Kereső toggle

Az egészséges is lehet finom!

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Sokféle ízesítése, textúrája, állaga és fajtája miatt szinte mindenki talál magának valamit a mai joghurtkínálatból. Zsírosabb vagy diétásabb verziót is fellelhetünk a boltok polcain, nyáron pedig könnyed fagyikban hódít ez az egészséges finomság. Megfelelő géppel (vagy akár anélkül) még otthon is előállítható.

A joghurt fontos fehérje- és kalciumforrás a szervezetünk számára, de az orvoskutatók szerint jelentősen támogathatja a hasznos bélbaktériumok „munkáját” is, illetve szaporíthatja ezek számát. Egészségügyi előnyei közé sorolják még, hogy segíthet megelőzni a csontritkulást, könnyíthet az irritábilis bélszindróma tünetein, és javíthatja az emésztést. Mindez persze nemcsak a joghurt fajtájától, de az adott egyéntől is függhet. A kutatások azonban még korántsem teljeskörűek, a jótékony hatások igazolásához még sok munka van hátra.

Gyártása – jó esetben – friss tejjel vagy tejszínnel indul. A folyadékot először pasztőrözik, majd különféle élő baktériumkultúrával beoltják, és a folyadékot egy adott hőmérsékleten tartva elősegítik a baktériumok szaporodását. Ezek az apró lények fermentálják a laktózt, a tejben található természetes cukrot, amiből a joghurt jellegzetes ízét adó tejsav lesz.

Az, hogy a kiválasztott termék mennyire válik majd egészségünkre, attól is függ, egyénileg hogyan reagál rá a szervezetünk, illetve milyen fajtát választottunk. Ha a joghurt hőkezelésen esett át, valószínűleg már nem tartalmaz élő baktériumokat, ami nyilvánvalóan az egészségügyi előnyök elvesztését is jelenti. Ezért nem árt ellenőrizni a terméken szereplő címkét.

Az egészséges joghurtok különböző mértékben tartalmaznak kalciumot, B6-és B12-vitamint, riboflavint, káliumot és magnéziumot. (Különösen hasznos, ha sok kalciumot fogyasztunk.) Mégis, manapság leginkább a bennük található probiotikumok miatt dicsérik, amelyek javíthatják az immunrendszer működését is.

A kutatók egyre többször hivatkoznak arra, hogy a bélflórán keresztül akár az agyműködés is javulhat, ennek igazolásához azonban még több kutatásra van szükség. Viszont a joghurt hasznos alternatíva lehet azok számára, akik valamilyen betegség folytán nehezen tudják megrágni vagy megemészteni a darabos ételeket. Ha valakinek ételintoleranciája vagy -allergiája van, ma már választhat nem tehéntejalapú (pl. szójából vagy kókusztejből készült) joghurtok közül is (bár nem árt figyelembe venni, hogy a génmódosításban a szója az egyik leginkább érintett növény, így fontos leellenőrizni, hogy a terméket milyen szójából állították elő). Ugyanakkor maga a tehéntejből készült joghurt is kevesebb laktózt tartalmaz, mivel az az erjedés során „felhasználódik”.

Bár ma már az alacsony zsírtartalmú diéták melletti érvek megdőlni látszanak, a joghurtok között is találunk alacsony zsírtartalmú változatokat. Ha mégis sűrűbb, krémesebb változatot szeretnénk, válasszunk görög joghurtot. Ez hőállóbb, mint a „sima” joghurt, így felhasználható főzéskor is – a méltán népszerű mediterrán étrend gyakori alapanyagaként.

Érdemes megemlíteni még a kefírt is, amely szintén az egészséges étrend egyik alapköve. A Kaukázus északi részéről származó joghurtféleség nemcsak tejsavbaktériumokat, hanem élesztőgombákat is tartalmaz. A kefírgomba tulajdonképpen élesztők és baktériumok keveréke, amely a tejcukrot (laktózt) tejsavvá, szén-dioxiddá és alkohollá alakítja. Ebből adódik a kefír jellegzetes kesernyés-savanykás íze és enyhe pezsgése.

A kefír tápanyagokban gazdag, jó fehérjeforrás. Tartalmaz A-, B- és D-vitamint, valamint folsavat (B9-vitamint), de találunk benne kalciumot, magnéziumot, vasat és jódot is. Mindez fontos a csontozat, az izmok, az idegek és a pajzsmirigy egészséges működéséhez. Zsírtartalma alacsony, a benne található probiotikumok pedig szintén kedvező hatást gyakorolnak a bélflórára és az emésztésre.

Kefírt otthon is könnyedén készíthetünk a bioboltokban beszerezhető kefírgombák segítségével: ha házitejből készítjük, a biztonság kedvéért előbb forraljuk azt fel, majd a kefírgombákkal erjesszük pár napig, lehetőleg sötét, szobahőmérsékletű helyen, légmentesen lezárt edényben. Joghurt is készíthető otthon, amihez már kapható egy speciális elektromos készülék. Nagy előnye ennek az eljárásnak, hogy így mindig tudni fogjuk, mit tartalmaz a joghurtunk, és az édesítését is kedvünk szerint oldhatjuk meg.

A fagyasztott joghurt hazánkban is kezd népszerű lenni, ma már több bevásárlóközpontban kapható. Ha a bolti változatokat túl cukrosnak találnánk, otthon ez is egyszerűen elkészíthető.

(A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: