Kereső toggle

A Google és a melegek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Informatika, csúcstechnológia, technika - olyan szakterületek, amelyek képviselői egy dinamikusan fejlődő húzóágazat tagjai. Termékeiket szinte mindenki ismeri és használja, de rendszeresen hallunk az újabbnál újabb ötletekről, melyekkel ezek a cégek valamennyi modern társadalmat átmozgatnak. Ez az innovativitás azonban az éremnek csak az egyik oldala. Kevesen gondolnánk ugyanis, hogy ezek a technológiai cégek fontos szerepet játszanak, sőt zászlóvivői az LMBT (Leszbikusok, Melegek, Biszexuálisok és Transzneműek) mozgalomnak.

A Szocsiban megrendezett olimpia alkalmából a Google kiadott egy doodle-t (az a kis rajz, amire a keresőoldalon a cég logóját különleges alkalmakkor lecserélik). Ebben a cég neve és az olimpiai sportágak ábráinak háttérszíne a melegmozgalom zászlajának színeit adja vissza, és hogy a célzás egyértelmű legyen, még az Olimpiai Charta egy idézete is az oldal aljára került, amely hangsúlyozta: „Minden egyénnek rendelkeznie kell a lehetőséggel, hogy mindenféle diszkrimináció nélkül sportoljon az olimpia szellemében, amely kölcsönös megértést, szolidaritást igényel.” A kereső felülete egyébként nem először volt a meleglobbi eszköze: 2008 óta minden év júniusában az úgynevezett „melegbüszkeség” hónapján a keresősávon valamilyen módon megjelenik a szivárványos zászló.

A Google kötelékeiben dolgozók egyébként annyira „egyenlők”, hogy a homoszexuális alkalmazottakra külön kifejezést kreáltak. A gaygler olyan személy, aki Google alkalmazott (googler) és az LMBT-közösség tagja (gay). Továbbá ezek szellemében céges szinten évente részt vesznek a melegbüszkeség-mozgalom felvonulásán, amin saját Google-busszal is vonulnak. Ennek a microsoftos megfelelője a GLEAM (Gay, Lesbian Employees at Microsoft), akikkel kapcsolatban fontos tény, hogy náluk már a cég Issaquah-ban található campusán gond nélkül lobog az amerikai és washingtoni zászló mellett az LMBT-lobogó.

A Life at Google (Élet a Google-nél) csatornán így nyilatkoztak a googlerek: támogatják a homoszexuális házasságot, de a minden év végén elkészített Zeitgeist (korszellem) című évi visszatekintőikben is rendre megemlékeznek az LMBT-mozgalomról. A Lesz ez jobb is projektben is részt vettek, amelynek keretében homoszexuális felnőttek szólnak az LMBT-fiataloknak, hogy ne érezzék kirekesztve magukat, ne adják fel a félresiklott identitásukat, mert az életük egyre jobb lesz. A projektben több száz magánszemély, iskola és cég is részt vett, mint például az Apple, a Facebook, a Microsoft, a Pixar, a Ford, a Disney, továbbá a Fehér Ház alkalmazottai, a Yale, a Harvard, az Oxford Egyetem hallgatói, illetve Barack Obama is.

2011 végén pedig nyilvánosságra is hozták, hogy a Google közel duplájára, 75 ezer dollárra emeli az úgynevezett arany normát (gold standard), ami a transzszexuális alkalmazottak egészségügyi ellátásáról szól, többek között a hormonkezelések, nemváltó vagy arcátalakító műtétek anyagi támogatásáról. Ezt példamutatásnak szánják, amit azóta több élvonalbeli cég is átvett tőlük.

Az azonos neműek házassága körüli 2004-es San Franciscó-i viták után – amikor is a frissen megválasztott polgármester a törvény ellenére kiadta, hogy az azonos neműek is kaphassanak házassági okiratot – négy évvel Kalifornia legfelsőbb bírósága alkotmányellenesnek ítélte a korábbi 22-es javaslatot, vagyis lehetővé tette a homoszexuálisok egymás közötti házasságát. A válasz egy újabb javaslat volt (a 8-as), ami már kimondta: Kaliforniában csak egy férfi és egy nő házassága érvényes. A döntés elleni kampányt a Google nyilvános támogatásán túl a cég alapítói még 140 ezer dollárral, míg az Apple 100 ezer dollárral segítette. De a támogatók közt voltak még a Yahoo és az Adobe alapítói, valamint a Facebook és a Cisco ügyvezetői és vezérigazgatói is. Ennek ellenére a javaslatot megszavazták, bár később azt is alkotmányellenesnek nyilvánították.

A témához kapcsolódik még Brendan Eichnek, a JavaScript szkript-nyelv megalkotójának, a Mozilla projekt (a Firefox böngésző fejlesztője) alapítvány és vállalat társalapítójának története, aki idén márciustól vezérigazgató, azonban személye körül vitát gerjesztett a homoszexuális lobbi, mivel 2008-ban ezer dollárral támogatta a 8-as javaslatot. Az OkCupid társkereső ezért külön üzenetet is megjelenített a Firefox felhasználóknak, hogy ne használjanak Mozilla termékeket. Az alkalmazottak közül többen az új vezető lelépését követelték, ugyanakkor mások kiálltak mellette, majd megválasztása után a cég hat igazgatójából három lemondott. Végül áprilisban Eich is távozott. Bár a Mozilla azt állítja: a távozások nem az új vezető személye miatt és nem is alkalmazotti nyomásra történtek, leköszönésekor Eich mégis azzal indokolta döntését, hogy a jelenlegi körülmények között nem tud hatékony munkát végezni.

Olvasson tovább: