálnyi eledellel is jóllakhatnak.

Ha ódzkodunk a készételek hozzáadott cukortartalmától – az egyéb tartósítószerekről vagy színezékekről nem is beszélve –, érdemes házilag feldolgozni a kiszemelt gyümölcsöt vagy zöldséget. Ehhez az egyik legegészségesebb módszer a párolás: dolgozhatunk elektromos párolókészülékkel vagy vehetünk egy párolóbetétet az egyik fazekunkba. Így nemcsak az értékes tápanyagokat őrzik meg jobban az élelmiszerek, de az ízük is élénkebb marad, mintha vízben főznénk. Az így megpárolt gyümölcsöt vagy zöldséget pedig pépesíthetjük turmix- vagy robotgépben.

Ha a gyermek már nagyobb és több „kalandra” vágyik, egy idő után elfogadható az is, ha a felnőtteknek készült vacsora egy részét leturmixoljuk (például valamilyen tésztát egy egyszerűbb feltéttel vagy szósszal, vagy főtt csirkehúst és burgonyapürét). Ügyeljünk az étel megfelelő puhaságára. Egyéves kor után már érdekesebb textúrákkal is próbálkozhatunk, de lehetőleg kerüljük az erős allergéneket (eper, mogyoró, méz, kagylók, rákfélék, tojás), és ne hagyjunk kemény ételdarabokat vagy magokat a babának szánt ételben. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: