Kereső toggle

Turbometal Motorblog

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A magyar mozgóképes autókultúra elkötelezett banditái. Két filmforgatás között pedig online gépjárműturkászok és posztolók... Küldetés a magyar autósfilmek javára!

Mire gondolt három húszas évei derekán járó fiatal, amikor kamerát és kormányt ragadva fejest ugrottak a mozgóképes gépjárműkultúra folyójába? Arra biztosan nem, hogy a „kiflipénzből” készülő rövidfilmek az Országos Függetlenfilm Fesztivál fődíjáig növik ki magukat. A téma pedig rendszerint ugyanaz: a baráti beszélgetések évek óta visszatérő kedvenc témája, a klasszikus járművek szeretete. Gyerekkorukban a kissrácok a matchboxokat gurítgatják, és ábrándoznak, hogy majd milyen szuper autójuk lesz. Legtöbbjük felnőttként – miután ennek anyagi vonzata is világossá válik – lemond ilyen irányú vágyairól. Pedig nem feltétlenül kell nagy pénz egy, az ember által csodált autóhoz, és olyan autóknak emléket állítani, amelyek a termékmegjelenítős műsorokban nem kapnak helyet.

A kamera még 2010-ben kezdett el forogni, amikor a lelkesedésen kívül még nem volt más, csak a rendező piros sportautója. A filmnek egyetlen célja volt: a laikusok számára is élvezhető módon bemutatni egy ma már ritkaságszámba menő autót. A hosszúra sikeredett nyári forgatások után a tél végéig tartó utómunka következett, majd 2011 márciusában az interneten üdvözölte látogatóit a Turbometal Motorblog. A Toyota MR2-t bemutató videó nem várt sikert hozott. A gratulációkon és lelkes nézői visszajelzéseken kívül sorra érkeztek az autóikat tesztelésre felajánló tulajdonosok levelei. Ez a pozitív fogadtatás volt az, ami folytatásra biztatta a készítőket.

Az alacsony költségvetésből készült, ám kiemelkedő minőségű filmekre az online közönség soraiban szponzorok, reklámügynökségek, tévécsatornák is felfigyeltek. A képernyőn való megjelenés helyett azonban számos olyan lehetőség adódott a blog kétéves működése során, amikor az alkotók mondanivalója nem szorult korlátok közé. A Vodafone „Kezdj valami újat még ma!” című projektjének keretein belül tartottak – többek között Vujity Tvrtko és Weisz Fanni mellett – fiatalokat inspiráló egyetemi előadásokat, illetve adtak interjút a Tilos rádióban a Turbometálról.

Hogy miről is szólnak a filmek, és hogyan is készülnek?

Az első, konkrét elképzelések nélküli forgatások során fogalmazódott meg az a gondolat, hogy a megszokott autóstesztek helyett egy „sztorira” kellene felfűzni a jármű bemutatását. Megszületett tehát a koncepció: a száraz információtömeg helyett egy szórakoztató, bárki számára érthető és élvezhető autós filmélmény létrehozása. Vegyük pl. az Opel Kadett-et 1972-ből, adjunk hozzá egy kis Bud Spencert és az arra jellemző spagettiwesternes bunyót, humort, sok ragasztószalagot a kamerához, kreativitást és egy kis Pedro Dédit, hogy legyen kit megmenteni. Vagy a MÁV különleges engedélyével a mozdonyvezető-fülkéből felvett Mini Morris hatalmas küzdelme az óriás piros vonattal, a kicsi legyőzi a nagyot, mint Dávid Góliátot.

Az egyes filmek nem csak a Turbometal Facebook oldalán, a YouTube-on és az Indavideón jelennek meg, hanem az index.hu is rendszeresen fővideóként ajánlja az aznap feltöltött új részt. Az internetes megjelenés mellett tavaly nyáron több vidéki moziban is vetítésre került a leg-újabb Opel Kadettről szóló film, amely az 59. Országos Függetlenfilm Fesztivál fődíját is elnyerte. Több hazai nívós rendezvény meghívottjai, mint például a Mini Világtalálkozó, Velodrom millenáris vagy a KGST autós találkozó.

Noha a készítők továbbra is non-profit módon, szabadidejükben dolgoznak az új videókon, filmjeiket az Indavideo és a YouTube videómeg-osztó oldalakon több mint 300 ezren látták, és több ezer fős rajongótábor kíséri figyelemmel őket a Facebookon. A többnyelvű felirattal (angol, német, orosz, finn, spanyol)  megtekinthető alkotások nemzetközi visszhangra is találtak: a Mini vs. Vonat, avagy hogyan győzzünk le egy mamutot című kisfilmet a motoringconbrio.com a 2011-es év 10 legjobb autósfilmje közé választotta, a BMW E21-es „elszabadulását” pedig többen látták az USA-ban, mint Magyarországon. Jelenleg is egy nagy filmen dolgoznak, amelyhez befektetőket keresnek. Ahogy az egyik alapítótag, Milán mondaná: ez egy szakirányú kultúrmisszió, amit egy „kult” dologgá szeretnének építeni, ami magába foglalja a stílust és az érzést, korhatárok nélkül.

Olvasson tovább: