Kereső toggle

Okos technológia

Intelligens öltözetek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az okos mobiltelefonok mellett egyre többféle, nagy népszerűségnek örvendő intelligens eszköz jelenik meg a boltokban. A felvehető intelligens ruhadarabok külön iparágat jelentenek már az okostárgyak világában. Közkedveltségüket növeli, hogy nem okoz kihívást az elhelyezésük, használatuk, lévén, hogy csak fel kell venni, vagy karra kell csatolni, és már készen is állnak a „bevetésre”.

A Ralph Lauren az ezüstszálakkal átszőtt, úgynevezett PoloTech póló megalkotásával elérhetővé tett egy olyan ruhadarabot a sportolók számára, amely figyeli a viselőjének szívverését, légzésének intenzitását és annak ütemét. Emellett az elégetett kalóriát és a megtett távolságot is kiszámolja. A rendelkezésre álló adatokat Bluetooth-on keresztül elküldi egy okostelefon (Apple) applikációra, ahol megtekinthetővé válnak az információk. A ruhadarabot megvásárlóknak közel 300 dollárt (körülbelül 80 ezer forintot) kell fizetniük az edzőpólóért.

Az egyik San Diegó-i egyetemen olyan ruházat megalkotásán dolgoznak a mérnökök, amelyben időjárástól, hőmérséklettől függetlenül mindig jól érzi magát a viselője. Az új találmány piacra kerülése igazi mérföldkő lenne sok szempontból, hiszen a speciális anyagból készült ruházatnak köszönhetően a fűtés-hűtés költségeit jelentős mértékben lehetne csökkenteni.

A témában nyilatkozó, egyben a projektet vezető Joseph Wang szerint, ahogy egy autóban lehet célirányosan fűteni, például ülésfűtéssel, úgy egy ingatlanban is lehetőség van a hőmérséklet-szabályozás költségeit csökkenteni, irányított megoldással. Ha egy helyiségben egy-két személy tartózkodik, felesleges a teljes teret fűteni, hűteni. Az intelligens ruha a viselője bőrhőmérsékletét 33,8 fokon tartja, alkalmazkodva a külső hőmérsékleti változásokhoz. A kutatócsoport azon dolgozik, hogy az okosruha kinézetben a hétköznapi öltözethez hasonló, könnyen tisztítható, rugalmas legyen. A megvalósítás módja és időpontja azonban egyelőre a jövő titka.

Az elmúlt időszakban a Vodafone sem tétlenkedett. A nyáron az IoT (Internet of Things), azaz a „Dolgok Internete” megoldásokra alapuló nyári kollekcióját mutatta be a távközlési óriás. A mintadarabokat praktikus tulajdonságokkal szerelték fel, például az UV-érzékelőkkel felvértezett fürdőruha napkeltétől napnyugtáig méri az UV-sugárzás mértékét.

Ha úgy érzékeli, hogy a ruhadarab viselőjét túl sok napsugárzás éri, okostelefonos alkalmazás segítségével figyelmezteti erre a felhasználót. Az okos gyereksapka is jelzést küld, ha az UV-sugárzás már káros szintet ér el, emellett arról is tájékoztatja a szülőket, ha a gyerekek elkóborolnak (meghatározott távolságon kívül kerülnek). A sapka az UV-érzékelőn túl SIM kártyával és mini nyomkövetővel van felszerelve. Az intelligens ruhák három nyomkövető és kétféle kommunikációs technológia alapján működnek. A Bluetooth alapú technológiát a kisebb hatósugarú nyomkövetésre alkalmazzák, míg a nagyobb távolságoknál GPS-t és mobilhálózatot használnak. Ha a szülők az eltévedt gyermeket keresik, akkor az okostelefonon található térkép jelezni fogja a sapkát viselő gyermek pontos helyét, ami alapján a szülők célirányosan a nyomába tudnak eredni. A gyártók az elképzeléseik szerint jövő év végéig szeretnék piacra dobni az alacsony energiaigényű, kis sávszélességgel működő termékeiket, amelyeket alacsony áron kívánnak elérhetővé tenni a nagyközönség számára.

A Levi Strauss és a Google erőiket egyesítve szeretnék „okossá tenni” a farmernadrágjainkat. Ennek érdekében tavaly meg is kezdték a közös munkát. Olyan speciális fonal kifejlesztésén dolgoznak, amelynek működése hasonlít az érintőkijelzőéhez, tehát érintésre érzékeny. A tervek szerint az okosszövet egy gomb nagyságú számítógéppel lesz összekötve, ami vezeték nélküli hálózaton keresztül továbbítja az információt a céleszközhöz. Ennek hatására elegendő lesz a farmernadrágot megdörzsölni ahhoz, hogy a televízión csatornát váltsunk, hívást fogadjunk, vagy a nappaliban a világítást felkapcsoljuk. Azt, hogy az okos farmernadrág mikor lesz elérhető a nagyközönség számára, még nem tudni, viszont a piacra kerülésig még meg lehet fontolni, hogy milyen hatásokkal járhat a technológia ilyen szintű fejlettsége a jövő generációi számára.

Olvasson tovább: