Kereső toggle

Tornateremből a természetbe

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Sokak által kedvelt új világhódító mozgásforma a nordic walking, mely a fiatal korosztálytól a szeniorig űzhető. Egyedül, akár társasággal, csoportosan is róhatjuk Magyarország erre kialakított pályáit. Mindemellett nyugodt lelkiismerettel mondhatjuk, hogy ez a fajta séta szervezetünk egészségére válik, ezen felül friss levegőbe szippanthatunk, miközben a bennünket körülvevő természetben gyönyörködünk. A népszerű és divatos tömeg-sportról Bozsik Anna nordic walking oktatót kérdeztük.

Honnan ered a nordic walking kifejezés?

– A szó szerinti fordítása: északi gyaloglás, síjárás (sauvakävely).

Miért pont északi?

– Ez a kifejezés az északi sísportok (sífutás és síugrás) elnevezésből ered, amely sport az észak-európai Finnországból indult világkörüli útjára, ahol az 1930-as évektől kezdődően még elsősorban a síelők számára nyári erőnléti edzést biztosító sportként űzték. Mindenki által végezhető mozgásformává akkor vált, amikor az 1990-es években kifejlesztették a ma is használatos speciális botot, kényelmes csuklókiképzéssel és rezgéscsillapítóval. A sífutásból átvett két bot használata gyaloglás közben először talán megmosolyogtató, de az új sport rövid pályafutása során meglepően sok pozitív tulajdonsággal lepte meg a kételkedőket.

Kinek ajánlja ezt a sportot?

– Azoknak ajánlom, akik egészségesen szeretnének élni, akik még nem kezdtek el sportolni, mozogni, de szeretnék, hogy jobb kondíciójuk legyen. Akinek gerinc-, nyak- és vállfájdalmai vannak, és szeretnének fájdalmaik enyhülésén segíteni, illetve akik fel szeretnének készülni a téli síelésre, sífutásra.

Miért érdemes ilyen típusú mozgásformát választani?

– Bárki bármikor elkezdheti. Kis erőfeszítéssel hatásosabb, mint a séta, kevésbé megterhelő, mint a futás. Talán ez az úgynevezett „könnyű sportok” kategóriájába tartozó nordic walking népszerűségének legfőbb oka. Mérések igazolják, hogy az északi gyaloglás közben nemcsak a lábak, hanem a felsőtest is intenzíven bekapcsolódik a munkába, így testünk izmainak mintegy 90%-át mozgatjuk át. A gyalogláshoz képest 20-46%-kal több kalóriát égetünk el, így kiválóan alkalmas súlycsökkentéshez is. Kíméli az ízületet, mivel teljes testsúlyunk nem „zuhan” a láb ízületeire, mint futás közben. Különösen ajánlott térdízületi problémákkal küszködők számára, valamint sport- és egyéb balesetek utáni rehabilitációra. A légzést segítő izmokat és szerveket folyamatosan munkára készteti. A gyalogláshoz képest a pulzusszám átlagosan 10-15%-kal magasabb, így javítja a szív- és érrendszer teljesítményét, fokozza az egész test oxigénellátását. Megfelelő mozgásforma szívbetegeknek, és különösen ajánlott szívinfarktus utáni rehabilitációra. Csökkenti a vérben az érszűkület kialakulását segítő anyagok mennyiségét, s így a trombózis valószínűségét. A bothasználat miatt javítja a testtartást, és nem utolsósorban gyaloglás közben jókat lehet beszélgetni a sporttársakkal. Mentális egészséget is nyújt, mivel mozgástanulásnál teljes figyelmet igényel, amely frissítő hatású az általában egyoldalúan terhelt elménkre. Az aktív és hatékony pihenés egyik legjobb eszköze, például változatos koordinációt fejlesztő gyakorlatok, vagy a tempó / lépésformák váltogatása még a gyakorlott északi gyaloglótól is teljes figyelmet igényel. A mozgás felszabadítja a boldogsághormonoknak is nevezett endorfinokat, amelyeknek köszönhetően nordikolás közben nehézkes dolog rosszkedvűnek lenni. Az egészség bármely pillérjének „gondozásának” pozitív mellékhatása, hogy az összetevők egymásra is jó hatással vannak. A nordic walking táborozás különösen hatékony a lelki egészség ápolásában, mivel új helyen, ismert és új sporttársak között egy új mozgással ismerkedve garantálja a teljes lelki felfrissülést.

Hol és mikor lehet végezni ezt a fajta kikapcsolódást?

– Mindenhol művelhető sport; nem kell világgá menni, hogy élvezhessük minden előnyét. Nem kell hozzá más, csak egy jó nordic walking bot és cipő. Parkban, utcán, erdőben, patak partján, mindenféle terepen, az év minden szakában művelhető mozgásforma, talán a térdig érő hóban nem ajánlatos. Budapest kedvelt helyei: Normafa, Margitsziget, Városliget, Hármashatár-hegy, Népliget, Rákos-patak mentén végig a parkokban, Hajógyári sziget. Vidéki tájakon kedvelt terület a Külső-Somogy és a Zselic hullámos dombvidéke és a Kapos-völgy síksága, a Gunarasi parkerdő. Országhatáron túl különösen kedvelt terep Ausztria és Németország, ahol több száz kilométeres útvonalrendszerek állnak a sportolók rendelkezésére. A nordic walking egyesíti a sportolást és a természetjárást, így jó lehetőséget biztosít egy terület természeti és kultúrtörténeti örökségének megismerésére. A gyalogláshoz képest nagyobb, jellemzően 5-6 km/óra haladási sebesség lehetővé teszi, hogy rövidebb idő alatt nagyobb területet járjunk be, több látnivalót tekintsünk meg.

Milyen eszközök, felszerelések szükségesek a sport helyes elsajátításához?

– A kényelmes sportcipő és az időjárásnak megfelelő ruházat mellett a sportág űzéséhez szükség van egy sajátos felszerelési tárgyra is: a nordic walking botokra. A bot növeli a lépésbiztonságot, hozzájárul a test izmainak egyenletes terheléséhez, és könnyíti a mozgást, különösen az emelkedőkön. A bot hosszúságának általában a testmagasság 68%-ának kell lennie. A legkisebb beszerezhető bot 100 cm, a leghosszabb 135 cm. A két érték között 5 cm-enként változik a méret. Ha a testmagasság a két érték (0 és 5 cm) közé esik, a közelebbi magasságot kell választani. Például: ha a testmagasság × 0,68 =117 cm, akkor a 115 cm-es botot válasszuk. Oktatóink tapasztalata, hogy a méret kiválasztásához a legjobb, ha a 90°-os szabályt alkalmazzuk. Vagyis a könyöknél az alkar és a felkar kb. 90°-os szöget zárjon be. Ez azért a legjobb választási mód, mert azonos magasságú sportolóknál szinte sosem azonos a felkarok hosszúsága, vagyis csak a magasság ismerete nem elég a megfelelő méretű bot kiválasztásához. Kedvező áron, sok helyen botok is bérelhetők, a sportágat megkedvelőknek később mindenképpen érdemes a saját igényeiknek leginkább megfelelő botot vásárolni. A jó felszerelés az egyik kulcsa a sikernek és az élménynek. A következő felszerelési eszközünk a nordic walking cipő. A nordic walking technikájában kiemelkedően fontos a jellegzetes gördülő lépés, amely három szakaszra osztható: a sarok talajt fog, a testsúly a talp közepére helyeződik, majd a talp első része a talajra ér, ezzel egyidejűleg a sarok enyhén megemelkedik. A megfelelő cipő feladata nemcsak a könnyed járás elősegítése, hanem a megfelelő támasz nyújtása a láb izmainak, ugyanakkor a lábbeli véd a nem kívánt sérülések ellen is. Ezért érdemes kimondottan terepre való futócipőt vagy nordic walking cipőt választani.

Mielőtt nekiindulnánk a hegyen-völgyön átvezető sétánknak, szükséges előtte az oktatás vagy bemelegítés?

– A helyes technika elsajátítása érdekében érdemes elmenni oktatóhoz. Legalább négy-hat, másfél-kétórás alkalom kell ahhoz, hogy elsajátítsd a nordic walking technikáját. Sokan „csak” megfogják a botot és elindulnak vele. Az is jó, addig sem otthon ül. De ha már rászánta magát a sportolásra, akkor inkább szakembertől sajátítsa el a helyes technikát. Azt szoktuk mondani, hogy aki egyedül indul el, az a botot sétáltatja, aki oktatóval indul el, az bottal gyalogol.

Ön mióta műveli ezt a sportot? Mi a Bozsik Sífutóiskola célja?

– A sífutás és a nordic walking oktatásának szenvedélyes szeretetén túl a testnevelő tanári és sífutó szakedzői diplomáim, húszéves élversenyzői, valamint több mint egy évtizedes sífutó és nordic walking oktatói tapasztalatom a biztosítéka a magas színvonalú oktatásnak. A Bozsik Sífutóiskola munkájának célja, hogy népszerűsítse és megszerettesse a sportolni vágyókkal a sífutást és a nordic walkingot. 2000-ben alakítottam meg a sífutóiskolánkat, ahol csak amatőröket tanítunk meg sífutni. Négy éves kortól ifjúságon keresztül a felnőttkorig, illetve a szépkorúakkal is foglalkozunk. Sokan jönnek át idősebbek közül sífutni, akik már nem elég „bátrak” a lesikláshoz, vagy egy nagyobb sérülés után vannak. 2006 óta tanítjuk a nordic walkingot. Sokak szerint ez az évtized sportja.

 

Névjegy

Bozsik Anna. Testnevelő tanár – ELTE ÁITFK, sífutó szakedző – TF, sífutó oktató – Bundessportakademie Wien, nordic walking oktató – TFTI Hároméves kora óta síel, sífutó-versenyzői pályafutását 1978-ban a BKV Előre Sc. sífutó szakosztályában kezdte, majd az 1998-as naganói olimpiát követően fejezte be. Három olimpián, négy biatlonon, illetve két sífutó-világbajnokságon vett részt, valamint 1991-től 1998-ig szinte valamennyi biatlon-világkupán is képviselte Magyarországot. Közel ötven országos bajnoki aranyat nyert pályafutása húsz éve alatt sífutásban, biatlonban és sírollerben, amelynek végén döntött úgy, hogy a versenysport után a tömegsporttal fog foglalkozni. 2000-ben indította útjára a Bozsik Sífutóiskolát. Az első oktatások az Anna-réten zajlottak, az első táborra pedig 2000 márciusában a Csorba-tónál került sor. Az iskola fennállásának első tíz évében közel 3300 tanítvány fordult meg „szabadtéri tornatermeikben”. Testnevelő tanári és sífutó szakedzői diplomáján túl, nagy tudású és lelkes csapat is segíti abban, hogy a Bozsik Sífutóiskola szakmai színvonala valamennyi tanítványuk igényét kielégítse.

Olvasson tovább: