Kereső toggle

Dalolj!

Az éneklés pozitív hatásai

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A hideg téli hónapok mindannyiunk immunrendszerét megdolgoztatják. Jó tudni, hogy nem csak az egészséges táplálkozással, rendszeres testmozgással tehetünk az egészségünkért – az éneklés is bizonyítottan immunerősítő hatású! Ezzel az egyszerű, mégis hatékony módszerrel nemcsak a stresszoldást segíthetjük elő, hanem szervezetünk védekezőrendszerét is támogatjuk.

A zene jótékony hatásairól írt tanulmányoknak, cikkeknek köszönhetően mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos mind a zene aktív művelése, mind a passzív befogadása. De van egy másik komoly eszközünk is arra, hogy tegyünk többek között az általános közérzetünk javítása érdekében: ha zenélni nem is, énekelni mindenki tud.

Egy tavalyi kutatás bebizonyította, hogy az aktív éneklésnek immunerősítő hatása van. A vizsgálatban a Tenovus Cancer Care szervezet dolgozott össze a Royal College of Music és az Imperial College kórusaival. Egy óra éneklés után megvizsgálták a kórustagok nyálösszetevőit, és az alábbi érdekes összefüggéseket találták: az éneklés után sokkal több citokint találtak, ami az immunválaszért felel, és befolyásolja a termelődő ellenanyagok mennyiségét. Emellett megnövekedett a résztvevők kortizon szintje is, ami a stresszhormonok lebontásáért felel. A kutatók szerint a kórustagok sokkal pozitívabbak is voltak kortársainknál, és kevésbé küszködtek depresszióval. Ennek oka az lehet, hogy az éneklés endorfint, boldogsághormont szabadít fel. Ennek sikerét állítólag az is befolyásolja, hogy mekkora átéléssel éneklünk.

Nem véletlenül vezették be az úgynevezett „éneklő kórházakat”, ugyanis akár a gyógyulási folyamatot is felgyorsíthatja, ha a páciensek együtt énekelnek. Nagy sikerrel alkalmazzák a Parkinson-kór tüneteinek enyhítésére is, ugyanis a hangszálak ilyen módú fejlesztésével fokozzák azok feszességét és megfékezik a remegést, javítva a beszéd érthetőségét, valamint az énekléshez szükséges egyenes állás a has- és hátizmok erősítésével a törzs tartását segíti, ami szintén jótékony hatással van a páciensekre.

De nem csak a kórházak tűzték napirendre a rendszeres éneklést, Párizs egyik sportklubja egy olyan edzéstervet is összeállított, amelynek elemei kizárólag az éneklésből állnak. Corinne Rocca, a Club Med Gym énektanára szerint egy énekóra legalább olyan jót tesz a szervezet egészének, mint egy aerobik-edzés. A jókedvű „edzések” eredményeképpen felfrissül a vérkeringésük, javul a légzéstechnikájuk és a testtartásuk.

A testtartásra egyébként is jobban oda kellene figyelnünk, a túlhajszolt, stresszes életmód görnyedtebbé tesz minket, hiszen eleve apróbbakat lélegzünk nyomás alatt, amitől a mellkasunk is összébb szorul. Az éneklés erre is kiváló gyógymód, persze helyes légzéstechnika mellett: nemcsak kihúzzuk magunkat, de nagyobbakat és mélyebben lélegzünk az átlagosnál.

Mindezek mellett ránctalanításnak sem utolsó módszer: az artikulálással megdolgoztatja az arcizmokat, felfrissíti és átmozgatja a megereszkedett arcbőrt, javítja a vérkeringését is.

Elalvás előtt sem árt dalolgatni egy kicsit, mert a melatonin termelődését is befolyásolja. Ez a hormon elősegíti az egészséges, pihentető alvást, normalizálja a vérnyomást és segíti a test természetes bioritmusának fenntartását.

Olvasson tovább: