Kereső toggle

Álmatlanság kora

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Korunk információs társadalmának egyik kórtünete az álmatlanság, amelynek már enyhébb lefolyására is érdemes odafigyelnünk. Ekkor még környezetváltozással, életmódváltással, egy kellemes sétával vagy éppen gyógynövénnyel is kedvező hatás érhető el - állítja dr. Nádor-Virág Anikó gyógyszerész. Így megelőzhető a krónikus esetben szükségessé váló gyógyszeres terápia.

Miért veszélyezteti az információs társadalom az éjszakáinkat?

- Őseink még gyertyafény mellett töltötték el az estét, apáink már a rádió és a televízió bűvöletében, a jelenkor embere pedig egyre inkább a mobilkommunikáció és a szupergyors internet - azon belül különböző alkalmazások (játékok, csetelések) - lenyűgöző hatása alatt. Ezek már nem természetes, hanem olyan mesterséges ingerek, amelyekre az agyunk nincs felkészülve. Az egyre nagyobb információözön az embereket fokozott stressz alatt tartja. Selye János, a stressz világhírű magyar kutatója még a 20. század első felére vonatkoztatja stresszre vonatkozó megállapításait, ehhez képest azonban a 21. századra meghatványozódott a média jelenléte és az információs özön a társadalmunkban.

A stressz a szervezet védekező mechanizmusa. Mi ezzel a baj?

- Normális életritmus esetén semmi. Valós történet például, hogy ha a tanyavilágban kigyulladt egy ház, akkor a felfokozott, stresszes állapotban az asszonyok akkora erőt tudtak kifejteni, hogy egymaguk kihordták a bútorokat a házból. A vészhelyzet elmúltával azonban már nem voltak képesek visszavinni őket. Ebben a kontextusban a stressz jó dolog, az élet védelmét szolgálja. A felfokozott állapot folyamatos fenntartása azonban már káros. Fontos, hogy az ember meg tudjon nyugodni, le tudjon ereszteni, mert az alváshoz nyugalmi állapot szükséges.

Külön terület az anyaság. Amíg a gyermekük kicsi, addig az anyukák többször felkelnek éjszaka, s ez egy idő után életmóddá válik. Ebből később szabadulni kell.

Tehát egyfajta „menedzserbetegségben" élünk. Hogyan kezelhető a probléma?

- Egyrészt életmódváltással, vagyis olyan életmóddal, hogy az ember időnként tudatosan ingerszegényebb helyzetbe hozza magát. Kikapcsolja a mobiltelefonját, kirándul, sétál egyet, vagy csupán olyan helyre megy, ahol az őt folyamatosan környékező problémákról elfelejtkezik. A nyugalmi állapot elnyerésére van „kitalálva" a szombat is. Mivel „minden napnak megvan a maga baja", ezért az is aranyszabály, hogy nem szabad lefekvés előtt problémákat analizálni, számlákkal vagy olyan dolgokkal foglalkozni, amelyek felhúzzák az embert. Másrészt vannak olyan  gyógynövények, amelyek segítik az ellazulást, relaxációt. Ilyen például a  macskagyökér, a citromfű vagy a komló  is. Ezek a növények évszázados tapasztalattal a hátuk mögött segítik, hogy az emberi szervezet adrenalinszintje a normálisra álljon vissza. A komlóhoz kapcsolható az a történet is, amely már a történelem részévé vált: III. György angol király komlóval töltött párna segítségével gyógyult ki az álmatlanságból. Ilyen párnákat ma is használnak. Az átmeneti alvászavart pedig nemcsak a királyoknak, hanem nekünk is érdemes minél hamarabb felszámolni.

Olvasson tovább: