Kereső toggle

A fahéj – több mint fűszer

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ha a hóesés néha el is marad télen, a fahéj illatára mindig számíthatunk. Azon túl, hogy ünnepi hangulatot teremt, az elmúlt években több kutatási eredmény szerint a fahéj vércukorszint-csökkentő hatása is figyelemre méltó.

Az ókorban aranyárban mért fűszer hatalmas értékvesztésen ment keresztül az évszázadok alatt. A hollandok a 18. század végén még tettek kísérletet arra, hogy a felhalmozott fahéjkészletek elégetésével csökkentsék a kínálatot, de a fűszer árzuhanását nem tudták megakadályozni.

A fahéjat – ahogyan magyar elnevezése is sugallja – a fa kérgéből állítják elő: a trópusokon élő fát kézzel, speciális késekkel hántolják. A levágott darabokat szárítják, amitől a vékony rétegek összetekerednek. Az így kialakult fahéjrúd már kereskedelmi forgalomban is kapható. (Igazán hangulatos a reggeli kávét kanál helyett fahéjrúddal kevergetni.) A törmelékesebb fahéjdarabokat nagyon finomra őrlik. Ez a tulajdonképpen mindenki számára ismert fahéjpor. Mivel a fahéjfa szinte minden része tartalmaz különböző összetételű illóolajokat, a leveleit is hasznosítani tudják, nem csak a kérgét. Illóolaját külsőleg használják kozmetikai termékekben. Vérbőséget okoz, így a cellulitis elleni, valamint a melegítő krémekben tudjuk akár házilag is hasznosítani.

Vércukorszint-csökkentő tulajdonsága 2003-tól ismert. Ekkor publikálta egy pakisztáni kutatócsoport a II. típusú cukorbetegeknél fahéjjal végzett vizsgálatok eredményét, mely azt mutatja, hogy a vércukor, a triglicerid és a koleszterin szintje is csökkent. A vizsgálatban résztvevő betegek napi 6 gramm fahéjport kaptak. A pakisztáni kísérletet számos más kutatás is követte, de még szükség van további vizsgálatokra is. Mivel a cukorbetegségre, mint népbetegségre kevés a gyógynövények kínálta gyógyítási lehetőség, így nagyon fontosak a fahéjjal kapcsolatos új eredmények.

Ma már Magyarországon is elterjedőben van a fahéj nagyobb mennyiségű fogyasztása, még a fogyókúrázók körében is. Mikor nem biztonságos a fahéj fogyasztása? Fontos tudni, hogy kereskedelmi forgalomban többfajta fahéj létezik. A legelterjedtebb a ceyloni vagy igazi fahéj, illetve a cassia vagy kínai fahéj. Ha fahéjat vásárolunk a boltban, akkor valószínűleg nem tudjuk meg, hogy honnan származó fahéjat vettünk, a zacskókon nincs feltüntetve. Nagy valószínűséggel az utóbbit, mert az ára jóval olcsóbb, mint a ceylonié.

A két fahéj aromában, színben is eltér egymástól, ennek oka, hogy a Srí Lanka-i éghajlat kedvezőbb a fafajta számára, így a ceyloni fűszer aromásabb és világosabb. Ez még nem olyan eget rengető különbség, hogy tűvé tegyük az országot a ceyloni drágább fahéjért. De van valami, ami viszont lényeges: a kétféle fahéj kumarin tartalma jelentősen eltér. Mi is az a kumarin? Mondhatni a széna illata, de ezen túl a véralvadás gátlásához használt vegyület, amelynek folyamatos használata májkárosodáshoz vezet. A kínai fahéj 4-8% kumarint tartalmaz, szemben a ceylonival, amelynél ez 0,04%. Azért senki ne ijedjen meg, ha a kávéjára nap mint nap fahéjat szór. Ez még hosszútávon sem éri el a káros szintet. Körülbelül napi 2 grammban határozták meg folyamatos bevitelnél a már májkárosító dózist. Itt azoknak kell vigyázni, akik vércukorszint-csökkentés céljából naponta akár több grammot is fogyasztanak, mert ha pénztárcájukat kímélik is, a májukat nem fogják hosszú távon, és amit nyernek az egyik oldalon, elvesztik a másikon.

Végezetül a fahéj emésztést serkentő hatásáról se feledkezzünk meg, hiszen a kellemes illatán túl valószínűleg ezért épült be jobban a nagyobb ünnepi étkezésekbe.

 

Cukros-fahéjas-testradír

Hozzávalók: • 60 gr olivaolaj • 4 gr méhviasz • 200 gr barnacukor • 10 csepp fahéjillóolaj

A méhviaszt piacon is lehet kapni méhésznél, le kell reszelni, úgy könnyebb vele dolgozni. Az olajjal vízgőzben összemelegítjük, ha elolvadt a méhviasz, kivesszük a vízgőzből, hozzáadjuk a cukrot, és ha már csak langyos, az illóolajat is. Elsőre soknak tűnhet a cukor, de kellően sűrűnek kell lennie. A fahéjillóolaj fokozza a vérkeringést, ezért cellulitiszre is használható ez a radír. Lehet hozzátenni egy kis őrölt fahéjat is, hogy hatásosabb legyen. A fahéjillóolaj allergizálhat, egyéni érzékenységet is kiválthat. (Forrás: Győrffy Zsuzsanna, kozmetikai tanfolyamvezető)

 

Fahéjas almatorta

Hozzávalók a tésztához: • 8 dkg cukor • 1 tojás • 5 dkg puha vaj • 16 dkg liszt • 1 kk sütőpor
A töltelékhez: • 8 közepes alma • 4 dl muskotály, vagy valamilyen édes fehérbor • 3-4 ek cukor • 4 dkg keményítő • fél vaníliarúd kikapart magjai, vagy 1 kk vanília kivonat • 1 kk fahéj
A tetejére: • 4 dl tejszín • 5 dkg porcukor • 2 cs. habfixáló • fahéjjal összekevert porcukor a szóráshoz

1. A tésztához gépi habverővel kihabosítjuk a tojást és a cukrot, majd belekeverjük a puha vajat, illetve a lisztet és a sütőport. Kézzel összegyúrjuk, gombócot formálunk belőle, és fél órára hűtőbe tesszük.
2. Addig megpucoljuk, és 1×1 centis kockákra vágjuk az almát.
3 dl fehérborral és 3 ek cukorral, illetve a vaníliával és a fahéjjal főzni kezdjük, amikor már forr és puhul az alma, de nem túl puha – mert nehogy szétfőzzük ám! – gyorsan összekeverjük a keményítőt és a maradék evőkanálnyi cukrot a maradék 1 dl borral, és ezzel besűrítjük az almát. Kész, zárjuk el a hőt.
3. Melegítsük elő a sütőt 170 fokosra. Vegyünk elő egy 28-29 centis kapcsos tortaformát (béleljük ki sütőpapírral), illetve a tésztát a hűtőből, és nyújtsuk ki utóbbit úgy, hogy a tortaformának ne csak az alját fedje, hanem legyen körben kb. 4 centi magas pereme is. Öntsük az almatölteléket a tésztába, és süssük 35-40 percig, amíg a tészta szép piros nem lesz. Hagyjuk teljesen kihűlni.
4. Verjük fel a tejszínt a porcukorral és a habfixálóval, majd rendezzük el a torta tetején, és végül szórjuk meg a fahéjas cukorral.
(Forrás: maimoni.cafeblog.hu)

Olvasson tovább: