Kereső toggle

Az operafesztivál fantomjai

Sátánista zenekar fellépése az adófizetők pénzén

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Miskolci Nemzetközi Operafesztivált 2001 óta rendezik meg nyaranta
világhírű operaénekesek részvételével. A fesztivál részben a Szigetet szervező
Müller Péter Sziámi ötleteként született, aki korábban a Miskolci Nemzeti
Színház Játékszínének művészeti vezetőjeként tevékenykedett. Az idén legalább 46
millió adóforinttal támogatott operafesztiválon fellép a fekete mágiát kiterjedt
szektahálózaton keresztül is népszerűsítő sátánista Therion zenekar.

AMiskolc megújult honlapján található Miskolc város kulturális stratégiája
című tanulmányban ez olvasható: „Az operafesztivál azzal a gondolattal született
meg, hogy Miskolcot és a térséget bekapcsolja a világ kulturális vérkeringésébe,
a zeneművészet fellegvárává, a Bartók-életmű egyedülálló bemutató helyszínévé
váljon a város… A kultúra teremtheti meg azt a presztízst a városnak és
polgárainak, amit az elmúlt években elveszített, és segíthet visszaszerezni
hitét, önbecsülését… Kiemelt figyelmet kell fordítani a kulturális kínálat
összeállításánál a gyermek- és ifjúsági korosztályra, ahol a cél az értékalapú
művelődési szokások kialakítása… A kultúraközvetítő intézményeknek törekedni
kell az ízlésformálásra, tevékenységeit a közönség visszajelzésére kell építeni…
A kultúraközvetítésben közreműködők számára egységes célként, alapelvként kell
kitűzni az értékteremtés, értékközvetítés és értékőrzés hármasának
megvalósítását… A tömegkultúra térhódításával szemben törekedni kell a
klasszikus, értékes kultúra védelmére.”

A 2001 óta évente megrendezett zenés színházi találkozó az EU-országok és
Kelet-Közép-Európa operaszemléje. Az előadások többségére a Miskolci Nemzeti
Színházban kerül sor, de a város és a megye más helyszínein is tartanak
programokat. A fesztivál törzsanyagát a világszerte ismert Bartók-repertoár
adja, ehhez társul minden évben egy-egy jelentős operaszerző vagy irányzat. Idén
– úgy tűnik – a svéd death metal.

A Therion zenekar fellépéséhez a programajánló szerint a fesztivál biztosít
szimfonikus zenekart és kórust. Az ismertető szerint „a Therion ugyanis az
opera- vagy más néven szimfonikus metal egyik úttörője, stílusának talán egyik
legnépszerűbb zenekara… A programban szerepelnek majd klasszikus darabok
(Wagner, Verdi, Mozart, Dvorak, Saint-Saëns), illetve a Therion
szimfonikus-operás rockdalai”.

A „klasszikus, értékes kultúra védelmében”, a „gyermek- és ifjúsági korosztály
értékalapú művelődési szokásainak kialakítása”, valamint „ízlésformálása”
érdekében, mintegy „közönség-visszajelzőként” szeretném mindenesetre teljes
valójában bemutatni „a stílusának talán egyik legnépszerűbb zenekarát”.

A Therion zenekar ugyanis egyenesen a bibliai Jelenések könyvének görög
nyelvű Fenevad elnevezését öltötte magára. Stílusa okkultizmuson, mágián alapuló
death metal, azaz halálmetál. Szövegírójuk Thomas Karlsson, az ötszáz főt
számláló, fekete mágiát gyakorló Dragon Rouge szekta alapítója, melynek célja az
okkultizmuson keresztüli istenné válás.

A zenekart eredetileg a Wehrmacht által alkalmazott Blitzkriegről
(villámháborúról) nevezték el. Nem is csoda, hogy első kazettájuk Paroxysmal
Holocaust (Rohamokban megjelenő holokauszt) címmel látta meg a napvilágot. Első
albumaik szövegvilága szerint „a Föld elpusztul majd a Sátán oltárán… szadizmus
mindvégig, a dicsőség pedig alábbszáll…”, „dicsőség neked Baál, Qelippot,
emelkedj fel a sötétségből”. De a zenekar szimfonikusopera-időszakában
megjelent, száz-huszonötezer példányban elkelt Vovin (Sárkány) című albumán sem
énekelnek értékesebbről, mint hogy „Szodoma királya újra kortyolgatni fogja
Babilon leányának borát”. Egyéb dalaikban a testvérét meggyilkoló, ám
meggyőződésük szerint örök élettel bíró Káint arra bátorítják, hogy menjen és
keresse meg mesterét, Azazelt. Idei albumukon pedig, melynek címe Gothic
Kabbalah, egyenesen Szentháromság címmel ruházzák fel az Odin–Thor–Frey-triászt.


Albumaik borítóján tudatosan alkalmaznak vizuális sátánista szimbólumokat,
melyek legtöbbje a mágián, okkultizmuson és a Dragon Rouge alkímiáján alapszik:
a tizenegy ágú hendecagram (Seth csillaga), a kabbalizmusból ismert, a sötétség
erőit megjelenítő Qelippot csillag, a pentagram vagy a Clavicula Nox (a sötétség
kulcsa).

A zenekar több tagjánál alkoholproblémák bukkantak fel időről időre, korábbi
szopránjuk pedig maszszív drogozás miatt távozott a bandából. Rajongóik nem
fogadták valami lelkesen, amikor Theli című albumuk első kibocsátott példányait
kiadójuk véletlenül összecserélte, s a Therion „muzsikája” helyett egy német
kórus karácsonyi dalait vihették haza. Mindenesetre a banda zenéje jól eladható
a klasszikus operaműfaj égisze alatt is, miáltal az ideológia is széles körben
népszerűsíthető.

A programot szervező Miskolci Operafesztivál Kht.-nál megtudtuk: szeretnének
minél szélesebb közönséget megnyerni az operának, ezért nyitnak műfajilag a
fiatalabb korosztályok felé is. Többeket megkerestek az „operarock” aktuális
sztárjai közül, és végül a Therionnal sikerült megegyezniük. Kizárólag műfaji
szempontok szerint választották ki az előadókat, s a Therion mellett szólt az
is, hogy a formációnak korábban volt egy nagy sikerű, hasonló jellegű koncertje
Bukarestben. Hogy mennyire death metal vagy sem, amit egyébként játszanak, az
momentán egyébként sem lényeges, mert az operafesztiválon a hangsúly a
klasszikus művek előadásán lesz, igaz, saját feldolgozásban. Üzleti szempontból
biztosan nem volt melléfogás a zenekar: „Mi is kíváncsian várjuk, hogy mi lesz a
programból, mindenesetre az már most látszik, hogy az egyik legnagyobb
érdeklődést kiváltó koncertről van szó” – mondta az illetékes, aki vagy nem
tudta, kikről beszélünk valójában, vagy nem tulajdonított a problémának
különösebb jelentőséget.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumánál Szél Felícia sajtószóvivő úgy
tájékoztatott, hogy a Miskolci Operafesztivál a Nemzeti Kulturális Alapból kap
támogatást, de a szaktárca nem szól bele, és semmilyen kontrollt nem gyakorol
afelett, hogy kik lépnek fel az általa támogatott eseményeken – mint amilyen a
Sziget is, amelynek egyébként ugyanaz a főszervezője, mint az operafesztiválnak
–, mert ennek eldöntése mindig a helyi szervezők kompetenciája.

Olvasson tovább: