Kereső toggle

Fogas kérdések

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Kevés dolog tudja úgy meggyötörni az embert, mint egy fogfájás. Pedig a megfelelő fogápolással és szájhigiéniával megelőzhetjük a bajt.

A megfelelő szájhigiénia pilléreihez tartozik a jó fogkrém és fogkefe, a fogselyem és a szájvizek. Bár a reggeli és az esti fogmosást sokan a sietség vagy a fáradtság miatt „elbliccelik”, ennek később sokszor még komolyabb következménye is lehet. Például elszaporodhatnak a szájüregben olyan baktériumok, amelyek nemcsak kellemetlenné teszik a leheletet, de fogágybetegséghez, fogínysorvadáshoz is vezethetnek. Ennek jelei közé tartozhat a fokozott fogkőképződés vagy a fogínyvérzés.

A baktériumok megtelepedését az eltávolítatlan fogkő, lepedék segíti elő, amelyek viszont sokszor a helytelen fogmosási technika vagy rosszabb esetben a fogmosás teljes elhagyása miatt maradnak a szájban. Mivel éjszaka, alvás közben csökken a nyáltermelés, s ezáltal a nyál tisztító, védő hatása is, az esti fogmosást ne hagyjuk ki! Ellenkező esetben reggel újabb lepedékkel, benne pedig gazdag baktériumtenyészettel ébredhetünk. De a reggeli fogmosás még enyhíthet a helyzeten.

Ehhez nagyon fontos, hogy már a fogkrémet is körültekintően válasszuk ki. Ma már kaphatók olyan korszerű készítmények, amelyek segítenek megszüntetni és megelőzni a fogínyvérzést, eltávolítani a baktériumokat, és biztosítani a kellemes leheletet. Létezik olyan is, amely – a gyümölcsök vagy bor okozta – saverózió ellen is védi a fogzománcot, vagy ápoló, védő hatású gyógynövénykivonatot tartalmaz.

Fontos a megfelelő fogkefe is, amely legyen kisebb fejű és lekerekített végű. Vásárláskor nézzük meg a nyelét is: fontos, hogy legyen jó fogása, ne csúszkáljon, mert az az íny sérüléséhez vezethet. Lehetőleg gyakran – legalább 3 havonta – cseréljük, mert a használat során elkophat, illetve a baktériumok is megtelepedhetnek rajta. A fogkefével érdemes az ínyt is átmasszírozni.

Mivel így csak a külső és belső rágófelszíneket tudjuk megtisztítani, érdemes beruházni fogselyemre is, amivel már a fogak közé szorult ételmaradékot is el tudjuk távolítani. Ennek használatánál is ügyeljünk arra, hogy a fogínyt ne sértsük meg! A fogközök tisztítására alkalmas még a fogköztisztító kefe, amely azok számára is hasznosnak bizonyulhat, akiknek fogszabályozójuk van. A napi kétszeri fogmosást és fogselymezést pedig még kiegészíthetjük szájvizes öblögetéssel is.

A fogak és a fogíny egészségéhez azonban néha nemcsak külső ápolásra van szükség, hanem a megfelelő tápanyagbevitelről is gondoskodni kell. Figyeljünk a megfelelő kalciumfogyasztásra (az egyik leggyorsabban felszívódó formája a kalcium-citrát), és ezzel együtt a magnéziumbevitelre is. A csontozatunk egészségéhez, és ahhoz, hogy a kalcium ne az artériákban rakódjon le, a kalciumanyagcserét segítő anyagok szervezetbe juttatására is szükség van. Ilyenek például a D-vitamin, a K2 vitamin és az A-vitamin, amelyek együttesen aktiválják azokat az úgynevezett GLA-fehérjéket, amelyek a kalcium csontokba való beépüléséért felelősek, továbbá megakadályozzák a felesleges kalciumnak az artériákban való lerakódását. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: