Kereső toggle

Mire jó a K2?

Új vitamin a láthatáron

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Vajon az ázsiai emberek csontozata miért erősebb, mint az európaiaké? Létezik olyan különbség a táplálkozási szokásokban, ami a csontozatban csapódik le? Egyre több vizsgálat bizonyítja, hogy igen, és a nyomok a K2-vitaminhoz vezetnek.

Vannak betegségek, amelyek vagy egy adott népcsoporthoz köthetőek vagy kifejezetten elkerülnek egy adott populációt. Az ebből kiinduló kutatások általában nagyon érdekes táplálkozási szokásokra világítanak rá. Ilyen volt a ma már nagy népszerűségnek örvendő Omega-3 felfedezése is. Az eszkimóknak gyakorlatilag nincsenek szív- és érrendszeri problémáik. Összehasonlítva a velük genetikai rokonságban lévő dánokkal, jelentős különbséget tapasztaltak a kutatók. Az okot a eszkimók „mértéktelen” halfogyasztására, azon belül is az omega 3-ra vezették vissza (napi 12 000 mg táplálékkal felvett telítetlen zsírsav).

A jelek szerint a csontritkulás is adott területhez köthető betegség. Ami az észak-európai lakosságnál gyakori, az Ázsiában nem jellemző. Mind az ázsiai nők, mind a férfiak csontozata erősebb, mint az európaiaké.

Egy vizsgálat több országban nyomon követte az alkar- és csípőtöréseket (USA, Egyesült Királyság, Japán, Szingapúr, skandináv országok). A törések száma Oslóban volt a legmagasabb, annak ellenére, hogy a norvégok sok tejet fogyasztanak, ami a fő kalciumforrásunknak számít. A vizsgálat még egy fontos tényre rámutatott: a nők alkar- és csípőtöréseinek száma magasabb volt a férfiakénál, de a nyugati étrendet folytató férfiak is gyengébb csontozattal rendelkeznek, mint az ázsiaiak.

Mi lehet az ázsiai étrendben a titok nyitja? A szálak a japán nemzeti ételhez, a nattóhoz vezettek. A nattó nyers szójabab, amit egy baktériumfaj (Bacillus natto) megpuhít és nyúlós anyaggal von be. Tulajdonképpen erjesztett bab, ami gazdag K2-vitaminban. A nattó K2-vitamin tartalomban erősen veri a mezőnyt. Száz gramm nattó 1103,4 mikrogramm K2-t tartalmaz, a libamáj 369, a kemény sajtok 76,3, a lágy sajtok 56,5, a tojássárgája pedig 32,1 mikrogrammot.

A K2-vitamin napi szükséges mennyiségét 45 mikrogrammban állapították meg. Nézzük meg, mit is jelent ez számunkra, ha a számokat az étkezésben próbáljuk alkalmazni. A 45 mikrogramm K2-vitamint 4 kg marhahús vagy 5 liter tej, vagy 5 liter joghurt, vagy 8 tojássárgája tartalmazza. A helyzet persze nem ennyire ijesztő, mert a napi szükséglet ehető mennyiségekből is fedezhető. 59 gramm kemény sajt vagy 80 gramm lágy sajt napi elfogyasztása is feltölti a raktárakat. A nattóhoz természetében a kemény sajt áll legközelebb, úgyhogy fogyasszunk belőle minél többet.

A csontépítés és csontlebontás egy bennünk zajló folyamatos körforgás. Csonttömegünk körülbelül hétévente teljesen lecserélődik. Ez a folyamat a nőknél a változókor beálltáig egyensúlyban van. Ekkor a csontlebontás kerül túlsúlyba, és a nők a klimax kezdetétől számítva az első tíz évben vesztik el csonttömegük jelentős részét. Később ez a nagy ütemű csontvesztés megáll. A csonttömegvesztésre azért kell időben odafigyelni, mert az életminőség romlásához, mozgáskorlátozottsághoz vezet.

A csontépítés folyamatát a tudomány lépésről lépésre tárta fel. Az első láncszem a kalcium, a második a D3-vitamin, és úgy tűnik, a hiányzó láncszem a K2-vitamin lett. Évtizedes hagyománya van a kalciumpótlásnak, ha csontritkulásról van szó. Ez mára már kezd átértékelődni, mert az új vizsgálatok a feleslegesen bevitt kalcium érelmeszesedést okozó hatására mutattak rá. A bevitt kalcium teljes beépítéséhez mind a D3-vitaminra, mind a K2-vitaminra szükség van. A K2-vitamin gátolja a kalcium lerakódást az artériákban.

A K2-vitamin nem keverendő össze a K-vitaminnal. Rokon vegyületek, de más a forrásuk és a szerepük. A K-vitamin a véralvadásban játszik szerepet és a zöld növényekben, zöldségekben található.

Végezetül ahhoz, hogy erős csontozatunk és fogazatunk legyen, mindhárom csontképző anyagra szükség van. Tulajdonképpen ezeknek az összehangolt beépítése a fontos. A mi feladatunk, hogy folyamatosan biztosítsuk a szervezet számára a nélkülözhetetlen építőelemeket.

Olvasson tovább: